Na de Q30 en Q50S te hebben getest, is het tijd voor een nog sportiever model van Infiniti. We kregen van de importeur één week de Q60 mee. Ontdek hier wat wij van deze sportcoupé vinden.
Wat vooraf ging
De eerste generatie Infiniti Q60 komt uit het jaar 2013, die later ook diverse vernieuwingen meekreeg. In 2016 onthulde het merk de tweede generatie Q60. Dit model keerden wij één week binnenstebuiten.
Exterieur
Het exterieur van de Infiniti Q60 viel bij ons goed in de smaak. Dit is te danken aan de nieuwe, opvallende designtaal van het merk. De strakke lijnen en de met chroom afgewerkte dubbele uitlaatpijpen, bevestigen dat het om een echte sportieveling gaat. De buitenspiegels zijn, net als de carrosserie, gespoten in de kleur Dynamic Sunstone Red. Verder is hij te herkennen aan de LED-koplampen en -achterlichten, terwijl ‘ie ook is voorzien van LED-mistverlichting. De Q60 staat overigens op prachtige 19 inch lichtmetalen velgen.
Interieur
De binnenkant van deze sportcoupé is netjes afgewerkt. We kunnen stellen dat het hierbij gaat om een auto in het premium-segment. De Q60 2.0t is uitgevoerd als Premium Tech, en heeft meer features aan boord dan de standaarduitvoering ‘Premium’. Een voorbeeld hiervan is het Multimedia Pack met o.a. een navigatiesysteem met verkeersinformatie.
We zijn erg enthousiast over de afwerkingskwaliteit van dit interieur. De gescheiden cockpit vinden wij erg fraai, terwijl de sportstoelen comfortabel zitten en veelvoudig verstelbaar zijn. Bovendien is er voorin voldoende veel (been)ruimte voor bestuurder en bijrijder. Achterin is er minder ruimte beschikbaar, maar dat komt omdat het een coupé betreft.
Tijdens de testweek heeft de redactie veelvuldig gebruikgemaakt van de audio-installatie. De luidsprekers van het merk Bose zijn van hoge kwaliteit en geven de muziek perfect weer.
Het rijden
De Japanners leggen in deze Q60 een 211 pk sterke viercilinder 2.0 liter benzinemotor onder de kap. Ondanks dat het niet om de allerkrachtigste motor gaat, ervaren we wel kippenvel bij het dieper intrappen van het gaspedaal. Tussen de 3.000 – 5.000 toeren per minuut klinkt hij het lekkerst, en ja, ook dat heeft de redactie getest. De zeventrapsautomaat schakelt daarnaast opvallend soepel.
De acceleratie van 0-100 km/h is in slechts 7,3 seconden gebeurd, ondanks zijn gewicht van 1.753 kg. Zijn topsnelheid ligt op 230 km/h.
Het karakter van de auto is tevens naar eigen voorkeur in te stellen. De rijmodus staat normaal gesproken op ‘Standard’, wat al best sportieve prestaties met zich mee brengt. Bij het selecteren van ‘Sport’ gaat de auto nóg een stapje verder: een gevoeliger gaspedaal en stuurwiel, en een automaat die later opschakelt.
Specificaties
Motor: 2.0 liter benzinemotor (211 pk en 350 Nm)
Versnellingsbak: Zeventrapsautomaat
0-100 km/h: 7,3 sec.
Topsnelheid: 235 km/h
Gecombineerd brandstofverbruik (fabrikant): 6,8 liter/100 km
Gecombineerd brandstofverbruik (test): 7,5 liter/100 km
CO2-uitstoot: 156 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.690 mm/2.052 mm/1.390 mm
Bagageruimte: 342 liter
Vanafprijs: € 50.530,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (getoond model): € 56.980,- (inclusief BTW en BPM)