Alles is nieuw aan de Honda Jazz. Niet alleen is de auto vanaf de basis opnieuw ontworpen, ook de hybride aandrijflijn is geheel nieuw. Toch blijft de Honda Jazz trouw aan zijn voorgangers: ruim, efficiënt en ook heel veilig.
Japanse eenvoud
Bij het ontwerp van de Jazz heeft Honda inspiratie gehaald uit het Japanse ‘Yoo no bi’-filosofie. Hierdoor heeft een Jazz een eenvoudig, strak uiterlijk gekregen. De neus is opvallend kort en er is geen overbodig lijntje te vinden op de auto, wat volgens Honda een harmonieus geheel oplevert.
Opvallend zijn de dunne A-stijlen, dus bij de voorruit. Bij andere merken worden deze steeds dikker, wat het zicht schuin naar voren niet ten goede komt. Honda is erin geslaagd om ze dun te houden zonder de veiligheid te compromitteren. Volgens Honda is de boog van het dak zo gemaakt dat krachten bij een aanrijding via de A-stijlen en het dak weggeleid worden naar de achterste raamstijlen.
Naast de gewone Jazz introduceert Honda ook de Jazz Crosstar: een variant met meer SUV-kenmerken. Door wat extra elementen van zwart plastic, zoals randen om de wielkasten en dorpels, een aangepaste voorkant en dakrails, lijkt de auto groter en meer op een SUV. De Honda Jazz Crosstar ziet er in ieder geval stoerder uit dan zijn standaard broertje.
Ruimte en comfort
Ook het interieur van de Honda Jazz is strak en minimalistisch. Het dashboard strekt zich uit over de breedte van de auto. Gebruikersgemak en comfort stond voorop bij de ontwikkeling van de Jazz, wat zich onder andere openbaart in de brede armsteun in de middenconsole, die op gelijke hoogte zit als de armsteun in de deur. Overal zijn prettig aanvoelende materialen gebruikt die ook nog eens waterafstotend zijn.
De vlakke vloer uit vorige modellen is gebleven, wat veel ruimte oplevert. Ook de ‘magic’ stoelen, die opgevouwen of platgelegd kunnen worden, zijn gebleven, zodat nog extra ruimte kan worden gemaakt. Zo is de bagageruimte van 298 liter te vergroten naar maar liefst 1203 liter! De enorme bagageruimte is onder andere bereikt door een bijzondere aanpassing: de benzinetank zit onder de voorstoelen.
De Jazz beschikt over twee schermen: een 7-inch scherm als dashboard achter het tweespaaks stuur en een 9-inch touchscreen op de middenconsole. Je kunt ook met spraak opdrachten geven aan de auto, waarna een animatie van een gezicht terugpraat. Japanser kun je het niet krijgen.
Techniek uit de Formule-1
Sinds 1958 doet Honda mee aan de Formule-1 en hoewel ze niet het meest succesvolle team zijn, hebben ze in de loop van de jaren aardig wat prijzen verdiend. De huidige racemotor, de RA620H, is een hybride motor. De kennis die men met deze motor heeft opgedaan, is gebruikt voor de geheel nieuwe e:HEV hybride aandrijving van de Honda Jazz. Dit is onderdeel van het plan om over twee jaar alleen nog maar auto’s met een elektrische aandrijving te verkopen in Europa.
Twee elektrische motoren en een lithium-ionbatterij helpen de 1,5-liter i-VTEC-benzinemotor om vooruit te komen. Samen produceren ze een vermogen van 109pk. Een snelheidsmonster wordt het hier niet mee, maar een gemiddeld verbruik van boven de 1 op 20 (4,5 l/100km WLTP) schept grote verwachtingen.
De Honda Jazz kent drie rijmodi: elektrisch rijden, hybride of alleen op benzine. Deze modi wisselen ongemerkt onder het rijden, naar gelang nodig is. De Honda Jazz is niet voorzien van een CVT transmissie, zoals veel concurrenten wel hebben. In plaats daarvan heeft Honda een transmissie ontwikkeld met een vaste versnelling, die zowel soepeler is dan een CVT als minder ruimte inneemt.
Innovatieve middenairbag
De nieuwe Honda Jazz zet de nieuwe standaard voor veiligheid in zijn klasse. Veel veiligheidssystemen zijn standaard, zoals een breedbeeldcamera aan de voorkant, die ook ’s nachts andere weggebruikers kan zien. Ook adaptive cruise control met rijbaanassistent en dodehoekdetectie is standaard. Tevens herkent de Honda Jazz verkeersborden en past automatisch de snelheid van de auto aan als er veel te hard wordt gereden.
Nog innovatiever is de nieuwe airbag voorin in het midden van de auto. Deze blaast zich bij een ongeval op vanuit de zijkant van de passagiersstoel en zorgt ervoor dat de bestuurder en de passagier niet door de auto stuiteren. Ook de achterbank is voorzien van zij-airbags. Met deze voorzieningen is de Honda Jazz helemaal klaar voor de nieuwe eisen voor voertuigveiligheid.
De nieuwe Honda Jazz staat vanaf deze zomer bij de dealers. De prijzen beginnen bij 24.430 Euro voor de Jazz en 30.120 Euro voor de Jazz Crosstar.