Sony heeft een concept car gebouwd, de Sony Vision-S, om te demonstreren hoe zijn sensoren en andere technologie kunnen worden omgezet in automotive-toepassingen en bewijzen voor eens en voor altijd dat de CES echt een autoshow wordt. Een verrassing is onthult tijdens de persconferentie van Sony op CES 2020. De Vision-S is een rollende testbank voor de inspanningen van het bedrijf op het gebied van veiligheid, elektrificatie en entertainment.
Inderdaad, je zou de Vision-S kunnen beschouwen als een elektrische boodschappenlijst waarvan Sony hoopt dat autofabrikanten en Tier 1-leveranciers zullen besluiten om te kopen. Sony-sensoren zijn al onderweg in een aantal voertuigen, maar aangezien geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) en – uiteindelijk – autonome auto’s gemeengoed worden, zullen auto’s en vrachtwagens er nog meer van nodig hebben.
Daarom heeft Vision-S 33 sensoren geïnstalleerd die zowel de binnenkant als de buitenkant van het voertuig bewaken. Sommige worden gebruikt voor veiligheidsfuncties, zoals het vermijden van obstakels en voetgangers, terwijl andere integreren met het infotainmentsysteem.
Er is gekozen uit de beste verschillende afdelingen van Sony. Er is bijvoorbeeld 360-graden Reality Audio die gebruik maakt van de gesloten cabine om passagiers met geluid te omringen. Schermen ook in overvloed: een display over de volledige breedte voor het dashboard en vervolgens een tweede paneel in de middenconsole, plus nog eens twee touchscreens voor de passagiers achterin.
Zoals je zou verwachten is het elektrisch en daar heeft Sony zich tot een andere partner gewend voor hulp. Het platform werd mede ontwikkeld met de industrie zwaargewicht Magna, met Sony CEO Kenichiro Yoshida die suggereert dat het, evenals het Porsche Taycan-achtige Vision-S concept dat vandaag wordt getoond, kan worden gebruikt voor andere voertuigtypen zoals een SUV. Geen woord over zaken als vermogen of bereik, maar het is vermeldenswaard dat Magna vorig jaar aankondigde dat het aan een nieuw elektromotor-ontwerp werkte dat de helft kost van bestaande motoren, maar met acht keer de vermogensdichtheid.
Andere samenwerkingsverbanden zijn ondertussen BlackBerry QNX – die waarschijnlijk de dashboardsoftware aanstuurt – plus Bosch, Qualcomm, NVIDIA, Continental, HERE, Elektrobit, Gentex Corporation, ZF en Benteler.
Er is een volledig verbonden systeem dat ten grondslag ligt aan de aandrijving en het infotainment van de auto, dat altijd aan staat voor updates via de ether en meer. Sony heeft autonoom rijden niet genoemd, maar het is redelijk om aan te nemen dat de Vision-S functies heeft zoals adaptieve cruise control en misschien snelwegassistentie met behulp van camera’s om de aandacht te volgen in plaats van te eisen dat de bestuurder het stuur in handen houdt.
Wat onwaarschijnlijk lijkt, is dat Sony plannen heeft om de Vision-S zelf in productie te nemen. De auto-industrie is moeilijk te kraken en geld aan te verdienen – vraag het maar aan Elon Musk en Tesla – terwijl een voet tussen de deur als leverancier veel lucratiever kan zijn. De focuspijlers van Sony – Veiligheid, entertainment en aanpassingsvermogen – komen goed overeen met de productgebieden in het hele bedrijf, en dat zou een welkome inkomstenstroom kunnen zijn naarmate auto’s steeds meer ’tech’ worden.