Rijtest Volvo V60
SterktesZwaktes
+ Tijdloos uiterlijk– Enorme sleutel
+ Strakke wegligging– Automaat niet sportief
+ Pilot Assist heel comfortabel– Strenge veiligheidssystemen

De Volvo V60 klopt volledig met alle vooroordelen over Volvo. Ongeacht hoeveel SUVs en crossovers het verkoopt, Volvo blijft het merk van de vierkante stationwagons. Dat Volvo ook nog steeds staat voor veiligheid, bleek al te duidelijk tijdens onze rijtest met de Volvo V60 B4 Mild Hybrid R-Design.

Wat is de Volvo V60?

Een zeer fraaie auto is de Volvo V60 zeker, vooral in R-Design uitvoering. De lage stationwagon met sportieve bumpers en brede dorpels doet denken aan de sportieve Volvo’s van weleer. De grote zwarte grille met enorm logo en de fraaie koplampen zijn onmiskenbaar Volvo. Dit geldt ook voor de achterlichten die langs de achterruit omhoog kruipen. De vier uitlaten in de sportbumper zijn weliswaar nep, ze smoelen goed.

Rijtest Volvo V60

Onze testauto was voorzien van een bijzondere kleur. Deze ‘birch light metallic’ leek soms wit, soms grijs, en in het juiste licht hing er een groene gloed over de auto. In deze kleur leek de Volvo V60 nog iets deftiger. Tegelijkertijd gingen mensen op de snelweg juist aan de kant, want een lichtgekleurde Volvo stationwagon doet velen nog altijd aan een politieauto denken.

Hoe rijdt hij?

Net zoals de Volvo S60 is de V60 uitermate comfortabel. Als lange, lage stationwagon is de wegligging van de Volvo V60 uitstekend. Waarom iedereen toch een crossover wil rijden, is een raadsel. Dankzij de vierwielaandrijving kleeft de auto aan de weg. Hij stuurt strak en lichter dan je zou verwachten van zo’n grote auto. In de V60 zit je vrij laag, een beeld dat versterkt wordt door de hoge raamranden en de flinke transmissietunnel.

Volvo V60 interieur

De Volvo biedt de V60 aan als PHEV (met stekker) en MHEV (zonder stekker). Wij reden de B4 Mild Hybrid. Met een 4-cilinder turbo benzinemotor met 197pk komt deze prima van zijn plaats. Er doet ook een elektromotor mee, al legt deze slechts een schamele 14pk in de schaal. De elektrische aandrijving is er dan ook vooral om brandstof te besparen. Het verbruik lag rond de 1 op 15 (6,5 / 7.0 liter op 100km).

Hoewel de Volvo V60 B4 Mild Hybrid geen langzame jongen is, is het geen sportauto. Hier is de 8-traps automaat niet snel genoeg voor. Stamp op het gas en de auto geeft je eerst even bedenktijd om te besluiten of je wel echt zo snel wil gaan. Ook voelen de remmen wat gevoelloos voor een echt sportief gevoel.

Volvo V60

Sterke punten

De Volvo V60 is gericht op comfort, maar op een ingetogen manier. Wat hierbij erg helpt, is de zwarte achtergrond van het 9-inch touchscreen. Hierdoor straalt hij weinig licht uit, wat veel prettiger is dan constant schijnende schermen in je rechter ooghoek. Heel prettig is ook de head-up display, waardoor je je ogen niet meer van de weg hoeft te halen om te zien hoe hard je rijdt.

De rest van het interieur is al even stijlvol als de buitenkant. De draaiknop voor het starten van de motor en de knop voor vier rijstanden pronken als kunstwerken op de glanzend zwarte middenconsole. De stoelen zijn op ontelbare manieren in te stellen en zitten uitstekend. Het geheel ademt niet zozeer luxe uit, maar wel comfort. Het besluipt je: in de Volvo valt het niet zo op, totdat je in een andere auto plaatsneemt en het mist.

Volvo V60 interieur

Uiteraard is de Volvo V60 uitgerust met adaptive cruise control, maar met Pilot Assist gaat Volvo nog een stapje verder. Hier neemt de auto ook een groot gedeelte van het sturen over. Omdat je eigenlijk niet veel meer hoeft te doen, rijdt dit heel comfortabel. Wel houdt de auto sterk de rechterlijn aan, waardoor je op de linkerbaan van de snelweg meer richting vrachtwagens gaat dan je zou willen. Het Pilot Assist systeem sluit wel naadloos aan bij de Volvo V60 als comfortabele cruiser om kilometers mee te vreten.

