Met al meer dan 10.000 exemplaren van de succesvolle Kia Niro hybride op de Nederlandse snelwegen kan Kia niet achterblijven zonder volledig elektrisch exemplaar. Genaamd de e-Niro zal de emissievrije compacte crossover op de markt verschijnen. Met een actieradius van 485 kilometer (WLTP) zal de e-Niro zeker niet wegvallen tussen het huidige aanbod van elektrische auto’s.
Keuze uit twee batterijen
De volledig elektrische Kia e-Niro zal zowel beschikbaar komen met een 39,2 kWh- als een 64 kWh lithium-polymeerbatterij. Beide uitvoeringen zijn onderworpen aan de strenge WLTP testcyclus en scoorden vrij goed. De 39,2 kWh (100 kW/136 pk) variant kwam tot een actieradius van 312 km, en de 64 kWh (150 kW/204 pk) zelfs tot 485 km. Laatstgenoemde is ook getest volgens de ‘urban’ WLPT-testcyclus, wat het actieradius berekend wanneer er alleen in de stad wordt gereden. Hierbij is zelfs een afstand van 615 km gehaald op een volle lading. Via een 100 kW snellader is de accu tot 60% te laden binnen 23 minuten.
Optimaal benutten van de energie
Dankzij slimme technologie haalt de Kia e-Niro het maximale uit het accupakket. Zo wordt er bijvoorbeeld energie teruggewonnen dankzij regeneratieve remmen. Ook het Coasting Guide Control en Predictive Energy Control systemen werken hier aan mee. Beide systemen zijn gekoppeld aan het navigatiesysteem en geven de rijder input wanneer het beste het pedaal gelift kan worden om stroom te regenereren.
De nieuwe Kia e-Niro wordt gepresenteerd tijdens de autosalon van Parijs (4-14 okt). Vanaf eind 2019 kunnen we de auto in de showroom verwachten. Zoals we gewend zijn van Kia wordt de e-Niro geleverd met 7 jaar garantie, en dit geldt ook voor de aandrijving en accu’s. Prijzen en verdere specs volgen in een later stadium.