Al in de 17e eeuw werden in Frankrijk de zeven schoonheden bepaald. Ze zijn natuurlijk niet één-op-één te vergelijken met een auto, maar we vonden na de rijtest dat de DS 7 Crossback zoveel unieke schoonheden heeft, dat we deze rijtest in het teken hebben gezet van de zeven schoonheden van de DS 7 Crossback.
De oorspronkelijke zeven schoonheden zijn als volgt: donker haar en lichte ogen; bleke huid; schoonheidsvlek; lange gekrulde wimpers; amandelvormige ogen; sproetjes; kuiltjes in de wangen. Dit is onze variant hierop. Dit zijn de zeven schoonheden van de DS 7 Crossback:
Verlichting
Normaal gesproken hebben we het over Xenon of LED-verlichting, maar de verlichting van de DS 7 Crossback lijkt van een heel andere planeet te komen. Bij het “ontsteken” van de koplampen zie je eerst drie draaiende koplampen die zich moeten positioneren. Het is een prachtig schouwspel waarbij ik zelfs moest opletten dat de kleine man van 3 jaar niet elke keer bewust in de koplampen ging kijken. Zo’n aantrekkingskracht heeft dit schouwspel.
De koplampen zijn draaiende diamanten.
Bij de achterlichten draait er niets rond, maar ook dit onderdeel is niet aan de aandacht van de vormgevers ontsnapt. Het rode glas lijkt speciaal te zijn geslepen in speciale… Tja, waar lijken ze eigenlijk op. Dat kunnen we niet zeggen, maar probeer je maar eens in te houden om er niet aan te voelen. Dan word je helaas wel teleurgesteld. Er zit “glad”-glas voor. Misschien beter ook voor het schoonmaken.
Ga voor goud
In autoland heeft men het bij de introductie vaak over de communicatiekleur van een auto. Dat is de kleur die je op alle reclame-uitingen ziet. Voor de DS is dat de gouden kleur waar wij mee mochten rijden. Hier hadden we ook om gevraagd, omdat je met deze kleur de prachtige lijnen van de auto goed ziet. En tegelijkertijd doet hij het ook goed op de foto’s.
Sporadisch hebben we een andere kleur DS in het wild gezien. Maar eerlijk gezegd staan deze kleuren hem ook goed. Al is het wel, dat donkere kleuren afkleden. Dan zie je de lijnen van de auto minder goed.
Ons advies: Ga voor goud!
Knoppenspel
Als ware autoliefhebbers is het heerlijk als er toch nog veel knoppen zijn om uit te proberen. Hoe voelen ze aan en hoe prettig is het indrukken en draaien ervan? Bij de DS 7 hebben ze dat begrepen. Kijk maar eens naar de raambedieningsknoppen. Prachtig afgewerkt! De knoppen zitten wel op een ongebruikelijke plek, namelijk op de middenconsole, maar na een paar dagen weet je ze wel te vinden. Met veel plezier duw je ze in of trek je de grote knoppen omhoog.
Lekker drukken, trekken en draaien maar.
Naast duwen en trekken op de middenconsole heb je relatief kleine knoppen onder het grote touch screen, met in het midden een draaibaar balkje om te scrollen. Je hoeft deze knoppen gelukkig niet vaak in te drukken, want je hebt een multi-functioneel stuurwiel met de belangrijkste knoppen. Dus geen wir-war van teveel knoppen op het stuur. De logica in het menu was niet altijd even duidelijk. Vooral het zoeken naar de zo geliefde massage-stoelen duurde vaak onnodig lang. Of lag dat aan ons ongeduld…
Stoelen
DS lijkt patent te hebben op stoelen die prachtige ogen vanwege hun creatieve stiksels. De eerste DS 5 met een horlogeband-achtige bekleding staan nog op ons netvlies. Bij de DS 7 zijn de stiklijnen niet meer haaks, maar onder verschillende hoeken gestikt. Daardoor geen horlogebandjes, maar een krokodillenhuid-motief. Het staat de eigenwijze DS 7 goed!
De massagestoelen hebben geen happy-end.
