Binnen 3,5 seconden op de honderd en een topsnelheid van 322 km/u zijn prestaties die meteen weergeven dat het hier om een serieus snelle auto gaat. In de laatste ontwikkelingsfase is de Jaguar Project 8 in recordtijd rond gegaan op de Nürburgring.
Racewagen voor op de openbare weg
Voor de ontwikkeling van Jaguar Project 8 is er goed gekeken naar techniek uit de racewereld. Zo beschikt de Project 8 over sportieve wielophanging en een verstelbare spoiler. De keramische wiellagers en remmen zijn speciaal ontwikkeld voor deze wagen. Het carrosserie is geleend van de Jaguar XE en is opgetrokken uit aluminium. De motorkap en de voorbumper zijn om gewicht te besparen vervaardigd uit koolstofvezel. Dikke 20-inch velgen met daarop Michelin Pilot Sport Cup 2 banden zorgen voor extra grip.
Onder de motorkap ligt een 441 kW/ 600 pk sterke versie van de Jaguar 5,0 liter supercharged V8. Dankzij deze krachtbron is de Project 8 in een recordtijd van 7 minuten en 21,23 second rond gegaan op de Nordschleife van de Nürburgring. Hiermee is dit de meest krachtige Jaguar voor op de openbare weg.
Maar 300 exemplaren
De Jaguar Project 8 zal leverbaar zijn met vier zitplaatsen en een tweezits variant. Laatstgenoemde is uitgerust met koolstofvezel racestoelen met vierpuntsgordols. Op de plaats waar normaal de achterbank zou zitten is een metalen plaat gemonteerd voor meer torsiestijfheid en zorgt voor een gewichtsbesparing van 12,2 kilo. De tweezitter is dan ook echt ontworpen om te pieken op het circuit. Voor wie één van deze varianten wil bezitten moet snel zijn, er worden namelijk maar 300 exemplaren met de hand gemaakt. De prijzen zijn nog niet bekend maar er wordt verwacht dat deze net boven de €200.000.- zal liggen. Verwacht wordt dat de eerste Project 8 deze zomer geleverd gaat worden.