STERKTES | ZWAKTES | |
+ Heel veel ruimte | – Voelt groot in de bocht | |
+ Laag verbruik | – Head-up display lastig leesbaar | |
+ Rijdt lekker vlot | – Module bij spiegel blokkeert zicht |
Door het Corona-virus ging de introductie van de Ford Kuga Plug-In Hybride in Portugal niet door, maar omdat een plug-in hybride erg belangrijk is voor Ford, hadden ze toch wat bedacht. En zo konden we toch een dagje op stap met de nieuwe Ford Kuga ST-Line Plug-In Hybride.
Wat is het?
De Ford Kuga is al jaren een ster in het populaire SUV-segment en de nieuwe is een waardig opvolger. De auto is op een geheel nieuwe bodemplaat gebouwd. Ten opzichte van het vorige model is hij langer en breder. Omdat ook de wielen meer naar de hoeken zijn verplaatst, levert dit veel binnenruimte op.
De nieuwe Ford Kuga oogt sportiever dan de vorige. De daklijn is iets lager, het profiel minder vierkant en brede schouders geven hem een stoer uiterlijk. Tussen de ver in de motorkap doorlopende koplampen huist de typische Ford-grille die we kennen van andere modellen. De achterkant bestaat vooral uit veel horizontale lijnen. Echt spannend is het allemaal niet, maar de uitstraling is stoer en degelijk.
In de ST-Line uitvoering maken fraaie details de Ford Kuga nog sportiever, zoals een grotere spoiler en een dubbele uitlaat. Binnen zien de fraaie ST-Line sportstoelen met rode stiksels er niet alleen sportief uit maar ze bieden ook veel steun. Het eveneens van rode stiksels voorziene sportstuur ligt lekker in de hand. Veel interieurdelen zijn dan wel van plastic, maar het voelt wel prettig aan.
Ford heeft veel kritiek gehad dat het te laat was met hybride en elektrische auto’s. De introductie van een plug-in hybride is daarom een ‘big deal’. De nieuwe Ford Kuga is al eerste verkrijgbaar als plug-in hybride: de benzinevarianten volgen later. Nu is de Kuga er alleen nog in de sportieve ST-Line uitvoering, maar later, als de fabriek in Spanje weer is opgestart, volgen de luxe Titanium en de superluxe Vignale uitvoeringen.
Hoe rijdt hij?
De 225pk die je ter beschikking hebt in de Ford Kuga Plug-In Hybride zijn ruim voldoende om de 1844 kilo wegende auto een sportief rijgedrag te geven. De benzine-uitvoeringen zijn minder krachtig, maar je mag daarmee wel meer trekken (hybride: 1200kg, benzine: 1600/1800kg). In de plug-in hybride Kuga werken een 2,5-liter viercilinder benzinemotor samen met een elektromotor en een 14,1 kWh lithium-ion batterij.
Hoewel de Ford Kuga niet de acceleratie heeft van een volledig elektrische auto komt hij toch vlot van zijn plaats. De traploze automaat zorgt ervoor dat je altijd direct versnelt als je het gaspedaal intrapt. In een rechte lijn is de Ford Kuga lekker snel maar in de bocht merk je dat je met een grote auto onderweg bent. Hoewel de Kuga licht en heel direct stuurt, gaat de auto iets hangen in snelle bochten en merk je dat de auto liever rechtuit wil.
Naast een stand voor normaal, eco en sportief rijden, heb je ook standen voor gladheid of zand of sneeuw. Daarnaast zijn er nog vier rijstanden voor het opladen van de accu: automatisch, alleen elektrisch, opladen voor later of alleen op benzine.
Sterke punten
Ford heeft met een plug-in hybride iets te bewijzen maar het brandstofverbruik is verrassend laag. Wij hadden na 32 kilometer rijden pas zo’n 300 ml benzine gebruikt, wat ons een gemiddeld verbruik van 1,1 liter per 100 km opleverde. Precies het verbruik volgens WLTP. Na deze 32 km was er nog ruim 20 km elektrisch bereik over. Volgens de WLTP heeft de Kuga in totaal 56km elektrisch rijbereik.
Ook tijdens de rest van de rit bleek de Ford Kuga Plug-In Hybride uitermate zuinig: van de 140 gereden kilometers reden we er ruim 62 elektrisch, dus we hadden de accu ook nog wat opgeladen. Het gemiddeld verbruik op deze rit was 4,3 liter per 100km (1 op 23). Voor zo’n grote auto is dat een topprestatie. Het viel op dat ook de benzinemotor vrij zuinig is: zonder dat de elektromotor meedeed, haalde de Kuga nog 1 op 15 op de snelweg.
De Ford Kuga is een grote auto maar toch verrast de hoeveelheid binnenruimte. Voorin is het prima vertoeven maar ook achterin is er een zee van ruimte. Menig vliegtuigpassagier zal jaloers zijn op de hoeveelheid beenruimte die de Kuga biedt achterin. Hoofdruimte is ook prima en drie passagiers passen moeiteloos naast elkaar op de achterbank.
Ook voor bagage is ruimte genoeg in de kofferbak, waarbij de automatische achterklep ook met je voeten bediend kan worden. Laadkabels kun je onder de bodem kwijt en de Ford Kuga heeft de handige hoedenplank die we eerder zagen in de Ford Puma. De achterbank schuift in twee delen 15 centimeter naar voren voor een grotere kofferbak van 645 liter. Is dat nog niet genoeg, dan kan de achterbank nog worden neergeklapt.
Zwakke punten
Ford meldt trots dat de Ford Kuga de eerste SUV is met een head-up display – iets waar wij fan van zijn. Bij het starten beweegt een plastic plaatje omhoog waar allerlei informatie op wordt getoond: snelheid, routes, verkeersborden en informatie van de adaptive cruise control. Alleen moest ik in de Ford Kuga iets bukken om alle informatie te kunnen zien – terwijl ik met mijn 1,80 echt niet de langste ben. Hiermee verliest het zijn waarde: een head-up display moet juist de meest essentiële informatie in je blikveld tonen.
Ook hadden we slecht zicht op verkeerslichten rechts van de auto: dankzij de schuin liggende voorruit is het dashboard verder voor je, maar blokkeert de plastic module boven de achteruitkijkspiegel, waar de camera’s in zitten, precies het zicht op een verkeerslicht. Je moet je in allerlei bochten wringen om te kijken of het al groen is.
Door de autohold kun je de rem loslaten als je stilstaat, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. Vaak kan dat niet bij een automatische versnellingsbak. Bij het wegrijden moet je echter door de autohold heen, wat soepel wegrijden een uitdaging maakt.
Uitrusting
Ford is trots op de stilte in de nieuwe Ford Kuga. Als optie kun je Active Noise Control krijgen: dit produceert antigeluid om geluiden op te heffen. In de Vignale-uitvoering zit dit standaard. Wij vonden de Kuga toch al vrij rustig, en ons lijkt Active Noise Control in de sportieve ST-Line overbodig: wat is sportiever dan het geluid van de benzinemotor die op zijn staart wordt getrapt?
De Ford Kuga is uitgerust met een volledig digitaal dashboard van 12,3 inch. Dit is erg duidelijk maar bevat wel erg veel informatie. Door het grote digitale dashboard lijkt het 8 inch touchscreen op de middenconsole wat klein, maar Sync3 werkt erg prettig. Het audiosysteem van B&O is top en via het modem aan boord kunnen met de FordPass-app allerlei functies op je smartphone worden bediend.
Uiteraard zijn alle moderne snufjes aan boord: de Kuga leest verkeersborden, houdt de auto in het midden van de weg en op veilige afstand van voorgangers. Ook houdt hij constant de weg en de dode hoeken in de gaten. De adaptive cruise control is eenvoudig te bedienen via knoppen op het stuur. Net zoals alle moderne Fords kan de Kuga zichzelf ook inparkeren, en ook draadloos opladen van je telefoon is mogelijk.
Conclusie rijtest Ford Kuga
Vorige versies van de Kuga hebben al laten zien dat het een fijne, veelzijdige auto is, dus geen verrassing hier. Het is Ford echter gelukt om nog meer interieurruimte te creëren, zeker achterin. Waar de nieuwe Ford Kuga zich echt moet bewijzen, is het hybride systeem. De Kuga lijkt hiervoor met vlag en wimpel te slagen, met een groot elektrisch rijbereik en een opzienbarend laag verbruik.
De Ford Kuga Plug-In Hybride is verkrijgbaar vanaf 33.325 Euro. De ST-Line is er vanaf 37.825 Euro.