De autobranche wordt zwaar getroffen door het coronavirus. In april werden 15.373 nieuwe auto’s op kenteken gezet in Nederland, 53 procent minder dan een jaar eerder. In maart daalden de verkopen al met bijna een kwart. De tweedehandsmarkt wordt tot nu toe minder zwaar getroffen door de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Bovag. Landelijk verkochten dealers in april ruim 26 procent minder occasions dan vorig jaar.
WLTP
De BPM-kosten op auto’s blijven voorlopig stijgen. De hoeveelheid BPM die je betaalt over een auto is direct gekoppeld aan de CO2-uitstoot. De uitstoot wordt bepaald door een standaard; de WLTP wat staat voor ‘Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure’. Vanaf 1 juli 2020 gaat de WLTP CO2-waarde als grondslag dienen voor de bepaling van de BPM. De WLTP CO2-waarde ligt een stuk hoger dan de oude NEDC waarde.
BPM
De BPM berekenen bij import gebeurt bij gebruikte auto’s volgens de waarde van de auto, gekoppeld aan de CO2 uitstoot. Voor een gebruikte auto geldt voor de berekening van de BPM een korting. Hou ouder de auto hoe hoger de korting. Ofschoon er nog steeds BPM betaald dient te worden, is het prijsverschil tussen een Nederlandse en Duitse occasion nog steeds aanzienlijk. Een uitzondering zijn de auto’s die minder dan 1.500 km. op de teller hebben staan en nog geen 12 maanden oud zijn. Deze worden namelijk als nieuw beschouwd.
Bijna nieuw
Populair zijn de zogeheten ‘Jahres auto’s’. Het betreft veelal Duitse merkauto’s die minder dan 12 maanden oud zijn en weinig kilometers op de teller hebben. Officieel betreft het goed onderhouden auto’s met veel accessoires waarbij fabrieksgaranties worden gegeven. De Duitse markt voor tweedehands auto’s heeft een ruim aanbod waardoor de keuze mogelijkheid groot is.
Importeren
Een auto importeren vereist kennis van de markt. Veel mensen kiezen er voor om de import van een auto te laten verzorgen door een professionele importeur. De mogelijkheid van een keuring, transport en vervolgens het regelen van de belasting in Nederland, biedt zekerheden. Ondanks de commissie blijft een Duitse occasion goedkoper dan een vergelijkbare auto in Nederland. De aankoop van een Jahreswagen geeft meestal de beste prijs-kwaliteit verhouding.
Het aantal geïmporteerde auto’s neemt nog steeds toe. De meest geïmporteerde merken zijn Volkswagen, Mercedes Benz, BMW en Opel. Duitsland levert de meeste auto’s, ruim 136.000 auto’s in 2018.