Mazda begint de elektrificatie van zijn modellen met de gloednieuwe MX-30. De crossover die wij al even mochten testen zal vanaf 4 september in de showroom te vinden zijn. En geheel zoals het hoort, doet Mazda dit volledig op zijn eigen manier.
Minder gewicht > minder bereik
Mazda kiest er namelijk voor om het accupakket licht te houden. Deze keuze is gebaseerd op de gedachten dat een zwaar accupakket niet nodig is voor het overgrote deel van de ritten. Door een lichter accupakket te gebruiken wordt de auto immers lichter en efficiënter. Er is gekozen om de MX-30 een accupakket van 35,5 kWh mee te geven, dit brengt de auto tussen de 200 en 260 km ver volgens de WLTP test. Genoeg voor het gemiddelde woon-werkverkeer en tevens klein genoeg om met DC snelladen binnen 40 minuten ongeveer 80 procent te kunnen opladen.
Ode aan historie
Dat Mazda de nieuwste crossover de eerste letter MX heeft meegegeven, laat al zien dat het geen regulier model is. Net zoals de MX-5 is de MX-30 een speciaal model die net wat meer vrijheid heeft gekregen. Zo zijn de achterdeuren net zoals bij de RX-8 kleine “Freestyle”deuren. Dit zorgt ervoor dat het scherpe rijgedrag van de MX-30 gecomplimenteerd wordt met een scherp uiterlijk. Het gebruik van gerecyclede PET flessen en kurk in het interieur is weer een referentie naar de origine van Mazda, dat 100 jaar geleden is begonnen als kurkfabrikant.
First en Luxury editions
Mazda’s eerste elektrische auto zal te bestellen zijn in 2 verschillende edities. De First edition is inmiddels al meer dan 250 keer besteld en is bedoeld voor de zakelijke rijder. Voor € 33.990- is de auto voorzien van climate control, display projectie op de voorruit en 18 inch velgen. Als de wens voor een schuif/kanteldak groot is, dan valt de keuze op de Luxury versie. Hierbij zijn ook keyless entry, 360° view monitor en een Bose 12 speakersysteem standaard inbegrepen. Beide versies zullen vanaf 4 September in de showroom te vinden zijn.