Dat Nederland een caravanland is blijkt wel uit de officiële cijfers van BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Uit onderzoek van deze brancheverenigingen blijkt dat ons land op twee jaar geleden 437.442 caravans telde. Als ze de lichte caravans en vouwwagens zonder kentekens ook tellen, komen ze naar schatting uit op ruim een miljoen. Met het stijgende aantal elektrische auto’s gebruiken we tegenwoordig onze elektrische auto, niet alleen voor werkkilometers, maar ook om onze kinderen naar school te brengen, boodschappen te doen of om op vakantie te gaan. Maar kan dat eigenlijk wel, met een elektrische auto een caravan trekken?
Een trekhaak op mijn elektrische auto, kan dat?
Je zou denken dat, vanwege het directe koppel vanuit stilstand, elektrische auto’s geschikt zijn voor het trekken van een aanhanger of caravan. Maar dat is niet helemaal waar. Veel elektrische auto’s zijn niet ontworpen voor het trekken van een aanhanger. Een elektrische auto is, vanwege zijn unieke aandrijflijn, een stuk zwaarder dan een vergelijkbare brandstofauto. Ga je dan ook nog extra gewicht achter de auto hangen dan is het niet zeker wat de invloed daarvan op het remmend vermogen van het voertuig zal zijn.
Veel elektrische auto’s zijn uitgerust met een regeneratief remsysteem, waar tijdens het remmen opgewekte energie wordt opgeslagen. Het loslaten van het rempedaal zorgt dus voor een remmende werking, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Vergeet ook niet de positie van de trekhaak. Wanneer de trekhaak niet ontworpen is voor de elektrische auto kan die bij een botsing als een speer door de auto schieten en de batterij beschadigen, met alle gevolgen van dien.
Maar, mag het wel?
Veel fabrikanten hebben geen typegoedkeuring bij de Europese autoriteiten aangevraagd om te verklaren dat ze geschikt zijn voor het trekken van een caravan of aanhanger. Waarom niet, zou je denken? Als een fabrikant wel een typegoedkeuring aan zou vragen voor het slepen van een aanhanger of caravan, heeft dit een negatief effect op het bereik en de efficiëntie van het voertuig. Zo lever je al snel tot 50% actieradius in wanneer je een caravan gaat trekken. Voor veel fabrikanten heeft het trekgewicht van een elektrische auto gewoon geen prioriteit. Er zijn een aantal fabrikanten, waaronder Tesla, die wel een typegoedkeuring hebben aangevraagd en dus wel een caravan of aanhanger mogen trekken. En vooral in Nederland ’trekhaak-land’ plukken elektrische auto’s daar de verkoop-vruchten van.
Heeft je elektrische auto geen typegoedkeuring voor het monteren van een trekhaak, maar doe je het toch? Dan kun je rekenen op een fikse bekeuring wanneer je wordt aangehouden én je bent niet verzekerd bij eventuele schade. Monteer ook geen trekhaak voor alleen het gebruik van een fietsendrager, ook dat is niet toegestaan. Het is bij wet verboden, niet doen dus…!
Met deze elektrische auto’s mag je al wel wat trekken:
Jaguar I-Pace | maximaal 750 kg |
Mercedes-Benz EQC | maximaal 1.800 kg |
Audi e-tron | maximaal 1.800 kg |
Tesla Model X | maximaal 2.268 kg |
Tesla Model 3 | maximaal 910 kg |