Winfried Kretschmann, deelstaatpremier Baden-Württemberg

Winfried Kretschmann, de premier van Duitse deelstaat Baden-Württemberg, schreef een brief aan de EU-commissaris om te pleiten voor financiële steun aan de auto-industrie. Dat deed hij samen met Nicole Hoffmeister-Kraut, Minister van Economische Zaken. In Baden-Württemberg is onder andere Daimler (Mercedes-Benz) en Porsche gevestigd. Kretschmann is ook tegen de afschaf van brandstofmotoren vanaf 2030, wat opvallend is voor een politicus die ‘De Groenen’ vertegenwoordigt.

Verbod op de brandstofmotor

Vorige week werd bekend dat negen landen er bij de Europese Commissie op aandringen om het verbod op brandstofmotoren te versnellen. Nederland was één van die landen. De andere landen die het hierover eens waren, zijn België, Denemarken, Griekenland, Ierland, Litouwen, Luxemburg, Malta en Oostenrijk. Iedereen met een beetje autokennis heeft het al gezien: dit zijn stuk voor stuk landen zónder grote autoproducenten. Landen die de boodschap niet signeerden, zijn landen waar de auto-industrie wél groot is: Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Volgens berekeningen zouden vanaf 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch moeten zijn om de CO2-doelstellingen voor 2050 te behalen. Volvo stortte zich al vol in de strijd om deze plannen waar te maken. Maar veel andere autobouwers zijn nog sceptisch over de haalbaarheid van de CO2-doelstellingen.

Porsche 911 GT3 Haai Blauw
Porsche wil het liefst nog zo lang mogelijk GT3’s met brandstofmotoren kunnen aanbieden

Deelstaatpremier Baden-Württemberg wil EU-steun

Winfried Kretschmann, de ‘Groene’ deelstaatpremier van Baden-Württemberg toont medeleven met de auto-industrie. In een brief aan de Europese Commissie vraagt hij om de wetgeving rondom staatssteun te herzien. Als gevolg zou ook de auto-industrie een graantje mee kunnen pikken van de Europese coronasubsidies. De staatssteunwetgeving is in Europa momenteel zo vormgegeven dat een bedrijf aan allerlei voorwaarden moet voldoen om aanspraak te kunnen maken op subsidie. Dat is zo geregeld om oneerlijke voordelen en concurrentievervalsing te voorkomen.

Baden-Württemberg huisvest onder andere Daimler en Porsche, bedrijven die werkgelegenheid bieden aan honderdduizenden inwoners van de deelstaat. De totale Baden-Württembergse industrie is in goed voor een half miljoen banen. De deelstaat brengt dus ook flink wat belastinggeld in het laatje. De premier van de Duitse deelstaat wil dat de auto-industrie aanspraak maakt op steun vanuit de EU, zodat er belastinggeld vrijkomt om te investeren in de ‘ombouw’ van autofabrieken. Daarnaast wil Kretschmann het verbod op brandstofmotoren uitstellen. Voor de technologische herstructurering van de auto-industrie is namelijk veel tijd en geld nodig; zéker nu de auto-industrie al een klap krijgt door de coronacrisis.

Zwart/groene politicus

Kretschmann staat ook wel bekend als de ‘zwartste’ Groene politicus van Duitsland. Hij kan goed overweg met ’tegenpartij’ CDU en hij is al vanaf het begin van zijn aantreden als deelstaatpremier mild tegenover de auto-industrie. Hij kocht privé zelfs een dieselgestookte Mercedes E-klasse. Voor een Duitser van 1,93 m die grote afstanden aflegt is dat nog steeds de meest voor de hand liggende keuze. Kretschmann is overigens de eerste ‘Grüne’ politicus die Minister-president van een Duitse deelstaat werd.

Bron foto: Flickr

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *