Op Auto Shanghai presenteerde Renault de productieversie van de K-ZE. Dit is een compacte, volledig elektrische SUV, welke is bedoeld voor de Chinese markt. De K-ZE was vorig najaar te zien op de Autosalon van Parijs. Toen was het nog een conceptcar. Renault heeft dus vaart gemaakt met de K-ZE, waarvan de ontwikkeling in handen is van joint venture eGT New Energy Automotive. Men verwacht dat de productie van de Renault K-ZE, die door eGT New Energy Automotive in China zal worden gebouwd, nog dit jaar zal starten.
Renault K-ZE
Erg veel weten we nog niet van de nieuwe Renault K-ZE. Het is een compacte, elektrische SUV die in het A-segment is gepositioneerd. De wielbasis is 2,42 meter en de kofferbak heeft een inhoud van 300 liter. Er wordt voor de K-ZE gebruik gemaakt van het bekende CMF-A platform. Renault gebruikt dit voor de Kwid en Datsun voor de Redi-Go. Beide auto’s worden in India op de markt gebracht. Omdat het nu om een elektrische auto gaat, heeft men een aangepaste uitvoering van het CMF-A platform ontwikkeld. Verder weten we dat de K-ZE net als de meeste EV’s kan worden opgeladen via openbare oplaadpunten en het normale stopcontact. In normale modus kun je het accupakket volledig opladen in vier uur. Snelladen kan zoals gezegd ook. In snellaadmodus zijn er 50 minuten nodig om de accu van de K-ZE tot 80 procent van de capaciteit bij te laden. De actieradius is door Renault niet vrijgegeven. Volgens een artikel op Autocar zou de actieradius van de K-Ze 250 kilometer zijn. Dat is echter volgens de verouderde NEDC-norm 250 kilometer zou bedragen.
Uitrusting
Renault levert de K-ZE uitgerust met diverse veiligheidsvoorzieningen. De achteruitrijcamera is daarbij opvallend aangezien de compacte E-SUV een prima uitzicht naar achteren biedt. De Franse automobilefabrikant geeft K-ZE verder met 8-inch kleurenscherm dat je ook met een app en intelligente spraakbesturing kunt bedienen. Behalve navigatie en EV-informatie biedt het infotainmentsysteem ook 4G/wifi en online entertainment.
Joint venture
Zoals we tegenwoordig steeds meer zien is Renault voor de ontwikkeling en productie van de K-ZE een samenwerking aangegaan. Die is gevonden in de vorm van eGT New Energy Automotive. Dit is een joint venture waarin een alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi samenwerkt met de Chinese autofabrikant Dongfeng.
Verkoopresultaten
Net zoals Chinese autofabrikanten in Europa een opmars maken, wil Renault een deel van de Chinese markt veroveren. Hierbij wordt een belangrijke rol weggelegd voor de K-ZE. Het is overigens niet de enige Renault die in China op de markt zal verschijnen. Tegen 2022 willen de Fransen in China nog acht andere modellen op de markt brengen. Men hoopt hiermee een jaarlijks verkoopvolume van 550.000 voertuigen te bewerkstelligen.
The post Renault presenteert compacte elektrische SUV voor Chinese markt appeared first on Elektrischeauto.nl.