Het was wel een missie die Volvo’s nieuwe V40 in 2012 meekreeg. De ‘kleine’ moest de C30, de S40 en de V50 opvolgen, moederziel alleen in de arena tegen Audi’s A3, de BMW 1 en Mercedes A. Acht jaar en ruim 600.000 exemplaren verder mag de V40 naar het museum. Moegestreden? De meeste bezitters denken daar nog even anders over.
Pers en publiek fronsten destijds de wenkbrauwen: één opvolger, voor drie modellen? Bij de presentatie van de nieuwkomer verstomde de kritiek. Peter Horbury, die eerder onder meer de fraaie Volvo’s C70 ontwierp, en zijn team hadden geen half werk geleverd. De V40 bleek een elegante hatchback; de vertrouwde Volvo-neus, een sierlijke flanklijn en modieus zwart glas op de achterklep. Een design-sprongetje onder de achterste deurstijl verwees subtiel naar Volvo’s sportieve P1800, icoon uit de jaren zestig.
De afwerking deugde, de veiligheid stond op eenzaam niveau. Airbags waar je ze maar bedenken kon, met als topattractie een voetgangers-airbag onder de motorkap. Een ingenieuze vinding die nooit navolging kreeg. Er kwamen slimme botswaarschuwings-systemen, ook in de V40, die de lopende medemens liever ontzien vóórdat die over de motorkap buitelt.
Volvo V40, wie koopt ‘m?
De nieuweling was een beetje van alles: ruimer en meer glamoureus dan de C30, moderner dan de S40, meer lifestyle en daardoor fraaier maar ook krapper dan de V50. Mooi allemaal, maar dat riep gelijk de vraag op: wie gaat deze auto kopen? Het antwoord kwam snel. De V40 stuurde buitengewoon plezierig. Volvo verkeerde nog onder de vleugels van Ford, en dat had de Zweedse expat uitgerust met het veelgeprezen onderstel van onder meer haar jongste Focus. Ook leende hij daarvan de motoren.
Droomstart
Bovendien beleefde de V40 met name in Nederland een droomstart. De dieselgestookte versies vielen prijstechnisch met hun neus in de zakelijke boter dankzij een gunstige bijtelling. Drie jaar op rij, van 2013 tot en met 2015, gold de V40 als vaderlandse lease-lieveling. Elk jaar vonden met gemak 11- tot 12.000 merendeels glimmend zwarte diesels een weg naar de verwende accountmanager.
Intussen verzekerde Volvo zich van particuliere belangstelling met varianten als de Cross Country en de R-design. De eerste met vier centimeter extra bodemspeling en avontuurlijke bumpers, de tweede juist in een gelikte less-is-more-outfit en dichter op het asfalt. Vierwiel-aangedreven versies waren er ook, maar de meeste daarvan bereikten ons land alleen via parallelle import.
Value for money
Bij particulieren, jong en oud, vielen vooral de V40’s met benzinemotor in de smaak. Aanvankelijk waren dat de 1.6-aggregaten van Ford en even nog een vijfcilinder van Volvo. Nadat het Chinese Geely het merk in handen kreeg werd alles vervangen door motoren van Volvo zelf. De keuze was ruim: van de 122 pk sterke T2 tot een potente T5 met 250 paarden. Vooral de T3 (152pk) genoot populariteit dankzij zijn aangename value for money. Ongeveer een op elke vijf V40’s werd gekozen met een Geartronic-automaat. In totaal verscheen tot medio 2019 op meer dan 55.000 V40’s een Nederlands kenteken. Dat is bijna 10 procent van de 600.000 stuks die Volvo tot en met juli vorig jaar in het Belgische Gent bouwde.
Gezochte occasion die V40
De tevredenheid bij klanten is over het algemeen dik in orde. De auto is dan ook een veelgezochte occasion. Grote problemen kent de V40-reeks niet. Wel kampten vroege diesels met verstopte EGR-kleppen en tobbende turbo’s. Ook de Geartronic vertoonde soms wangedrag. Onhebbelijkheden zijn slecht zicht naar achteren, beperkte ruimte voor langere achterpassagiers en een soms bijziende achteruitrijcamera. Bezitters roemen daarentegen het uiterlijk, het premium-gevoel, de stoelen, het reiscomfort en de veiligheidsopties.
Dealer-verdriet
Een opvolger komt er vooralsnog zeker niet. Tot verdriet van de dealers besloot Volvo het concept daarvoor halverwege de ontwikkeling af te staan aan Polestar, zijn futuristische poot met elektrische voertuigen. De fabrikant is tot het inzicht gekomen dat het geen ‘lage’ hatchbacks zoals de V40 meer gaat bouwen. Dit autotype zou niet meer aansluiten bij de totale elektrificatie van de Volvo-range. De XC40 moet voorlopig het gat gaan vullen.
Op dit moment verlaten de laatste nieuwe V40’s de dealer. Het zijn zoals gebruikelijk bij het merk speciale edities met namen als Polar en Nordic. Ze zitten propvol luxe opties die het rijden aangenamer maken.
Museum
De komende tien jaar zal de V40 vast een vertrouwde verschijning blijven op onze wegen. Of we ‘m daarna gaan terugzien in het museum? Zeker wel. Misschien niet zo zeer om z’n uiterlijk, prestaties of degelijkheid – al was daar weinig mis mee – maar ongetwijfeld vanwege zijn unique selling point: de voetgangersairbag. Ondanks de botswaarschuwing en remingreep is die plofinstallatie gewoon altijd onder de V40-kap blijven zitten. Want och, je weet maar nooit wie er over je auto valt.