In 2019 stond de conceptversie van de Seat el-Born op de Autosalon van Genève. Nu is daar ook de sportieve variant van verschenen: de Cupra el-Born is de eerste power-EV van het merk voor op de openbare weg.
Specificaties el-Born
De el-Born beschikt over een accupakket van 82 kWh waarmee je maximaal 500 kilometer ver mee komt. Dat haal je natuurlijk alleen als je uiterst zuinig omspringt met het ‘gaspedaal’. En daar is de Cupra el-Born natuurlijk niet voor bedoeld.
Cupra heeft het over een sprinttijd van 0 naar 50 km/h in 2,9 seconden. De sprint naar 100 km/h wordt niet gegeven. Het vermogen is met 204 pk, gelijk aan de Seat el-Born.
Gelukkig is snelladen mogelijk met de el-Born. Hang de auto 30 minuten aan de lader, en je kunt alweer 260 kilometer vooruit.
Volkswagen ID.3 als basis
Van het brave uiterlijk van de Volkswagen ID.3, waar de el-Born op is gebaseerd, is niets meer over. Overal zien we scherpe lijnen en details in de kenmerkende Cupra-kleur.
Ook in het interieur zien we overal de bronskleur terugkomen. Onder andere op het dashboard, de middentunnel, de portieren en in de bekleding.
Het is in ieder geval duidelijk dat je niet in een saaie auto rijdt.
Cupra timmert hard aan de weg
Tot voor kort was Cupra een label voor de sportieve modellen van Seat. Maar sinds 2018 fungeert Cupra als zelfstandig sportief submerk van Seat.
Een Cupra wordt meestal gebaseerd op een bestaand model van Seat. Zo kwamen ze eerder al met de Cupra Leon en de Cupra Ateca.
Eerder dit jaar volgde de Formentor. Voor de verandering is dit model niet gebaseerd op een bestaande Seat. Nee, de Formentor is Cupra’s eerste ‘eigen’ model.
Naast de straatmodellen, is Cupra ook verantwoordelijk voor de racewagens van Seat. Momenteel bestaat het aanbod uit twee modellen. De TCR en de volledig elektrische E-Racer.
Volgend jaar moet de Cupra el-Born van de band rollen in het Duitse Zwickau.