T-Roc R 2019

Als je sportief wil rijden, dan koop je een sportwagen. Maar soms zijn er dingen in het leven zoals een gezin waardoor een sportwagen niet meer zo praktisch is. De logische keuze dan is de sportuitvoering van een gezinsauto. Maar als dat niet geschikt is, dan zoek je een extreme SUV. Gelukkig heeft Volkswagen dan speciaal voor jou de T-Roc R.

Rijdende tegenstelling

Sportieve SUVs zijn in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Denk bijvoorbeeld aan de Porsche Cayenne en zijn sportieve uitvoeringen, of aan de recent gelanceerd BMW X3 en X4 in M-uitvoering. Toch is de sportieve SUV een vreemd soort auto. Een SUV, feitelijk een grotere en vooral hogere hatchback, is van nature niet sportief. Sportief is juist laag bij de grond met een typische wig-vorm, niet een vierkante doos die hoog op de wielen staat.

Toch maken de specificaties van de R-variant van de populaire T-Roc veel indruk. De 2.0 liter TSI-motor van de T-Roc R produceert 300 pk (221 kW), en dat is toch heel wat meer dan de 190 pk van de tot nu toe sportiefste T-Roc. Volkswagen stelt dat de T-Roc R hiermee in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u snelt. De topsnelheid is 250 km/u. Je zou bijna vergeten dat je het hier over een SUV hebt.

Sportiviteit alom

De T-Roc R is voorzien van een speciale grille, veel extra luchtinlaten in de speciale voorbumper en vier titanium uitlaten onder de speciale achterbumper. Ook heeft de T-Roc R een opvallende spoiler, matzwarte spiegelhuizen en zwarte remklauwen met R-logo over de 17-inch remklauwen. Je kunt de T-Roc R in enkele opvallende kleuren krijgen, zoals geel, oranje en fel blauw. Zeker in die kleuren kun je van een vrij gewone SUV een opvallende verschijning maken.

Om alles uit die sportieve motor te halen, is T-Roc R standaard voorzien van een zeventraps DSG-transmissie en 4MOTION vierwielaandrijving. Ook heeft de auto launch control en zelf een “race”-modus. Wil je nog meer plezier, dan kun je het elektronische stabiliteitssysteem (ESC) handmatig uitzetten.

R-logo’s

Het interieur is rijkelijk voorzien van R-logo’s. Zo vinden we deze terug op de speciale velours sportstoelen, de instaplijsten en op het sportstuur. Stalen pedalen, een zwart hemeltje en metalen elementen in het interieur verraden ook aan de binnenkant dat dit geen gewone SUV is.

De Volkswagen T-Roc R is eigenlijk een sportieve Golf R, maar dan in SUV-vorm. Aan de ene kant een fijne en praktische SUV, aan de andere kant een sportieve auto om plezier mee te hebben. De T-Roc R wordt voor het eerst getoond op de autoshow van Genève, waar ook de redactie van deze site aanwezig zal zijn. Prijzen volgen later dit jaar.

 

Categorieën