Naast de looks zijn de stoelen ook nog eens multifunctioneel. Uiterlijk zijn ze eventueel elektrisch te bedienen, maar ze zijn tegen betaling ook te verwarmen (€ 400,-) en te koelen (€ 1.250,- = verwarmen en koelen), maar je kunt ze ook laten masseren. Verwacht daarbij geen happy-end, want de massage-functie duwt wel, maar hij had wat steviger mogen zijn en grotere bewegingen mogen maken. Maar dat zijn luxe-problemen. We gebruikten de massage-functie namelijk wel elke rit.
Praktisch ruimtegemak
Met de hoge, maar niet té hoge instap zit je gelijk goed op-de-bok. Het uiterlijk kan niet verhullen dat het een grote auto is. Vooral niet in deze gouden kleur. Door de hoge zit heb je voldoende ruimte voor je benen. Deze steek je namelijk niet vooruit, maar naar beneden. Ondanks het schuifdak heb je ook ruim voldoende hoofdruimte. Dat zijn allemaal de voordelen van een SUV.
Zouden we bijna vergeten dat je ook nog 555 liter bagageruimte tot je beschikking hebt. Je weet met deze afmetingen wel zeker dat dit een prima gezinsauto is voor de weekenden. En door de weeks is het een top-zakenauto voor papa of mama.
Een top-zakenauto en prima gezinsauto.
Prestaties
We breken graag een lans voor diesel-motoren. Deze DS 7 heeft een 2.0 BlueHDI 180 pk sterke dieselmotor. Buiten het feit dat hij heerlijk is om te rijden. Sterk is, redelijk zuinig met een praktijkverbruik van 1 op 15 voldoet hij ook nog aan de euro 6 normering. Hij is dus ook schoon. Waar men het op verjaardagen heeft over “met een diesel kom je de stad niet in”, dat geldt voor oude dieselauto van pakweg 10 jaar geleden. Niet voor nieuwe diesels, en vooral zeker niet voor deze Euro 6 diesel.
Met deze diesel kom je wél de stad in.
Je kunt zeggen dat deze diesel met 1 op 15 niet superzuinig is, maar bedenk dat DS 7 met deze 180 pk dieselmotor een niet lichte 1535 kg weegt.
Uiteraard merk je dat gewicht wel een beetje tijdens het rijden, maar het geeft tegelijkertijd een solide gevoel. Het is ook geen auto om hard mee de bocht om te gaan. Je wilt ermee ontspannen reizen. De sterke diesel, acht-trapsautomaat en comfortabele vering/stoelen zorgen hiervoor.
Draaiend klokje
Heerlijk! Waar je ziet dat een autoklokje vaak een ondergeschoven kindje is, zien we gelukkig bij de DS 7 geen wekkerradio, maar een klokje die op een horloge lijkt. Een analoge klok met echte wijzers. Blijkbaar is het ook een duur klokje. Hij draait namelijk weg als je de auto afsluit en draait weer keurig open als je de auto start. Stelen is er niet bij! Maar je ziet ook niet hoe laat het is als de auto nog niet gestart is… Dat is gaaf om te zien, maar ook om te laten zien aan je passagiers.
Geen wekkerradio, maar echte wijzers.
Conclusie
De rij-eigenschappen passen goed bij deze auto. Net als de sterke dieselmotor. Verwacht niet de zuinigste diesel, maar wel een auto die goed prestaties op heel veel vlakken. Een DS 7 die vooral qua ruimte, comfort en uitstraling, maar ook indruk maakt met de vele standaard aanwezige “gadgets”. Ze zijn er om aan je vrienden te laten zien en om zelf van te genieten. Het genieten van een DS 7 begint vanaf € 39.990,-. Deze DS 7 kostte bij elkaar: € 74.390,-
De enige echte desillusie die we hebben zijn de nep-uitlaten. Of zitten die er om je schoenen in te zetten om je veters te strikken??? Zolang je buurman het niet doorheeft, zien ze er stoer uit!
De fotoshoot hebben we samen met onze collega’s van LeaseAholic gemaakt.