Amerika is in rep en roer. Volgens Amerikanen is dit het grootste autonieuws in lange tijd. Wat is er aan de hand? Er is een nieuwe Corvette, de achtste generatie. Maar de C8 is niet zomaar een nieuwe Corvette. Na meer dan 30 jaar dagdromen heeft GM eindelijk de knoop doorgehakt: de nieuwe Chevrolet Corvette C8 heeft een middenmotor.
Middenmotor
Weg met de traditionele lange motorkap! De motor van de Corvette zit voortaan achter de bestuurder. Toch past dit bij de traditie van Corvette, dat altijd een supersportwagen was die bereikbaar is voor gewone mensen. Veel auto voor weinig geld. Normaal zijn sportauto’s met een middenmotor alleen voor de rijken der aarde, maar niet meer. In Amerika gaat het instapmodel van de nieuwe Corvette minder dan $60.000 kosten. Een supersportwagen in massaproductie, bereikbaar voor iedereen!
Chevrolet heeft lang gedroomd van een Corvette met middenmotor. In de loop van de jaren zijn er talloze concept-auto’s gemaakt, maar geen haalde productie. Nu, in een tijd dat ook gewone auto’s steeds meer pk’s krijgen, was de tijd rijp. Daarnaast zijn er meer voordelen: door de motor in het midden is er geen noodzaak meer voor een lange motorkap, dus de besturing is korter en dus directer. Ook zit het zwaartepunt van de chauffeur op hetzelfde punt als het zwaartepunt van de hele auto. De gehele auto weegt ongeveer 1800 kilo.
Grote V8
De Corvette C8 is voorzien van een 6,2-liter V8, de LT2, die 490pk produceert. Als je het Z51-package erbij besteld, komt dat nog 5pk bij door een beter uitlaatsysteem. Hiermee zit je vanuit stilstand binnen 3 seconden op de 100km/u. De versnellingsbak van Tremec telt acht versnellingen en twee koppelingen. Hierbij is de eerste versnelling speciaal bedoeld om snel van de lijn te komen, en zijn de zevende en achtste juist speciaal gemaakt om zuinig te cruisen op de snelweg.
Door de andere plaats van de motor ziet de Corvette C8 er duidelijk anders uit dan zijn voorgangers. Toch is hij duidelijk herkenbaar als Corvette. De auto is 10% stijver dan de vorige generatie, onder andere door een verbeterde motortunnel in het midden van de auto. Door deze tunnel extra stijf te maken, hoeft de stevigheid niet zozeer van de carosserie te komen en kunnen ook de dorpels laag blijven, zodat in- en uitstappen makkelijker is.
Veilig de drempel over
De Corvette heeft tal van details die niet direct opvallen. Zo is er een opbergruimte voor en achter in de auto. Deze zijn bereikbaar door subtiel weggewerkte knoppen, net zoals bij de deuren. Je moet ze maar weten te vinden! Ook heeft de C8 een speciaal systeem om de lage neus over verkeersdrempels heen te krijgen: met een knop in het interieur kun je de neus optillen. Om dit niet steeds te hoeven doen bij die ene drempel in je straat, kan de Corvette twintig locaties zelf onthouden op basis van GPS. Hier gaat de neus dan vanzelf omhoog.
Zoals traditie is bij Corvette is het dak van de coupé uitneembaar. De targa-top kan in de kofferbak worden opgeborgen. Daarnaast komt er ook een cabrio-versie. Deze heeft een heel andere achterkant met verstevigingen achter de stoelen en een plat deck zonder ruitje waarin je de motor kan bewonderen.
Het interieur lijkt op dat van een vliegtuig: de bestuurder zit in een soort cockpit. Op de middenconsole zit een rij met niet minder dan 20 knoppen voor allerlei functies. Er zijn maar liefst zes modi om uit te kiezen: weather, tour, sport, track, z-mode en nog een individueel configureerbare modus. Gelukkig heeft Chevrolet ervoor gekozen geen enorm scherm op het dashboard te plakken.
De Corvette C8 is dus een moderne sportwagen met een middenmotor die bereikbaar is voor de gewone mensen. Hij is dan ook door iedereen enthousiast ontvangen. Nou ja, bijna door iedereen. Traditioneel worden Corvettes veel gekocht door gepensioneerden, en laten zij nu helemaal niet blij zijn met deze Corvette. Zij vinden hem veel te modern en veel te Europees. Gelukkig laat Chevrolet zich niet leiden door deze oude zeurders en zijn ze met deze frisse sportwagen helemaal op de toekomst voorbereid.