In de jaren ’80 en ’90 gingen allerlei fabrikanten volledig los in de rallysport. Vanwege de regels verschenen er speciale homologatiemodellen op de markt: normale weg-versies van de extreme rally-auto’s, zoals de Audi Sport Quattro of de Ford Cosworths. Uiteindelijk werden deze zo extreem dat ze aan banden werden gelegd. Maar met de Toyota GR Yaris lijken oude tijden te herleven.
Tommi Mäkinen Racing
Uiteraard heeft Toyota in de loop der jaren zijn sporen wel verdiend in de rallysport. In 2018 was Toyota het sterkste merk en in 2019 won coureur Ott Tänak de WRC in een Toyota. Om bij te blijven presenteert Toyota nu de GR Yaris, de meest extreme Yaris ooit. Dit nieuwe homologatiemodel is ontwikkeld in samenwerking met Tommi Mäkinen Racing, geen onbekende naam in de rallysport, en Gazoo Racing, waar de letters GR naar verwijzen. Deze verwijzing kennen we nog van de nieuwe Toyota GR Supra.
De Toyota GR Yaris is niet zomaar een sportieve versie van de Yaris. Hij staat op een volledig nieuw ontwikkeld platform: de voorkant is van de normale Yaris, maar de achterkant komt van de Corolla. De GR Yaris heeft permanente vierwielaandrijving: GT-FOUR. Afhankelijk van de geselecteerde rijmodus varieert deze de verdeling van aandrijving tussen voor- en achteras in een 60:40, 50:50 of een 30:70-verhouding. De constructie is ook nog eens veel lichter dan gebruikelijke vierwielaandrijving.
Pk-gewichtsverhouding
Sowieso weegt de GR Yaris slechts 1280 kilo, door de lichtgewicht constructie, waarbij rijk gebruik is gemaakt van aluminium en koolstofvezel. Door dit lage gewicht en een krachtige motor ontstaat een auto met een pk-gewichtsverhouding van 4,9 kilo per pk. Dit is beter dan menig supercar.
De pk’s worden geleverd door een 1.6-liter driecilinder turbo benzinemotor die speciaal voor de GR Yaris is ontwikkeld. Hij produceert maar liefst 261pk: de krachtigste driecilindermotor tot nu toe. Aan de motor is een handmatige versnellingsbak gekoppeld met zes versnellingen, die om kan gaan met hoge toerentallen.
We hoeven je niet uit te leggen dat een laag gewicht en veel pk’s goede prestaties opleveren: de Toyota GR Yaris accelereert in 5,5 seconden van 0 naar 100km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230km/u. Door de motor ver naar achteren te plaatsen en de accu’s naar de kofferbak te verplaatsen is een optimale gewichtsverdeling bereikt, wat het rijgedrag ten goede komt.
Brede heupen
Ook de buitenkant heeft weinig van de originele Yaris. De daklijn is ruim 9 centimeter verlaagd om de aerodynamica te verbeteren en de voorkant is compleet anders. Een agressieve voorbumper en grille maken duidelijk dat dit niet de doorsnee Yaris is. En mocht je er dan nog aan twijfelen, dan overtuigen de verbrede wielkasten achter je wel. Het zal niet geheel toevallig zijn dan de verbrede achterkant doet denken aan de homologatiemodellen van weleer.
De Toyota GR Yaris rolt van de band in dezelfde fabriek waar de Lexus LFA geproduceerd werd, de beste auto die Toyota ooit gebouwd heeft. Dit is omdat er veel handwerk zit in de GR-modellen. Veel handwerk betekent ook een flink prijskaartje, maar Toyota vertelt nog niet wat de GR Yaris gaat kosten. Na de zomer kunnen we de eerste van deze extreme hatchbacks verwachten.