Bij het bouwen van elektrische voertuigen heb je meer vrijheid in het ontwerp: immers je hoeft niet om een grote verbrandingsmotor heen te ontwerpen. De elektrische motoren zijn klein en als je de accu’s wegwerkt in de bodem heb je volledige vrijheid in de opbouw van je voertuig. Dit heeft al geleid tot wilde ontwerpen en futuristische concept cars, maar sommige autobouwers grijpen deze kans aan om oude tijden te doen herleven. We kenden al de geweldige Buzz van Volkswagen, gebaseerd op de oude VW bus, maar de Morris JE bewijst dat je nog verder terug in de tijd kan en zelfs een heel merk kan laten herleven.
Big little van
In 1948 debuteerde de Morris Commercial J. Dit bestelbusje was eigenlijk een box op wielen, met schuifdeuren en externe wielkasten met losse koplampen voor. Het busje, later gewoon Morris J genoemd, werd heel erg populair en is gebouwd tot 1961. Door het praktische ontwerp kon er ontzettend veel lading in, maar was hij ook bruikbaar als ijsco-bus of mobiele winkel. In de loop van de jaren zijn er veel verschillende varianten gemaakt en kwam de Morris J bekend te staan als de “big little van”. Ze zijn verkocht in 18 landen en er zijn er duizenden van gemaakt. Alleen het Engelse postbedrijf heeft er totaal al zo’n 17.000 gehad!
Later werd het merk Morris, ook bekend van de originele Mini, onderdeel van British Motor Company. Halverwege de jaren 80 verdween de merknaam van de markt. Uiteindelijk bleef er van de Engelse merken niet veel over, en de rechten van de merknaam Morris eindigde bij een Chinees bedrijf.
Elektrische Morris JE
En toen was de naam Morris Commercial er ineens weer, en presenteerde het de Morris Commercial JE. Dit busje lijkt als twee druppels water op de oude J. De ronde lijnen en het iconische front is zeer herkenbaar, al is het wel gemoderniseerd. Zo zijn de losstaande ronde koplampen voorzien van dagrijverlichting. Het interieur is ook volledig gemoderniseerd maar met een knipoog naar het oude ontwerp: weinig knopjes, een eigenwijs schakelpookje en een keurig geïntegreerd digitaal dashboard.
De grootste wijziging zit onderhuids: de oude benzinemotor heeft plaats gemaakt voor een volledig elektrische aandrijving. Volgens Morris Commercial heeft de Morris JE een bereik van 320 kilometer en haalt hij een snelheid van 120km/u. Bij een snellader is de JE in een half uur tot 80% opgeladen.
De grote dubbele achterdeuren van de Morris Commercial JE bieden toegang tot een grote laadruimte, maar net zoals de oude bus leent de JE zich voor speciale opbouwen. Dit is de ideale bus om aan te kleden als food truck, ijsco-bus of promotievoertuig.
Geïnteresseerden kunnen zich al inschrijven voor de elektrische bus. Of de Morris Commercial JE ook in Nederland verkocht gaat worden, is nog onbekend maar we kunnen in ieder geval al onze fantasie loslaten op de online configurator, waar je je eigen JE kunt samenstellen. Wat is jouw favoriete kleurencombinatie?