Michelin band

Deze nieuwe Michelin band biedt evenveel comfort als een huidige (lucht)band, gaat langer mee en je kunt hem niet meer lek rijden. 

Michelin gaat gezamenlijk met General Motors een nieuw type band testen. Één die niet meer met lucht opgeblazen wordt en door het Unique Puncture-proof Tire System kan hij niet meer lek gereden worden. Bij dit systeem is de lucht vervangen door flexibele rubberen spaken. In een soort V-vorm verbinden ze het loopvlak met de binnenkant van het wiel. Deze rubberen spaken bepalen het comfort van de auto, vangen de ‘klappen/hobbels’ van de weg op én doordat er geen lucht gebruikt wordt, kun je ze ook niet meer lek rijden. 

De eerste General Motors auto die gebruik zal maken van deze nieuwe Uptis Michelin band is de Chevrolet Bolt, de Amerikaanse versie van de Europese Opel Ampera-e. Vanaf 2024 zullen de eerste Chevrolet Bolts met deze nieuwe band uitgerust worden. 

Bijkomend voordeel is ook dat deze band altijd voorzien is van de juiste bandenspanning. Nu adviseert de overheid om elke drie maanden de bandenspanning te controleren, maar menig bestuurder doet dat niet (of vergeet het). Het helpt ook niet dat je bij een benzinepomp moet betalen om je bandenspanning te controleren. Sommige benzinepompen bieden het gelukkig gratis als service aan. Maar met de juiste bandenspanning, slijt hij minder snel (c.q. hij gaat langer mee). Michelin schat dat door de langere levensduur van de band er 200 miljoen banden per jaar bespaard kunnen worden. 

Ook voor deze band zal Michelin het advies afgeven om hem op te rijden tot het wettelijke minimumprofiel van 1,6 mm. Lees hier meer over dit advies welke 128 miljoen banden bespaard, € 6,9 miljard bespaard voor automobilisten en 6,6 miljoen ton aan CO2 bespaard. 

Categorieën