Na al het media geweld over Ionity (Telegraaf, Tweakers, Autoblog, RTL Z) deze week zijn er zelfs kamervragen gesteld door Dhr. Omtzigt van het CDA. Hoewel ik hem een goede parlementarier vind, slaat hij dit keer echt de plank mis. Sensatiezoekende journalisten die sappige koppen opschrijven als ‘snelladen voor je elektrische auto fors duurder’ hebben zich volstrekt onvoldoende in de materie verdiept.
Ik neem je even 3 jaar mee terug:
In oktober 2016 betaalde je bij de twee grootste aanbieders van Nederland hogere tarieven. Zo kostte snelladen bij Allego toen nog €0,50 per minuut, en Fastned hanteerde dezelfde prijs als Ionity nu per 1 februari doet: €0,79/kWh. Na druk vanuit o.a. de berijders stopte Allego begin 2017 met tijdsgebaseerde tarieven en stelde de prijs voor snelladen vast op €0,69 / kWh. Twee dagen later daalde Fastned met hun prijs van €0,79 naar €0,59 per kWh en dat is nog steeds het gangbare gast tarief.
In tegenstelling wat er in het nieuws geroepen word, zijn deze tarieven dus al drie jaar ongewijzigd. De netwerken zijn gegroeid, de snelheden en vermogens flink verhoogd, maar de prijs is een constante factor gebleven.
Dan een fast forward naar 2019:
Ionity heeft in de bouwfase alle laadsessies voor €8,- ter beschikking gesteld. In 2020 gaan ze voor gast-laadsessies een prijs hanteren van €0,79/kWh en ineens ontstaat er overal discussie en paniek. Op zich is dat te begrijpen. Het contrast, zeker onder nieuwe rijders met auto’s die grote batterijpakketten hebben is fors. Maar naast deze selectieve verontwaardiging is het vreemd dat een kleine speler als Ionity veel teveel aandacht krijgt. Temeer omdat het tarief helemaal niet zoveel afwijkt van de overige snellaad aanbieders.
De echte cijfers en ‘gast’ tarieven
Bekijk het diagram. Er zijn op dit moment 303 snellaadstations in Nederland. Met een snellaadstation bedoel ik een fysieke lokatie met minimaal 1 snellaadpaal met een vermogen van minimaal 50kW.
Van deze 303 zijn er maar zes van Ionity. Vanwaar dan deze ophef?
Merk op dat het dus overal over de gast-tarieven gaat. Dit zijn tarieven die je betaalt zonder laadpas of zonder speciaal abonnement. De tarieven voor laadpas bezitters met een andere kostenmodel zijn heel anders, precies wat Ionity dus doet voor de Duitse automerken; lagere tarieven voor mensen met een abonnement bij de juiste aanbieder.
Hier kun je dus ook gebruik van maken! Slimme EV rijders weten al lang; bij bijna 80% van al deze snelladers – inclusief Ionity – kan je laden voor €0,35 per kWh of minder, mits je de juiste laadpas gebruikt. Hiermee hebben deze laadsessies hetzelfde tarief als bij jou in de straat, of soms nog lager. Zo kost snelladen bij Allego maar €0,32 per kWh met de laadpas van Eins, en laden bij Fastned en Ionity slechts €0,35 / kWh met de laadpas van Maingau. Maingau heeft direct aan Laadpastop10 bekend gemaakt dat hun prijzen bij Ionity ook ná 1 februari niet zullen wijzigen.
Geen zorgen voor de wintersport dus, het betekent dat je door grote delen van Europa langs alle snelwegen met elke elektrische auto voor maximaal €0,35/kWh oftewel 6 cent per kilometer kan blijven laden en rijden. Heb ik het woord ‘supermarkt’ nog niet eens opgeschreven….
Dit is een gastblog van Maarten Hachmang