Sterktes | Zwaktes |
+ Echte terreinauto | – Kleine brandstoftank |
+ Veel luxe | – Weinig bagageruimte |
+ Stoer, niet-alledaags uiterlijk | – ESP niet volledig uit te schakelen |
Natuurlijk kun je je autokeuze baseren op alleen rationele argumenten, zoals hybride of elektrische aandrijftechniek, of een enorme optie lijst met accessoires en opties die het leven van de inzittenden tot een waar genot moeten maken. Gaap… Gelukkig is er de Suzuki Jimny.
Design uit de jaren ‘80
Kijk dan maar eens op naar de vierde generatie van de Suzuki Jimny. Op afstand zou je hem aan kunnen zien voor het kleine broertje van de oude Mercedes G Klasse. Dit is overduidelijk geen SUV, maar een volbloed terreinauto, compleet met een ladderchassis en starre assen.
Net als bij de Ignis heeft Suzuki er bij de Jimny voor gekozen om overal kenmerkende stijlelementen uit vorige generaties terug te laten komen. De opvallendste en naar onze mening beste keuze is het hoekige jaren ‘80 design van de carrosserie, die één op één lijkt overgenomen van de 2e generatie Jimny, de Suzuki Samurai.
Spartaanse basis
Onze testauto is de Suzuki Jimny 1.5 Stijl. Dit is vanuit de fabriek de meest compleet uitgevoerde Jimny, met onder andere climate control, 15-inch lichtmetalen velgen, privacy glass en LED-koplampen. In het interieur is het 7-inch touchscreen midden op het dashboard het meest in het oog springend. Via dit scherm bedien je de DAB+ radio, navigatie en telefoon. Als bonus is het systeem geschikt voor Apple Car Play en Android Car.
Van oorsprong heeft de Suzuki Jimny een Spartaans karakter en daarin laat deze jongste generatie ons niet in de steek. In het interieur voert hard plastic de boventoon en is veel carrosserie-metaal zichtbaar. Tijdens het rijden zijn mechanische aandrijfgeluiden en bandenruis duidelijk hoorbaar. Trillingen zijn er echter nauwelijks en het veercomfort is zelfs aangenaam te noemen.
Een andere aangename verrassing is de hoeveelheid moderne verwennerijen waarmee onze Jimny is uitgerust, zoals elektronische stuurbekrachtiging, ESP, het Suzuki safety system (met onder andere grootlichtassistent, rijbaanassistent en een slimme remassistent) en niet te vergeten stoelverwarming. Suzuki heeft zelfs een Hill hold assist ingebouwd die op een helling de rem even vasthoudt en zo van de gevreesde hellingproef een koud kunstje maakt. Het stuurwiel is identiek aan dat in de Suzuki Swift en heeft bedieningsknoppen voor onder andere de radio en de cruise control met speedlimiter.
102pk
De 1.5-liter benzinemotor is in de lengterichting geplaatst en brengt via een handgeschakelde versnellingsbak de 102pk (75kW) met een maximaal koppel van 130Nm over op de achterwielen. Wanneer de ondergrond daar om vraagt, kunnen de voorwielen tot een snelheid van 100km/u handmatig bijgeschakeld worden. Voor wie echt het terrein in wil, is er ook nog een lage gearing beschikbaar. Om die in te schakelen moeten de wielen echter wel volledig stil staan.
Naar huidige maatstaven klinkt 102pk als redelijk onderbemeten, maar met een rijklaar-gewicht van slechts 1165kg hadden we zowel in de stad als daarbuiten én op de snelweg het gevoel dat we prima met de rest van het verkeer mee konden komen. Dat gezegd hebbende, de Suzuki Jimny is in geen geval een racemonster of verkeerslichtsprinter. Suzuki geeft zelfs geen opgave voor de 0-100 acceleratie. Wij kwamen uit op ongeveer 14 tellen.
Het verbruik is precies wat je kunt verwachten van een auto die weinig op heeft met de wetten van aerodynamica. In onze testweek reden we een gemiddelde van 1 op 12,5. Daarmee komen we bij een klein minpuntje van de Jimny: de tankinhoud. Die is namelijk slechts 40 liter en het oranje tanklampje gaat al aan wanneer er ongeveer 32 liter verbruikt is. Dat komt neer op een actieradius van om en nabij de 400 km. Van de andere kant bekeken, dat is altijd nog meer dan de actieradius van een gemiddelde elektrische auto.
Fun
Waar het bij deze auto echt om draait, is de fun van het rijden. De hoekige vorm van de carrosserie maakt dat je alle hoeken van de auto goed kunt zien, wat in het terrein een groot voordeel is. De besturing is licht en de stoelen geven, zonder aan comfort in te boeten, goed door wat de auto doet. De enige opmerking die we bij de off-road capaciteiten moeten plaatsen, is dat we het jammer vinden dat de elektronische hulpmiddelen niet volledig uitschakelbaar zijn. Ja, er zit een knop op het dashboard die de ESP en traction control uitschakelt. Echter als de teller boven 40km/u uitkomt, schakelt het systeem zichzelf weer in.
Eigenlijk komt deze Suzuki Jimny pas echt tot zijn recht op de onverharde trails van de Ardennen en de Eifel. Maar als je wat langer dan één dag op pad wil, dan stelt de Jimny je voor een keuze: neem je passagiers mee of bagage? Op de achterbank kunnen mensen van gemiddelde lengte prima zitten, maar de bagageruimte erachter is minimaal. Suzuki geeft op dat er met de achterbank rechtop 85 liter in zou passen, maar in de praktijk komt dat neer op een paar jassen die je tussen de achterbank en de achterdeur kunt proppen. Met de rugleuningen van de achterbank voorover geklapt ontstaat er een bagageruimte van 377 liter met een vrijwel vlakke laadvloer. Dat is meer dan voldoende ruimte voor bijvoorbeeld een 2-persoons kampeeruitrusting.
Conclusie
Door zijn bescheiden afmetingen van slechts 3,65 meter lang, 1,65 meter breed en 1,70 meter hoog blijft het “P.C. Hooftstraat-tractor-gehalte” van de Suzuki Jimny beperkt. De hoge stand op de wielen, de hoekige carrosserie en de olijke ronde koplampen zorgen echter wel voor een stoere uitstraling met een hoge aaibaarheidsfactor. Wij hebben in onze testweek werkelijk ieder moment met een grote glimlach rondgereden. Hoewel de Jimny zijn onvolkomenheden heeft, zijn die gemakkelijk vergeven zodra je de verharde weg achter je laat.
De Suzuki Jimny is er al vanaf €30.699,- in de Comfort uitvoering. De Stijl die wij reden met two-tone metaalkleur lak heeft een consumenten adviesprijs van €34.499,-. Ondanks dat de Jimny volgend jaar van de officiële prijslijst van Suzuki gaat verdwijnen, blijft hij op bestelling leverbaar.