STERKTES | ZWAKTES | |
+ Origineel design | – Motor bokt bij tijdig schakelen | |
+ Zeer comfortabel | – Designtruc B-stijl belemmert zicht | |
+ Rijke standaarduitrusting | – Kleine afmetingen, in verhouding duurder |
De Fransen staan bekend om hun eigen visie op de automobiel: een eigenzinnig design met heerlijk Frans comfort. Als er één auto is waar dit 100% voor geldt, dan is het de nieuwe DS 3 Crossback. Wij testten het tweede eigen model sinds de loskoppeling van Citroën!
Wat is de DS 3 Crossback?
Na jarenlang een luxelabel te zijn geweest binnen Citroën, staat DS sinds 2015 op ‘eigen benen’. Vanwege het succes van het label, is DS een apart merk geworden. In de beginfase werd het Citroën-logo van bestaande modellen (zoals de DS3, DS4 en DS5) verwijderd en werd het DS-logo erop geplakt. Niet echt een goede manier om als eigen merk serieus genomen te worden. Totdat de nieuwe DS 7 Crossback werd geïntroduceerd: het eerste eigen model! De tweede nieuweling is de DS 3 Crossback.
De DS 3 Crossback is een compacte cross-over die opereert in het B-segment. Het is een auto zonder voorganger, maar wel met veel concurrentie. De SUV biedt ideale compacte afmetingen en meet 4.118 mm in lengte, 1.988 mm in breedte en 1.534 mm in hoogte. De wielbasis bedraagt 2.558 mm.
Het exterieurdesign is geheel eigen: niets doet ons denken aan een ander merk of model. De DS 3 Crossback heeft een eigenwijze uitstraling, dankzij de grote honingraatgrille, verticale LED-dagrijverlichting en vouwen in de carrosserie. Je moet er van houden, maar daarmee heeft DS wél een origineel model in de showroom!
Onze testconfiguratie is uitgevoerd als DS 3 Crossback So Chic, de tweede van de in totaal vijf uitvoeringen. Je kunt namelijk ook nog kiezen voor de Chic (basisuitvoering), Performance Line, Performance Line+ en Grand Chic. Desondanks is hij van allerlei luxe voorzien, zoals 17 inch lichtmetalen wielen, automatische airco, half lederen bekleding en een achteruitrijcamera.
Hoe rijdt hij?
De door ons gereden DS 3 Crossback is voorzien van een 100 pk sterke 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor. De importeur verwacht dat deze motorisering het meest wordt verkocht. Vanwege het lage gewicht van de auto (slechts 1.145 kg), heeft de auto geen grote(re) motor nodig. Qua vermogen kom je niets tekort en de driecilinder krachtbron is, boven de 2.500 tpm, altijd bij de les. Ondanks dat de schakelindicator aangeeft om bij 2.000 tpm te schakelen, vindt de motor dit alles behalve prettig. Je voelt de auto bokken en dat komt het rijgedrag niet ten goede.
Een typisch Frans kenmerk van een auto, is het comfortgenot. De DS 3 Crossback is opmerkelijk zacht geveerd (zachter dan de concurrentie), maar niet té zacht. Verkeersdrempels worden voor je gevoel gladgestreken en dat rijdt in stedelijk gebied erg prettig. Op binnenwegen is de DS 3 Crossback daarentegen minder in zijn element. Ondanks zijn lage gewicht voel je de auto ‘hangen’ in snelle bochten. De auto is eerder een comfortabele cruiser voor lange afstanden dan een sportieve bochtenvreter.
Sterke punten
Ten opzichte van Citroën, weet DS je meer een premiumgevoel te geven. Zodra je instapt vallen er een aantal zaken op: het materiaalgebruik is van hoog niveau. Onze vingers glijden langs de portierpanelen, het dashboard en de middenconsole en iets wordt ons duidelijk: er is niet bezuinigd op de bouwkwaliteit. Daarnaast pakt de DS 3 Crossback je helemaal in: je ervaart als bestuurder en passagier een knus interieurgevoel.
Daarnaast ontdekken wij een hoop mooie details. Zo klappen de verchroomde portiergrepen automatisch in en uit bij het wegrijden of parkeren. Ook is de DS 3 Crossback op de snelweg opvallend stil (bij 100 km/h). Zelfs fluisterend kun je elkaar prima verstaan.
Zwakke punten
DS is een nieuwe speler in het premium autosegment. Hoewel DS niet onbekend klinkt, vanwege de iconische Citroën DS uit 1962, kan de naam bij het horen minder luxe gevoelens opwekken dan bijvoorbeeld Audi of Mini. De DS 3 Crossback biedt je een premiumervaring en dat drijft de prijs op. De basisuitvoering is er vanaf € 30.990,-. Een Mini Countryman is duurder (vanaf € 32.360,-), maar dan heb je wel een ruimere auto (+18,1 cm). Als ‘nieuwkomer’ in de premium autoklasse, kan dat voor de DS 3 Crossback minder gunstig uitpakken.
De DS 3 Crossback heeft een unieke, originele en elegante uitstraling. Iets wat misschien eerder de vrouwelijke doelgroep aanspreekt dan mannen. Daarnaast belemmert een designtrucje het zicht schuin naar achteren. De achterportieren hebben een kleine ruit en een forse B-stijl.
Uitrusting
De DS 3 Crossback kent wat ons betreft meer sterke dan zwakke punten. En dat is natuurlijk positief. De standaard Chic-uitvoering heeft standaard al een rijke uitrusting. Denk onder meer aan 17 inch lichtmetalen velgen, een 7 inch digitaal instrumentarium en cruise control. De door ons gereden So Chic-variant voegt hier o.a. automatische airco, dodehoekdetectie en een lederen stuurwiel aan toe.
Bovenop de fraaie So Chic-uitvoering zijn er comfortverhogende opties aan toegevoegd, zoals LED-achterlichten, het DS Connect Nav DAB+ en een achteruitrijcamera met 180 graden parkeercamera (incl. parkeersensoren vóór en achter).
Qua veiligheidsvoorzieningen heeft DS aan vrijwel alles gedacht. De meeste veiligheidssystemen dienen als extra paar ogen. Zo waarschuwt hij wanneer je te dicht op je voorligger rijdt en wanneer iemand zich in je dode hoek bevindt. Active Lane Keeping Assist werkt daarentegen het minst prettig: het systeem grijpt té abrupt in wanneer je dicht bij de belijning in de buurt komt. Vooral in een 60-zone rijdt dit onprettig, mede daarom schakelen we dit systeem liever uit.
Conclusie rijtest DS 3 Crossback
De nieuwste aanwinst van DS is kort samengevat een eigenzinnige auto met een origineel design. Kwalitatief gezien steekt de auto uitstekend in elkaar. De driecilinder motor voelt sterk genoeg aan en is zuinig (5,7 liter/100 km). De DS 3 Crossback heeft een rijkere standaarduitrusting, maar is ruim 18 cm kleiner dan de Mini Countryman.
De DS 3 Crossback is leverbaar vanaf € 30.990,-. De So Chic-uitvoering is er vanaf € 34.090,-.