De nieuwe Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport zijn voortaan ook leverbaar als Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV. De Plug-in Hybride-versies van de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport krijgen de aanduiding P300e, hebben een gemiddelde uitstoot van 32 g/km en kunnen 66 kilometer elektrisch rijden. Beide zijn per direct te bestellen voor prijzen die beginnen bij € 55.230,-
De nieuwe Range Rover Evoque P300e en Land Rover Discovery Sport P300e worden leverbaar naast de al bestaande PHEV modellen, zoals de Range Rover Sport P300e PHEV.
De Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport P300e combineren een 1.5 liter 3-cilinder benzinemotor (147 kW/200 pk) uit de motorenreeks Ingenium met een elektromotor (80 kW/109 pk). Die is geïntegreerd in de achterwielophanging en haalt zijn energie uit een lithium-ion batterij (15 kWh) die onder de achterbank zit. De Range Rover Evoque P300e accelereert in 6,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De Land Rover Discovery Sport P300e doet hier 0,2 seconden langer over. Beide SUV’s kunnen tot een snelheid van 135 km/uur volledig elektrisch rijden.
Range Rover Evoque P300e
- Systeemvermogen: 227 kW/309 pk / 540 Nm1
- Brandstofverbruik: 1,4 l/100 km gemiddeld (WLTP)
- CO2-uitstoot: 32 g/km gemiddeld
- Elektrische actieradius: tot 66 km
- Snelladen: tot 80% in 30 minuten*
Land Rover Discovery Sport P300e
- Systeemvermogen: 227 kW/309 pk / 540 Nm1
- Brandstofverbruik: 1,6 l/100 km gemiddeld (WLTP)
- CO2-uitstoot: 36 g/km gemiddeld
- Elektrische actieradius: tot 62 km
- Snelladen: tot 80% in 30 minuten*
Rijstanden
De bestuurder van de Range Rover Evoque P300e of Land Rover Discovery Sport P300e kan kiezen uit drie rijstanden, ongeacht of hij of zij in de stad rijdt of op de snelweg:
66 km of tot 135 km/u elektrisch rijden
- HYBRID (de automatische rijstand) – combineert automatisch de aandrijfkracht van de benzinemotor en elektromotor. De werking past zich aan de rijcondities aan en de hoeveelheid energie in de batterij. Wie een bestemming in het navigatiesysteem invoert, activeert de functie Predictive Energy Optimisation (PEO). Die koppelt gps-data aan de route voor het bereiken van optimale efficiency en rijcomfort. Het system schakelt op basis van hoogteverschillen in de geplande route tussen elektrische en conventionele aandrijving voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.
- EV (Electric Vehicle) – maakt het mogelijk om alleen op de elektromotor te rijden waarbij gebruik wordt gemaakt van de energie uit de batterij. De autorit is stil en zonder schadelijke emissies.
- SAVE – geeft prioriteit aan de verbrandingsmotor waarbij de batterij zijn laadstatus (‘State of Charge’) behoudt.
Plug-in Hybrid voor Range en Land Rover
Boven snelheden van 135 km/uur wordt de elektromotor ontkoppeld om de weerstand te verminderen en efficiency te optimaliseren. Wanneer de snelheid onder 135 km/uur komt, wordt de elektromotor onmerkbaar ingeschakeld.
PHEV-technologie resulteerde in een 6% lager zwaartepunt.
Laden van de P300e
De nieuwe Range Rover Evoque P300e en Land Rover Discovery Sport P300e zijn leverbaar met een laadkabel Mode 2. Hiermee kan de batterij via een normaal stopcontact in 6 uur en 42 minuten worden opgeladen, bijvoorbeeld ’s-nachts als de auto toch stilstaat. Met de laadkabel Mode 3 gaat laden sneller, in slechts 1 uur en 24 minuten is de batterij 80% vol. Deze laadkabel is geschikt voor een wallbox of openbaar laadpunt van 7 kW (AC, wisselstroom). Met het groeiende aantal openbare DC-laadpunten (gelijkstroom) is de batterij het snelst op te laden, namelijk met 32 kW in een halfuur (80% van de capaciteit). De laadaansluiting bevindt zich op het achterspatbord.
AC laden 7 kW DC laden 11 kW
Met de speciale InControl Remote-app voor smartphones kunnen eigenaren waar dan ook de laadstatus van hun auto controleren, de batterij en het interieur op de gewenste temperatuur instellen en tijden instellen waarop energietarieven lager zijn.
Brandstofkracht via 1.5 liter 3-cilinder
Het hart van de PHEV-technologie is een 1.5 liter 3-cilinder benzinemotor, het nieuwste lid van de motorenfamilie Ingenium. De lichtgewicht aluminium motor – 37 kg lichter dan de 4-cilinder – levert krachtige prestaties, is verfijnd en draagt bij aan het lage gemiddelde brandstofverbruik van de Range Rover Evoque P300e en Land Rover Discovery Sport P300e.
Net als de Mild Hybride-modellen met 4-cilinder motoren is ook de 1.5 liter 3-cilinder uitgerust met een riem-geïntegreerde startgenerator (BISG). Deze zorgt samen met ERAD voor het regeneratief remmen en laadt de batterij gedurende het uitrollen op. De startgenerator maakt ook een soepelere, stillere en snellere start mogelijk in vergelijking tot een traditionele startmotor.
Nieuwe 8-traps automaat
Om het vermogen en koppel van de 3-cilinder benzinemotor aan te kunnen, is voor de Range Rover Evoque P300e en Land Rover Discovery Sport P300e gekozen voor een 8-traps automatische transmissie die naadloos samenwerkt met de Electric Reear Axle Drive. De nieuwe transmissie is vijf kilo lichter dan de 9-traps transmissie die Land Rover in andere modellen gebruikt, biedt extra verfijning en is een integraal onderdeel van het hybride-systeem.
De nieuwe Range Rover Evoque P300e en Land Rover Discovery Sport P300e zijn per direct leverbaar.