Lamborghini’s staan al bekend als 1 van de snelste en meest exclusieve wagens op aarde. Nu met de geheel vernieuwde en zeer exclusieve Aventador SVJ lijkt het merk zich op“hypercar” gebied naar een volgend level te tillen.
Super Veloce Jota
De letters SVJ worden niet zomaar op een model geplakt, deze letter combinatie staat voor “Super Veloce Jota”. De woorden Super en Veloce staan vrij vertaald voor “supersnel”, de J of Jota verwijst naar een appendix in de FIA-regelementen. Dit betekend dus dat de Aventador klaar is voor het circuit. Met een ronde tijd van 6.44,97 op de befaamde Nürnbergring, een 0-100 tijd van 2,8 seconde en een top van ruim 350 km/u mag de nieuwe Aventador zich met recht een hypercar noemen.
Extra downforce
De 6,5 liter V12 produceert een vermogen van 566kW/750PK. Dit in combinatie met een gewicht van 1.525 kg geeft de Lamborghini een pk/gewicht verhouden van maar liefst 1,98kg/pk! Om dit geweld op de weg te houden zijn ook een aantal verbeteringen doorgevoerd op het gebied van aerodynamica. Het Aerodinamica Lamborghini Attiva ofwel ALA genereert 40% meer downforce op zowel de voor als achteras. Het systeem is zodanig afgesteld dat er actief meer downforce gedirigeerd wordt naar het wiel met de meeste grip. Dit resulteert in nog meer houvast in de bocht en dus hogere snelheden. Om de bolide zo licht mogelijk te houden zijn o.a. het uitlaatsysteem en de wielen van nieuwe ultralichte composiet materialen gemaakt.
Geen PC hoofd tractor
Dat de nieuwe Aventador zich niet gaat lenen voor de dagelijkse boodschappen of schoolrun zit hem in het feit dat het onderstel zich primair richt op circuit gebruikt. Het onderstel is stugger afgesteld dan bij een “normale” Aventador. Dit in combinatie met het actieve AWD systeem dat meer vermogen naar de achterwielen kan sturen indien de situatie zich aandient maakt de auto echt “track waardig”. Bestuurders kunnen ook kiezen uit 3 rijmodi: Strada, Sport, Corsa. De achterwielen sturen ook actief mee wat bijdraagt aan een maximale rijervaring. De auto staat natuurlijk op de vertrouwde Pirelli P Zero Corsa-banden, die echt tot zijn recht komen op het circuit maar zijn ook legaal op de weg te gebruiken. Al deze features lenen zich niet echt voor een krappe parkeer situatie op de prinsengracht of een parallel parkeerplaatsje op de P.C. Hoofdstraat.
De SVJ zal te bewonderen zijn op de masters of LXRY. Het is absoluut aan te raden de auto in het echt te bewonderen in Nederland aangezien de oplage gelimiteerd is tot 900 stuks.