Zwakke punten

Heerlijk dat je bij moderne auto’s geen sleutel meer hoeft te hanteren: de deuren kun je openen als je de sleutel in je zak hebt en ook het starten van de auto gaat met een knop. Toch heeft Volvo een manier gevonden om dit handigheidje volledig te verpesten: met een enorme keyfob.

Volvo V60

De keyfob, de sleutel dus, van de Volvo V60 is zo groot dat hij nooit comfortabel in je broekzak past. Bovendien steken de knoppen voor de deurontgrendeling uit, waardoor je ze onbedoeld indrukt. Nadat ik de Volvo V60 terugvond met alle ramen naar beneden, lag de keyfob voortaan op de kast. Met zo’n enorm apparaat verlang ik terug naar de ouderwetse autosleutels.

De Volvo V60 die wij reden was uitgerust met een uitstekend audiosysteem van Bowers & Wilkins. Dit was prettig omdat wij aardig wat geruis van de banden en de wind hoorden in het interieur. Voor het optimale comfort moest de muziek een tandje harder.

Maar het meeste last hadden we van iets anders: de veiligheidssytemen van de Volvo V60. Dit leg ik hieronder uit.

Volvo V60

Uitrusting

Normaal zou ik hier iets zeggen over de verwarmbare stoelen en het schuif/kanteldak, of hoe je de achterklep opent met een voetbeweging. Echter, we hebben het hier over Volvo, het merk dat staat voor veiligheid. Dit benadrukt het merk zelf ook. In de week van onze rijtest met de Volvo V60, zette Volvo het volgende filmpje online:

In het filmpje vertelt Volvo hoe de media en het publiek negatief reageerden toen het vijftig jaar geleden de veiligheidsgordel introduceerde. Ondertussen heeft de gordel miljoenen levens gered en is het niet meer weg te denken uit auto’s.

Dat Volvo nog steeds voorloopt op het gebied van veiligheid, bleek al te duidelijk bij onze testauto. Bij de adaptive cruise control en Pilot Assist kun je instellen hoeveel afstand je wil houden, maar zelfs met de kleinste afstand was de ruimte voor ons groot genoeg voor andere auto’s om in te duiken. De head-up display toont een teken als je te dicht op je voorganger rijdt, maar in normaal stadsverkeer was dit eigenlijk constant.

Tot twee keer toe ging de Volvo V60 onverwacht in de noodstop bij het achteruit verlaten van een uitrit, omdat er kruisend verkeer was. Echter, beide keren waren we nog meer dan een autolengte verwijderd van de weg. Toen we met 100km/u op de snelweg over een hobbel gingen, vond de auto dat we verongelukten en trokken de gordels zich ineens zo strak dat ons de adem ontnomen werd.

De veiligheidsvoorzieningen in de Volvo V60 maken het rijden er dus niet makkelijker op. Sterker nog, soms overdrijven ze. Hierdoor ontstaan juist ongewenste situaties. Denkend aan Volvo’s filmpje vragen we ons af wat wij over 50 jaar van deze rijtest vinden. Reageren de veiligheidssystemen van de Volvo V60 te heftig? Of is dit de toekomst van veilig autorijden?

Volvo V60

Conclusie rijtest Volvo V60

De Volvo V60 is een fijne auto om lange afstanden mee af te leggen. Het is een ruime, comfortabele stationwagon zoals we die kennen van Volvo, en ook zit hij vol met de laatste snufjes op veiligheidsgebied. De Volvo V60 is een combinatie van het oude vertrouwde en het allernieuwste.

Bij deze auto kijken de veiligheidssystemen altijd over je schouder mee om bij het minste of geringste in te grijpen. Je kunt zeggen dat het de vrijheid enorm beperkt, maar dat zeiden ze 50 jaar geleden ook over de veiligheidsgordel.

De Volvo V60 staat bij de dealers met een prijs vanaf 39.995 Euro. De Volvo V60 B4 Mild Hybrid R-Design van onze rijtest kost 66.105 Euro.

Volvo V60
Categorieën