Ook Mini presenteert een volledig elektrische versie van een bestaand model: vanaf volgend jaar staat de Mini Electric bij de dealers. Deze Mini is hetzelfde model als de huidige Mini, maar dan met een volledig elektrische aandrijving.
Elektrische kart
Eind vorige week werd bekend dat de topman van BMW, Harald Krüger, moet vertrekken wegens teruglopende resultaten. Aandeelhouders verwijten hem te weinig aandacht te hebben voor elektrische auto’s in de toekomst van BMW. Ook bij Mini, dat onderdeel is van BMW, speelt deze discussie ongetwijfeld. Een eerste stap wordt nu gezet door de introductie van de Mini Electric.
Omdat bij het ontwerpen van de huidige generatie Mini al rekening is gehouden met een geheel elektrische versie, is er buiten de aandrijving niet veel anders aan de Mini Electric. Het interieur is gelijk en ook de kofferruimte is gelijk gebleven. De motor is vervangen door een elektromotor van 184pk (135 kW) die de voorwielen aandrijft.
De accu’s liggen onder de vloer, waardoor ze niet in de weg liggen. Om ruimte te maken, ligt de elektrische Mini wel iets hoger. Mini garandeert echter dat ook deze Mini rijdt als een kart: vlot en goed in het bochtenwerk. Het lage zwaartepunt, geholpen door de accu’s onder de vloer, draagt hier natuurlijk aan mee. De Mini Electric heeft vanuit stilstand 7,3 seconden nodig om 100km/u te bereiken. De topsnelheid is beperkt tot 150 km/u om te voorkomen dat je te snel de accu leegtrekt.
Beperkte actieradius
Mini geeft de Electric een actieradius van 232 kilometer (WLTP) mee, en dat is toch wel een tegenvaller. Veel elektrische auto’s bieden tegenwoordig een actieradius van rond de 400 kilometer, en de redelijk vergelijkbare Opel Corsa-e komt bijna 100 kilometer verder dan de Mini. Het is wel zo dat de meeste mensen met gewoon woon-werk-verkeer voldoende hebben aan deze actieradius, maar voor langere ritjes kan ‘range anxiety’ (bereik-angst) een serieus probleem worden.
De maximale laadcapaciteit van de Mini Electric is 50kW. Bij een snellader is de accu in 35 minuten tot 80% gevuld. Dit betekent dat je bij een “tankbeurt” bij een snellaadstation na een kopje koffie weer een heel eind kan rijden. Bij 11kW-laden, dus bijvoorbeeld aan de lader bij je thuis, is de 80% bereikt na 2,5 uur en is de accu na 3,5 uur helemaal vol.
Aangepaste grille
Aan de buitenkant is de Mini Electric te herkennen aan de nieuwe grille: dit is mogelijk omdat een elektrische auto geen grille meer nodig heeft voor de luchtstroom naar de motor. Ook onderscheidt de elektrische Mini zich van andere Mini’s door opvallend gele logo’s rondom en gele spiegels. Uiteraard ontbreekt ook de uitlaat.
De Mini Electric staat vanaf maart volgend jaar bij de dealer voor een vanaf-prijs van 34.900,- Euro of een lease-tarief van 499 Euro p.m. (48 maanden, 10.000km/jaar). Wil je de allereerste zijn, dan kun je de Mini Electric nu al bestellen bij de Mini-dealer.