Met project Artemis wil de Volkswagen Groep in 2029, 135 modellen met een (deels) elektrische aandrijflijn in hun gamma hebben. Daarvan moeten er 75 volledig elektrisch zijn. De overige 60 modellen worden hybrides.
Geen misselijke opgave. Niet zo gek ook, dat deze doelstelling de volledige capaciteit van de groep benut. Project Artemis moet ervoor zorgen dat de groep toch blijft innoveren. Het team gaat zich richten op nieuwe technologieën voor elektrisch en zelfrijdende auto’s.
Tijd om rustig op te starten is er niet. De eerste deadline staat gepland voor 2024. In dat jaar wil de Volkswagen Groep een “bijzonder efficiënte” elektrische auto op de weg hebben.
Niet de minste aan het roer bij Artemis
Met dergelijke doelstellingen, moet je het beste paard van stal halen. Het is daarom aan Alex Hitzinger om van project Artemis een succes te maken
Deze man heeft een indrukwekkend cv opgebouwd. Hitzinger heeft onder andere gewerkt bij Toyota Motorsport, Red Bull Technology en Apple. Hij was tevens verantwoordelijk voor Volkswagens ID. BUZZ en het succesvolle Le Mans team van Porsche.
Nieuw business model voor (elektrische) auto’s
Artemis richt zich niet alleen op de auto’s zelf. Ook het gebruik ervan wordt onder de loep genomen. Wat dat precies inhoud wordt niet verteld, maar de kans is groot dat we in de toekomst geen auto’s meer kopen, maar alleen gebruiken.
Precies zoals we nu bijvoorbeeld naar muziek luisteren. We kopen geen muziek, maar maken gebruik van het aanbod op Spotify. We kopen geen films, maar gebruiken Netflix.
Een auto is natuurlijk wel even iets anders dan een dienst van een tientje per maand. Maar het succes van private lease, bevestigt dat de consument er klaar voor is.
Volkswagens Artemis niet de enige
De Volkswagen Groep is trouwens niet het enige merk wat zich hiermee bezighoudt. Lynk & Co (onderdeel van Geely, waar ook Volvo onder valt) focust zich volledig op mobiliteit op maat.
Bij Dagelijksauto.nl zijn we in ieder geval erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van dit soort diensten.