In deze vergelijking zetten we de Porsche Cayenne tegenover de Range Rover Sport.
Waarom deze vergelijking?
Zowel de Porsche Cayenne als Range Rover Sport bevinden zich in segment van de performance-SUV. Hoewel de Duitsers een geheel nieuwe generatie presenteren, schuiven de Britten een vernieuwde versie naar voren. Dus luidt al snel de vraag: kan de geüpdatete Range Rover Sport in theorie winnen van de nieuwe Porsche Cayenne? Dat onderzoeken wij in deze vergelijking.
Porsche Cayenne
Net als bij alle andere nieuwe Porsches, gaat het eerder om evolutie dan revolutie. Qua design zien we dus veel overeenkomsten met zijn voorganger. Is dat hinderlijk? Wij vinden van niet. Bovendien oogt het ontwerp gestroomlijnder dan zijn Britse concurrent: de Range Rover Sport.
Maar het draait bij een auto als de Cayenne niet alleen om design. Wat er zich onderhuids afspeelt, is net zo belangrijk. Een 340 pk sterke 3.0 liter V6 dient als basismotor, en is standaard gekoppeld aan een Tiptronic S-achttrapsautomaat. Zijn prestaties liegen er niet om: de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 6,2 sec. Ook de topsnelheid voor een standaard-Cayenne is indrukwekkend, namelijk 245 km/h.
De standaarduitrusting van de Cayenne omvat o.a. 19 inch lichtmetalen wielen, wat een maatje kleiner is dan de Range Rover Sport. Verder kun je rekenen op LED-koplampen en -dagrijverlichting, het PCM-infotainmentsysteem en een HiFi-systeem (10 luidsprekers en 150 W)
Specificaties
Motor: 3.0 liter V6 (340 pk / 450 Nm)
Versnellingsbak: Tiptronic S-achttrapsautomaat
0-100 km/h: 6,2 sec.
Topsnelheid: 245 km/h
Brandstofverbruik: 9,2 liter/100 km
CO2-uitstoot: 209 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.918 mm/1.983 mm/1.696 mm
Bagageruimte: 770 liter
Vanafprijs: € 109.800,-
Range Rover Sport
Kort nadat Porsche de nieuwe Cayenne presenteerde, kwam Land Rover met de vernieuwde Range Rover Sport. De SUV is op tal van punten verbeterd. Denk aan een uiterlijk in stijl van de Velar en een herzien interieur. Voortaan zijn twee 10 inch HD-touchscreens verantwoordelijk voor de bediening.
Op motorisch vlak moet de Range Rover Sport zijn meerdere erkennen aan de Porsche Cayenne. De 3.0 liter V6 Supercharged-benzinemotor is even sterk (340 pk / 450 Nm), maar doet over de 0-100 km/h-sprint exact één seconde langer. Ook de topsnelheid ligt flink lager: 209 km/h.
De genoemde motorisering is enkel te combineren met de HSE- of HSE Dynamic-uitvoering. De HSE-variant beschikt over 20 inch lichtmetalen velgen, Matrix LED-koplampen, lederen stuur- en stoelbekleding en een audiosysteem (8 luidsprekers en 250 W).
Specificaties
Motor: 3.0 liter V6 Supercharged-benzinemotor (340 pk / 450 Nm)
Versnellingsbak: Automaat
0-100 km/h: 7,2 sec.
Topsnelheid: 209 km/h
Brandstofverbruik: 10,5 liter/100 km
CO2-uitstoot: 243 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.879 mm/2.073 mm/1.803 mm
Bagageruimte: 780 liter
Vanafprijs: € 132.090,-
Conclusie
Het zijn concurrenten, maar het is duidelijk dat Porsche zich meer op sportwagenprestaties focust dan Land Rover. De prestaties van de Duitse zescilinder krachtbron spreken voor zich. De Range Rover Sport is daarentegen wat praktischer ingesteld, dankzij zijn terreincapaciteiten en iets grotere bagageruimte (+10 liter). Beide modellen hebben kort samengevat hun eigen visie op ‘de sportieve SUV’.