Als één van de eerste Nederlandse autojournalisten mochten we rijden met de Mazda MX-30. Ondanks dat we te maken hadden met een pre-productiemodel die handmatig in elkaar gezet was, maakte Mazda’s eerste elektrische auto een goede indruk!
Klein is fijn, qua actieradius
De batterij van de MX-30 (35,5 kWh) is een veel besproken onderwerp. Hij is namelijk niet zo groot als de elektrische auto’s die nu op de markt verschijnen. Hiermee raakt de Mazda gelijk het meest besproken onderwerp van een elektrische auto, de actieradius.
De actieradius van een auto wordt grotendeels bepaald door het aantal kWh van de batterij en het gemak (luchtweerstand) en gewicht waarmee de auto zich voortbeweegt. De MX-30 is een SUV, dus van zijn lage luchtweerstand hoeft hij het niet te hebben. Maar vanwege zijn kleinere batterij weegt deze elektrische Mazda maar 1.657 kg. Dit is niet superlicht, maar had zwaarder kunnen zijn bij de montage van een grotere batterij. De dagelijkse actieradius is 200 km en daarmee kun je met gemak half Nederland doorkruisen. Vergeet ook niet dat je onderweg en op locatie ook vaak kunt laden. De angst om niet thuis te komen hoeft er echt niet te zijn. Daarnaast is het eigenlijk ook overbodig om 400 km actieradius te hebben. Hoe vaak rijd je nu 400 km aan één stuk zonder tussendoor te stoppen?
Ruiter en paard voor een elektrische auto
Dat je onderweg bent met een ruim 1.600 kg zware auto merk je niet! Dat is volgens Mazda te danken aan hun Jinba Ittai filosofie. Bij Jinba Ittai schiet een ruiter met zijn pijl en boog al rijdend op een stilstaand doel. Paard en ruiter zijn daarbij één. Na de Jinba-uitleg van Mazda begrepen we het wel.
We konden alvast met een pre-productie model rijden. Deze had de aandrijflijn van de MX-30, gecombineerd met de carrosserie van CX-30. De MX-30 zal namelijk qua afmetingen overeenkomen met zijn CX-30 broertje, dus geheel vreemd vonden we deze keuze voor nu niet.
Mazda drukte ons wel op het hart dat ze nog hard werken aan de fine tuning van het onderstel en de wijze waarop de elektrokracht overgebracht wordt. Qua onderstel hadden we al weinig te klagen. We vermoeden eerder dat de elektrokracht overbrenging verder gefinetuned wordt. Je krijgt niet die ‘oempf’ in je rug bij flink gas/stroom geven. Dat hoeft ook niet, maar in het bochtige Portugal misten we wel wat trekkracht bij lage snelheden in bepaalde bochten.
Een EV uiterlijk voor de MX-30
Naast het rijden met een pre-productie concept car achtige Mazda MX-30, stond er in ons Portugese hotel ook de echte MX-30. Nou ja, alleen de koets én we mochten er niet aankomen. Maar om in zo’n vroeg stadium (december 2019) al deze auto met een kleine groep journalisten te mogen aanschouwen was bijzonder! Aldaar hoorde we van de hoge heren en dame van Mazda dat ze bewust voor dit ontwerp gekozen hadden. Het moest een Mazda zijn, maar ook opvallend. De tripple tone kleurstelling (donkergrijs dak, witte koets en zwarte bumperrand rondom) zorgt daar wel voor!
In het interieur gaat het on-Mazda’s verder. Geen zwart kunststof of lederen afwerking, maar een dashboard die bestaat uit gerecyclede petflessen. Kunstleer is gebruikt voor de stoelen. Kurk vinden we op de middenconsole. De oorsprong van Mazda was namelijk een kurkfabriek!
dashboard van PET-flessen mooi kunstleer Mazda’s oorsprong ligt bij kurk
Op de middenconsole een 7 inch zwevend scherm en daarbij ruimte achter het scherm voor zonnebril, telefoon of kauwgom.
Zie ook mijn showroom-review bij de auto voor meer uitleg over het exterieur en interieur van de Mazda MX-30.
Oh ja, die deuren
De achterportieren openen zich in tegengestelde richting. Suicide doors in het autojargon, maar terecht noemt Mazda ze freestyle deuren. Ze vergemakkelijken de instap naar achteren aanzienlijk! Voor het openen van de achterportieren dien je wel eerst de voorportieren te openen. Dit omwille van veiligheidsredenen. Maar handig zal dat niet altijd zijn.
Conclusie eerste indruk rijtest Mazda MX-30
Ook al was de Mazda MX-30 waar we in mochten rijden nog niet helemaal af, we hebben een goede indruk gekregen van Mazda’s eerste elektrische auto. Qua rij-eigenschappen stijgt de MX-30 boven de andere elektrische auto’s uit. Het interieur is onderscheidend, maar niet futuristisch. Daar heeft Mazda de juiste mix te pakken. Alhoewel voor velen de actieradius van een elektrische auto de belangrijkste aanschafcriteria is, willen we graag een lans breken voor Mazda’s keuze. Met een praktische dagelijkse actieradius van 180/200 km kom je heel ver! Elke dag kun je namelijk vertrekken met een opgeladen accu. Dat is een groot verschil met brandstofmotoren, waarbij je niet elke dag met een afgetankte auto vertrekt. Binnenkort rijden we met de definitieve versie van de MX-30. Houd ons in de gaten voor de definitieve rijtest!