Een vermogen van bijna 300 pk en een brandstofverbruik van 1 op 62,5, dat klinkt als toekomstmuziek. Toch is dit volgens BMW mogelijk met de nieuwe hybride BMW 330e. Je zult de auto dan wel zo vaak mogelijk aan de stekker op moeten laden. Helaas zijn de huidige regels met betrekking tot de bijtelling niet in het voordeel van hybride auto’s. Daardoor zal deze nieuwe BMW in Nederland voorlopig niet echt een succes onder de zakelijke rijders worden. Zodra de bijtelling voor volledig elektrische auto’s ook naar 22% is opgetrokken, is het uiteraard een ander verhaal. Het zou ook jammer zijn als deze nieuwe, moderne BMW in Nederland geen kans zou krijgen op grond van onlogische, achterhaalde fiscale regels.

BMW 330e

De nieuwe BMW 330e is voorzien van de nieuwste generatie van de BMW eDrive aandrijftechnologie. Deze koppelt in de 330e een viercilinder benzinemotor aan een elektromotor welke gevoed wordt door een 12 kWh lithium-ion accu. Met die elektromotor kun je ook volledig elektrisch rijden. De elektromotor levert 113 pk, de benzinemotor 184 pk. Het systeemvermogen bedraagt 292 pk. De motoren leveren samen een koppel van 420 Nm. De topsnelheid in volledig elektrische modus is 140 km/uur, meer dan voldoende voor vlot rijden in een stedelijke omgeving. Met de energie van de 12 kWh accu kan de BMW 330e tot 59 kilometer (WLTP) volledig elektrisch rijden. De actieradius is 50% verbeterd vergeleken met de 330e. Volgens BMW zou dit voor de meeste Nederlanders betekenen dat ze hun dagelijkse ritjes in deze 330e vrijwel altijd in elektrische modus af kunnen leggen.

XtraBoost

Geen Nightrider maar gewoon in de nieuwe BMW 330e is XtraBoost mogelijkheid. In de Sport-modus leveren de motoren van de 330e dankzij deze nieuwe techniek tijdens het accelereren maar liefst 40 pk meer vermogen. De nieuwe 330e heeft voor de sprint van 0 naar 100 km/u slechts 5,9 seconden nodig terwijl de topsnelheid op 230 km/u ligt.

Veel vermogen zonder hoge brandstofrekeningen

Het totale verbruik van deze plug-in hybride is gezien het forse systeemvermogen indrukwekkend laag. Vergeleken met het vorige model is het verbruik volgens BMW met 15 procent afgenomen. Bij de nieuwe BMW 330e bedraagt het gemiddelde verbruik tussen de 1,9 en 1,6 liter per 100 km terwijl de CO2-uitstoot tussen de 43 en 37 gram ligt. Wie de auto zoveel mogelijk aan de stekker oplaadt zou bijna geen hoge brandstofrekeningen meer hebben én slechts een minimale hoeveelheid CO2 uitstoten. Omdat er als het moet altijd een krachtige benzinemotor voorhanden is, lijkt de nieuwe BMW 330e het beste van twee werelden te bieden. De nieuwe 330e staat nu bij de dealer.

The post BMW 330e plug-in hybride: veel vermogen en toch een minimaal brandstofverbruik appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën