In deze vergelijking zetten we de achtste generatie Volkswagen Golf tegenover de nieuwe Seat Leon.
Waarom deze vergelijking?
De nieuwe Volkswagen Golf is onthuld, maar staat nog niet bij de dealer. De marktintroductie volgt in maart, waarna Volkswagens marktaandeel binnen dit segment flink zal toenemen, zo is de verwachting. De 8e generatie Golf is voorzien van de modernste veiligheidssystemen en een aansprekend design, dat veel mensen zullen waarderen.
Ook de Seat Leon is in het nieuw gestoken. Het Spaanse merk richt zich met de Leon op een ander soort doelgroep, maar de techniek is identiek aan de Golf. Hij maakt gebruik van hetzelfde platform, wat betekent dat o.a. dezelfde motoren zijn toegepast. Wat is het onderscheidend vermogen van de Seat Leon? Dat lees je in deze vergelijking!
Volkswagen Golf
De Volkswagen Golf heeft gedurende de jaren een zeer goede reputatie opgebouwd. Het model is geliefd in Nederland. Zelfs nu de huidige generatie zich in de laatste levensfase bevindt. Er is geen reden tot paniek: de nieuwe Golf staat klaar en belooft een succes te worden. De auto heeft een kenmerkend design, maar is toch meer gedurfd. De Golf is opvallender en al helemaal wanneer je één van de nieuwe, frisse tinten kiest, zoals de limoenkleur op de foto’s. Bovendien is Volkswagens C-segmenter standaard voorzien van LED-verlichting en een digitaal instrumentarium. Ook bijzonder is de mogelijkheid om later upgrades door te voeren. Tegen betaling kun je dus bijvoorbeeld adaptieve cruise control of verkeersbordherkenning activeren.
De Golf maakt gebruik van het doorontwikkelde evo MQB-platform. Dit biedt voordelen voor de binnenruimte. De achtste generatie Golf meet 4.284 mm in lengte (+2,9 cm), 1.789 mm in breedte (-1,0 cm) en 1.456 mm in hoogte (+2 mm). De wielbasis bedraagt 2.636 mm (+2,7 cm).
Op motorisch vlak is er meer dan genoeg keuze. Het begint bij de 1,0-liter TSI met 90 of 110 pk. De 1,5-liter TSI is logischerwijs iets krachtiger en levert 130 pk. Deze motor is er ook als eTSI, oftewel mild-hybrid. Op dieselgebied bestaat de keuze uit een 2,0-liter TDI met 115 of 150 pk. Deze zomer wordt het motorengamma verder uitgebreid met o.a. een Golf eHybrid en Golf GTE. Ook de nieuwe GTI en R volgen in 2020.
Seat Leon
Het is te makkelijk om te zeggen, dat de nieuwe Seat Leon ‘een Spaanse Golf’ is. Seat heeft er overduidelijk werk van gemaakt om de Leon een eigen gezicht te geven. Het model focust zich, ten opzichte van de Golf, meer op een sportief uiterlijk en benadrukt dit met zowel soepele als scherpe lijnen. Binnenin heeft Seat dezelfde insteek als Volkswagen gehad: less is more! Oftewel: weinig knoppen, een centraal display en een digitaal instrumentarium. De Leon verschijnt in drie uitvoeringen op de Nederlandse markt: Reference, Style en FR.
De Leon zou in de praktijk meer ruimte moeten bieden dan zijn voorganger. Hij is 4,37 m lang (+8,6 cm), 1,80 m breed (-1,6 cm) en 1,46 m hoog (-0,3 cm). De wielbasis is eveneens langer: 2,69 m (+5,0 cm).
Qua techniek verschillen de Leon en Golf niet tot nauwelijks. Hij wordt niet alleen beschikbaar met benzine- en dieselmotoren, maar ook als mild- en plug-in hybride. De 1,0-liter TSI dient als instapper en wordt leverbaar met 90 of 110 pk. Wil je meer vermogen? Kies dan voor de 1,5-liter TSI met 130 of 150 pk. Wanneer je kiest om te dieselen, kun je gaan voor de 2,0-liter TDI met 115 of 150 pk.
Zoals gezegd volgen er ook hybride-varianten. Seat introduceert mild-hybride versies van zowel de 1,0- als 1,5-liter TSI. Tot slot verschijnt er ook een Leon eHybrid op de markt. Deze plug-in hybride Leon is voorzien van een 1,4-liter TSI en een elektromotor, die samen 204 pk genereren.
Afhankelijk van de gekozen motorisering, levert Seat een handgeschakelde versnellingsbak of een prettige DSG-automaat.
Conclusie
Nu de nieuwe Seat Leon een feit is, en de Volkswagen Golf zeer binnenkort bij de dealers staat, kan het overwegen beginnen. Ben je op zoek naar een allemansvriend met een zeer goede reputatie? Kies dan voor de Golf. Het is de koning van het C-segment, heeft een aansprekend design en scoort uitstekend op alle punten. Wil je iets spannends? Ga voor de Seat Leon! Hij biedt dezelfde, degelijke techniek als de Golf, maar dan in een sportieve verpakking. Voor nu kun je nog niet met je hoofd kiezen. De prijzen van de nieuwe Seat Leon zijn namelijk nog niet bekend. De Volkswagen Golf is er in Nederland vanaf € 25.995,-.