Mercedes-Benz E 300 de Limousine 2020 (1)

Nu steeds meer automerken volledig elektrische modellen lanceren, zou je bijna vergeten hoe fijn én efficiënt een plug-in hybride rijdt. Mercedes-Benz heeft twee versies van de E-Klasse: de E 300 e op benzine en de E 300 de op diesel. Laatstgenoemde is de nieuwste motorvariant en voelden wij een aantal dagen aan de tand. Wat vinden wij van de Mercedes-Benz E 300 de Limousine?

Hoe bevalt het exterieur van de Mercedes-Benz E 300 de Limousine?

De E-Klasse Limousine gaat alweer mee sinds 2016 en het moet gezegd worden: dit model blijft één van mooiste Mercedes-modellen. Het exterieurdesign is in balans en niet geforceerd, zoals bij de 1ste generatie CLA. Omdat de E-Klasse alweer vier jaar meegaat, kunnen we binnenkort een facelift verwachten. Dit betekent dat onder meer de voorzijde gewijzigd wordt. Reken op een andere grille en nieuwe koplampen.

Op de badges en het laadklepje (rechterzijde achterbumper) na, is deze plug-in hybride diesel nauwelijks te onderscheiden van de reguliere E-Klasse. De testauto die wij meekregen van Mercedes-Benz Nederland, is voorzien van een sportief AMG Line interieur- en exterieurpakket. De bumpers springen daardoor meer in het oog, terwijl de wielkasten zijn gevuld met 18 inch lichtmetalen wielen. De E 300 de is gespoten in de metallic lakkleur Selenietgrijs. Zakelijk en daardoor misschien een tikkeltje saai.

Hoe bevalt het interieur van de Mercedes-Benz E 300 de Limousine?

Het interieur oogt, ondanks zijn leeftijd, opvallend modern en vooruitstrevend. Niets wijst erop dat de E-Klasse inmiddels alweer 4 jaar onder ons is. De sportieve AMG-styling van het exterieur wordt binnenin doorgezet. We zien lederen, elektrisch verstelbare sportstoelen, een stuurwiel dat zeer prettig in de hand ligt en twee displays voor het infotainmentsysteem, dat samen één geheel lijkt. De bediening van het systeem vraagt in eerste instantie om gewenning, maar op den duur is het kinderspel en vlieg je door het menu.

Mercedes-Benz hanteert een afwerking van zeer hoog niveau en ook de toepaste materialen zijn hoogwaardig. Daarnaast is het aanwezige panoramadak een meerwaarde overdag (door de extra lichtinval) en ’s avonds komt de prachtige sfeerverlichting tot zijn recht. Laatstgenoemde is instelbaar in alle denkbare kleuren.

Mercedes-Benz-E-300-de-Limousine-2020-17

Hoe rijdt de Mercedes-Benz E 300 de Limousine?

De insteek van de Mercedes-Benz E 300 de is om sportieve prestaties te combineren met een gunstig brandstofverbruik. Wie dagelijks veel kilometers aflegt, heeft aan deze E-Klasse de ideale reisgenoot. De E 300 de beschikt over een 2,0-liter dieselmotor van de nieuwe generatie (type OM 654), die nauw samenwerkt met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 306 pk en maar liefst 700 Nm koppel. Schakelen gebeurt geheel automatisch via de zeer soepele én comfortabele 9G-Tronic negentrapsautomaat. Dit alles draagt bij een vliegensvlugge 0-100-acceleratie van 5,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Ondanks zijn sportwagenprestaties noteerden wij een testverbruik van 4,3 liter/100 km.

Met de E 300 de is het mogelijk om volledig elektrisch te rijden. Volgens Mercedes-Benz kan dit over een afstand van 54 km, maar in de praktijk behaalden wij een actieradius van 35 km. Het accupakket heeft een capaciteit van 13,5 kWh en is binnen 1,5 uur opgeladen via een 11 kW-laadpunt. De batterij bevindt zich in de kofferbak, wat niet alleen invloed heeft op de bagageruimte, maar ook merkbaar is tijdens het rijden. Hij is voelbaar zwaarder dan de reguliere E-Klasse, en bij het nemen van drempels deinst de auto teveel. Op de snelweg is de E 300 de juist in zijn element!

Conclusie

Voor wie wél de lusten, maar de niet de lasten wil dragen van elektrisch rijden, heeft aan de Mercedes-Benz E 300 de Limousine de ideale reisgenoot. Met zijn hybride-aandrijflijn (2,0 liter dieselmotor en elektrokrachtbron) is hij zuinig op zowel korte als lange afstanden. Helaas komt de auto niet in aanmerking voor een gunstige bijtellingsregeling (22%), wat een verkoopsucces in de weg staat. Desondanks weet de E 300 de ons te overtuigen met zijn sportieve en zuinige prestaties, al is de auto iets te zacht geveerd. Het accupakket bevindt zich in de kofferruimte, wat nadelig is voor het ruimteaanbod en het rijgedrag. De luxe en afwerking zijn daarentegen uitstekend voor elkaar!

Categorieën