Van een gerenommeerde bandenfabrikant (Michelin) krijgen we een advies wat we niet verwacht hadden.
“Vervang je banden niet te snel, maar rijd ze op
tot de wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm.”
In deze tijd van ’vervangingsmarkt’ lijkt dit enkel een financieel advies voor de gebruiker, maar er zitten meer voordelen aan.
Voordelen banden “oprijden”
Een verlaging van je ecologische voetafdruk (carbon footprint) bijvoorbeeld. Het is namelijk zo dat 1 van de 5 tankbeurten opgaat aan banden. Als je minder profieldiepte hebt, dan is je rolweerstand lager en verbruikt hij ook minder. Logisch! Maar hoe zit het dan met de veiligheid als je minder profiel hebt? Volgens Michelin worden hun banden niet onveiliger naarmate de profieldiepte daalt. Daarover later meer.
Te vroeg banden vervangen schaadt het milieu
Het wettelijke minimum van 1,6 mm is voor velen niet het moment om een band te vervangen. In de praktijk worden winterbanden al vervangen bij 4 mm en zomerbanden tussen de 2,5 en 3,5 mm. Dat is een zware last voor het milieu en de maatschappij. Een band is namelijk een hoogtechnologisch product die uit veel kostbare grondstoffen bestaat. Het te vroeg vervangen van een band is zonde!
Denk ook eens aan de extra CO2-uitstoot van het vroegtijdig vervangen van banden. Vooral bij grote wagenparken is er een substantieel CO2 voordeel te behalen. Bijvoorbeeld: bij een wagenpark van 50 auto’s met een gemiddeld contract van 48 maanden en 35.000 km/jaar is er 15 ton CO2 winst te behalen als de banden pas vervangen worden bij 1,6 mm in plaats van bij 3,5 mm. Daarom adviseert Michelin om “de banden op te rijden tot de wettelijke minimum profieldiepte wat daarbij niet ten kosten gaat van de veiligheid”.
Banden zorgen 20% verbruik
1 op de 5 tanken gaat op aan banden. Hoe minder weerstand een band heeft, des te minder brandstof hij verbruikt. Daarom is minder bandenprofiel gunstig voor je brandstofverbruik. Naast een lager brandstofverbruik geniet je ook van het financiële voordeel dat je minder kosten hebt vanwege het voortijdig vervangen van je autobanden.
Minder profiel en toch veiliger
Belangrijke vraag blijft nog wel: minder profiel op een band betekent toch minder veilig? Het is heel begrijpelijk dat dat gedacht wordt, maar dit wordt ontkracht door Michelin. Zij maken namelijk gebruik van innovatieve technologieën waarbij ze claimen dat een band met 1,6 mm veiliger is dan bepaald halfsleetse of zelfs nieuwe banden van andere merken. Daarbij gaat het om belangrijke zaken zoals remmen op nat wegdek en remmen in de sneeuw. Veiligheid gaat vóór profieldiepte!