Maserati komt vandaag met spannend nieuws voor zijn “kleine” sedan. De Maserati Ghibli Hybrid zal dan officieel gepresenteerd worden om de elektrificatie van Maserati te starten.
Spark the next programma
Maserati zal onder het Spark The Next Offensief, zijn nieuwe modellen series gaan introduceren die meer op elektrische aandrijving zullen vertrouwen. Dit zal beginnen met de Maserati Ghibli hybrid die zijn pijlen zal richten op de hybride sedans van de Duitse drie.
Op dit moment is de Ghibli verkrijgbaar in drie versies. 1. De standaard 350pk V6. 2. De SQ4 met vierwielaandrijving. 3. De best verkochte is een V6 diesel met 275 pk. Voor het laatste model dat tevens het goedkoopste is van de drie, mag er alsnog € 11.000,- meer gerekend worden dan de snellere Mercedes 400D. Voor de € 106.800,- kostende Maserati Ghibli 3.0 V6 diesel kan je echter wel zeggen dat je in een Maserati Ghibli rijdt.
CO2 Boete
Net zoals vele fabrikanten om hun heen, is de FCA groep druk bezig om hun CO2 emissies te verlagen. Volgens EU reglement EU2019/631 mag een autofabrikant over zijn gehele linie, niet meer dan 95 gram CO2 uitstoten per km per auto. Mocht dit niet gehaald worden, dan zal iedere CO2 gram boven de gestelde limiet beboet worden. De rekensom gaat als volgt;
Aantal gram boven 95g CO2 x 95 euro x het aantal verkochten auto’s in dat jaar.
Volgens de laatst bekende gegevens van de CO2 uitstoot van FCA, was de gemiddelde uitstoot in 2018 over de gehele groep… 123 gram per kilometer.
De toekomst van de drietand
De Maserati Ghibli hybrid is dus een essentieel onderdeel om de CO2 uitstoot te verlagen. Echter zal de Ghibli nog veel meer betekenen voor Maserati, die op dit moment driftig op zoek is naar kopers. Met de Ghibli Hybrid krijgt Maserati de mogelijkheid om voor een concurrerende prijs zijn sedan aan te bieden. Dat dit van levensbelang is blijkt wel uit het feit, dat de geheel vernieuwde Ghibli al in 2022 verwacht wordt.
Ghibli Hybrid aandrijving
Exacte gegevens zullen vanmiddag gepresenteerd worden, maar de verwachting is dat er ongeveer 30 kilometer op de elektrische motoren gereden kan worden. Verder zal er gebruik gemaakt worden van een regeneratief remsysteem om de batterij weer op te kunnen laden. De Ghibli Hybrid zal herkenbaar zijn door diverse blauwe accenten, waaronder op de iconische side-vents.
Verdere informatie wordt bekend gemaakt 16 Juli om 13:00. Volg hier LIVE de presentatie.
Update: prestaties Maserati Ghibli Hybrid
De Ghibli hybrid is zojuist gepresenteerd met een 2 liter 4 cylinder motor gekoppeld aan een mild hybrid systeem. Tezamen maakt dit de Ghibli Hybrid 330 pk en 450 Nm sterk. Met een gewicht dat 80 kg of lager is dan de diesel sprint de hybrid naar de 100 in 5.7 seconden en houdt bij 255 km/h op met accelereren. Uiteraard zal ook deze Hybrid voorzien zijn van het kenmerkende Maserati uitlaatgeluid.
Connectivity
Het Maserati connect program maakt het mogelijk om informatie over de auto te krijgen. Via een constante verbinding kunnen softwarepakketten geupdate worden, maar het is ook geen probleem om checks uit te voeren op de auto of de hulptroepen te informeren in het geval van een noodgeval.