Het C-segment is in korte tijd flink vernieuwd. Na onder andere de Mercedes-Benz A-Klasse en Ford Focus, heeft nu Mazda zijn ‘3’ in het nieuw gestoken. Wij testten de zuinige Mazda3 SkyActiv-D 116. Rijdt de auto net zo sportief als dat hij eruit ziet? Lees onze rijtest.
Hoe bevalt het exterieur van de Mazda3?
Tijdens Autosalon van Brussel zagen wij de Mazda3 voor het eerst. Het designteam heeft er overduidelijk werk van gemaakt om iets bijzonders neer te zetten. De auto is onderscheidend qua exterieurontwerp. Het lijnenspel oogt sportief en dat valt niet over alle C-segment-modellen te zeggen. Vooral de aflopende daklijn staat hem goed. Hierdoor krijgt de Mazda3 iets mee van een gestroomlijnde coupé.
Nog een opvallend designtrekje is de neus. De grille is gigantisch ten opzichte van de concurrentie. Onze testauto is voorzien van zwarte grilleomlijsting en Xenon-verlichting, evenals een dubbele verchroomde eindpijp. De 16 inch lichtmetalen velgen hebben een fraai ontwerp, maar zijn aan de kleine kant.
Hoe bevalt het interieur van de Mazda3?
Het interieur is net zo mooi als de buitenzijde. Er heerst een oase van rust en toch is het allesbehalve saai. Het portier ploft zachtjes in het slot en wanneer je met je handen over het dashboard aait, voel je het uitstekende materiaalgebruik. Voor alle interieurelementen zijn hoogwaardige materialen gebruikt: van het portierpaneel tot bovenop het dashboard.
Onze testauto is van alle gemakken voorzien. Denk hierbij aan lederen bekleding, cruise control, climate control en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie. Ook ervaarden we het fantastische geluid van het aanwezige Bose-audiosysteem.
Op het gebied van infotainment is Mazda op de goede weg. Het systeem laat zich eenvoudig bedienen, maar spraakbediening en een touchscreen ontbreken.
De zitpositie op de voorste rij is uitstekend. Zowel bestuurder als passagier profiteren van voldoende beenruimte. Achterin is de hoeveelheid beenruimte minder. Ook ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten. De aflopende daklijn is optisch schitterend, maar de achterpassagiers hebben daardoor wel een minder hoofdruimte.
Hoe rijdt de Mazda3?
Hoewel het design gedachtes over sportief rijgedrag opwekt, is daar tijdens het rijden geen sprake van. Het onderstel van de auto is daarvoor te comfortabel afgesteld. Naar onze mening vormt dat geen probleem, want in plaats van een sportieveling is de Mazda3 eerder een heerlijke reisauto.
De Japanner is al helemaal een prettige reisauto in combinatie met de, 116 pk sterke 1.8 liter dieselmotor. Ondanks de 270 Nm bij 1.600 toeren, houdt de motor er wel van als je hem ‘op toeren houdt’, als je sportief wilt rijden.
Het maximumkoppel bedraagt 270 Nm, waardoor de Mazda3 vlot genoeg van zijn plek komt. De acceleratie van 0 naar 100 km/h duurt 10,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 194 km/h. Onze testauto is voorzien van een handgeschakelde zesbak, al is deze motorisering ook leverbaar met een 6-traps automaat.
Conclusie rijtest Mazda3 SkyActiv-D 116
Een onderscheidende auto in het C-segment. Zo kunnen we de Mazda3 het beste omschrijven. Hij is opvallend qua design, maar onopvallend qua rijgedrag.
“opvallend qua design, maar onopvallend qua rijgedrag”
De auto is niet sportief, wel zeer comfortabel. In het interieur zijn hoogwaardige materialen toegepast en het Bose-audiosysteem is als optie absoluut het overwegen waard. De hoeveelheid hoofd- en beenruimte op de achterbank is minder dan de concurrentie, maar daar krijg je wel een fraaie daklijn voor terug!