Mercedes-Benz helpt zijn modellen in rap tempo aan een verjongingskuur. De een na de ander krijgt een opvolger en zo ook de A-Klasse. Mercedes’ kleinste ontvangt als eerste de nieuwste innovaties op het gebied van infotainment en dat is uitzonderlijk gezien de positionering binnen het gamma. Hoe bevalt de nieuwe A-Klasse?
Verjonging
Met de compleet nieuwe ‘A’ gaf Mercedes-Benz in 2012 het startsein voor een verjonging van het merk. Het model is bestemd voor de beter gesitueerde 30-plusser en dat hebben ze in Stuttgart geweten. Mede dankzij de herziene A-Klasse van 6 jaar geleden is de gemiddelde leeftijd van het koperspubliek afgenomen. Het doel dat Mercedes voor ogen had is dus behaald, maar de tijd staat niet stil en dus is de volgende generatie alweer gereed. En die gaat nóg een stap verder.
De nieuwe A-Klasse is vanbinnen een en al high-tech. Het exterieur straalt dat minder uit. De auto is een fraaie combinatie van sportiviteit en elegantie. De Iridiumzilver-carrosseriekleur (€ 714,-) heeft een mooie diepte, al kennen de 16 inch lichtmetalen velgen zowel voor- als nadelen. Optisch hadden ze een maatje groter gemogen, maar qua comfort geniet je des te meer van de kleinere wielen dankzij een grotere bandwang.
High-tech
Bij zijn introductie viel de A-Klasse vooral op vanwege zijn hypermoderne MBUX-infotainmentsysteem met twee fantastisch mooie schermen. Over hoe het werkt kunnen we kort zijn: het werkt zoals je verwacht. De indeling is logisch en nog een belangrijk pluspunt: in het testweekend hebben we geen één hapering opgemerkt. Alleen is er voor de spraakbediening ruimte voor verbetering. Wanneer je een radiostation of straat opnoemt, krijg je regelmatig ‘ik kan u niet verstaan’ als reactie. De navigatie functioneert over het algemeen goed en wordt in zowel 2D als 3D weergegeven.
Wat ons verder opvalt, is de uitstekende afwerking en zacht aanvoelende materialen. Iets dat je ook wel mag verwachten in deze prijsklasse. Met de bestuurdersstoel in de gewenste stand neem ik achterin plaats. Ik kom erachter dat de ruimte prima is maar niet uitzonderlijk in dit segment.
Mercedes gelooft (nog steeds) in diesel
Hoewel andere premium merken de dieselmotor vaarwel zeggen (Volvo deels en Lexus volledig), blijft Mercedes in de zelfontbrander geloven. Dat vinden wij interessant om te volgen en mede daarom testen wij de dieselversie: de A 180 d.
Onze A-Klasse wordt aangedreven door een 1.5 liter viercilinder met 116 pk en 260 Nm koppel. Standaard is de krachtbron gekoppeld aan een zeventraps DCT-automaat, die over het algemeen soepel schakelt, maar in de eco-modus een ietwat luie indruk maakte. Desalniettemin zijn de motor en transmissie een gouden combi voor wat betreft het brandstofverbruik. Wie rustig met de rechtervoet omgaat komt eenvoudig onder de 4,5 liter per 100 km. Ons testverbruik is 4,1 liter/100 km en dat terwijl we ook regelmatig, tot op zekere hoogte, de sportieve kant van de auto opzochten. De hoeveelheid vermogen is voldoende voor deze auto, maar wie meer verwacht kan beter kijken naar de 224 pk sterke A 250 (benzine) of A 35 die in aantocht is.
Conclusie
Na ons testweekend is ons één ding duidelijk: de Mercedes Benz A-Klasse is fijn, heel erg fijn zelfs. Het exterieur oogt nog wat beter dan voorheen, en dat geldt al helemaal voor het interieur. Het infotainmentsysteem laat zich prettig bedienen via de twee haarscherpe displays. Wel is er wat ruimte voor verbetering betreft de spraakbediening. De dieselmotor en automaat zijn daarentegen een gouden combinatie. Met een gemiddeld testverbruik van 4,1 liter/100 km is dat een buitengewoon goede score.