Vanaf 1 juli 2020 krijgt een particuliere koper € 4.000,- subsidie op de de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Dat heeft de Minister voor Milieu en Wonen, Stientje van Veldhoven, afgesproken met de autobranche. Als de voorkeur uitgaat naar een gebruikte elektrische auto, dan is er ook nog steeds voordeel. Een occasion elektrische auto krijg € 2.000,- korting.
Voorwaarden subsidie elektrische auto
De aanschafsubsidie voor particuliere kopers geldt enkel voor modellen tot € 45.000,-. Dat is ook ’toevallig’ ook de financiële grens voor zakelijke rijders (8% bijtelling tot € 45.000,-, daarboven 22%).
Dit zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze subsidie:
– Oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de € 12.000,- en € 45.000,- (dus geen Audi e-tron, Jaguar I-PACE (rijtest), Ford Mustang Mach E, Lexus UX 300e, Mercedes-Benz EQC, Polestar 2, Porsche Taycan, Tesla’s en Volvo XC40 Recharge)
– Minimale actieradius 120 km (WLTP) (dus geen Smart’s)
– Aanschaf via private lease, dan minimaal 48 maanden met de auto rijden. Subsidie wordt maandelijks uitgekeerd en stopgezet wanneer binnen 48 maanden van eigenaar wordt gewisseld.
– Bij privé-aanschaf, dan minimaal 36 maanden eigendom. Bij eerdere verkoop, dan gedeelte terugbetalen.
– Vanaf 1 juli 2020 kan vanaf 1 juli 2020 aangevraagd worden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Deze regeling is goed nieuws, want vooral in 2020 komen er veel nieuwe goedkopere elektrische auto’s aan. De keuze is eind 2020 reuze. Denk bijvoorbeeld aan de al reeds scherp geprijsde MG ZS EV (rijtest).
Voor de € 2.000,- subsidie voor een gebruikte elektrische auto gelden dezelfde voorwaarden.
Niet bij particuliere koop/verkoop
Om fraude te voorkomen mag de elektrische auto alleen gekocht zijn bij een ‘vakhandel’. Dus bij een garage / autodealer. Bij onderlinge particuliere verkoop zou het verschaffen van een subsidie te fraudegevoelig zijn.
Verwacht wordt dat er komende jaren steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt zullen komen. Tussen nu en 2025 wordt de aanschafsubsidie voor nieuwe auto’s daarom in stapjes weer afgebouwd. De € 2.000,- voor een gebruikte elektrische auto wordt vooralsnog niet afgebouwd.
Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.
Vertraagde subsidie elektrische auto
Januari 2020 zou de subsidie ingaan, maar deze was op dat moment nog niet voldoende uitgewerkt in samenspraak met de autobranche en milieuclubs. Uiteraard… hebben Kamerleden al aangegeven dat zij zich nog willen uitspreken over de regeling.
Laadtegoed als subsidie?
Opvallend is het dat er ook nog gekeken is naar een autosubsidie in de vorm van een laadtegoed, maar deze bleek te ingewikkeld om uit te voeren.
Accu-certificaat
Om de onzekerheid over de accu’s van elektrische auto’s weg te nemen wordt er gewerkt aan een accu-certificaat via de BOVAG. Hierin zou wellicht komen te staan welke software-updates er uitgevoerd zijn en wat de status is van de accu. BOVAG werkt momenteel aan een algemene batterijcheck.
Bestaand voordeel voor elektrische auto’s
Voor elektrische auto’s zijn er nu ook enkele voordelen. Denk aan geen BPM en geen wegenbelasting. Over enkele jaren zal dit wel mondjesmaat wijzigen.
Verder hebben zakelijke rijders die de elektrische auto ook privé gebruiken ook een bijtellingsvoordeel. Zij betalen maar 8% bijtelling over het bedrag tot € 45.000,- (2020-regel).
Vergeet niet dat een elektrische auto bijna geen onderhoud nodig heeft. Er zitten maar liefst 11 x minder onderdelen in een elektrische auto ten opzichte van een verbrandingsmotor, dus de onderhoudskosten zijn ook een stuk lager. Daarnaast zijn de verbruikskosten per kilometer ook een stuk lager. Vooral als je goedkoop kunt laden op je werk of via zonnepanelen.
De officiële bekendmaking vanuit de Rijksoverheid kun je hier teruglezen.