Sterktes Zwaktes
– Goed elektrisch bereik voor dagelijks bereik – Niet geschikt voor laden tijdens het rijden
– Voldoende kracht op elk moment – Accu slokt bagageruimte op
– Infotainment systeem – Afstandelijk gedrag
– Rijhulpsystemen

De Mercedes-Benz C 350 e was een regelrecht succes in Nederland. Met slechts 7% bijtelling werd deze auto vanaf medio 2015 veelvuldig geleased en bracht het de luxe van een goed aangeklede Mercedes-Benz C-Klasse beschikbaar voor de leaserijder tegen beperkte kosten. Onlangs kreeg de C-Klasse een facelift waarbij de plug-in hybride ook op de schop ging. Een naam met een lager getal, maar met een hogere elektrische actieradius. Hoe bevalt de Mercedes-Benz C 300 e anno 2020?

Wat is de Mercedes-Benz C 300 e?

Opvallend genoeg heeft Mercedes-Benz twee soorten plug-in hybrides voor de C-Klasse ontwikkeld. Eentje op benzine – die we getest hebben – en eentje op diesel. Terwijl diesel steeds meer in het verdomhoekje komt, groeit de interesse naar een benzinevariant die ook op lange afstanden rendabel blijkt. Om daarin te voorzien werd het accupakket van de C300e vergroot naar 13,5 kWh zodat de werkelijke range nu een kilometer of 50 is, tegen de magere 20 kilometers van de C350e. Is de accu leeg, dan schakelt hij over op de brandstofmotor. Een ideale combinatie, zo blijkt!

Hoe rijdt hij?

De Mercedes-Benz C 300 e is een auto met twee gezichten. Enerzijds is het een heerlijk comfortabele auto, vooral wanneer hij op de elektrische motor rijdt. Het koppel van de elektromotor is voldoende voor stadsverkeer en rustig rijden, pas zodra er meer gevraagd wordt springt de benzinemotor naadloos bij. Hier zit wel een begrijpelijk lichte vertraging in, maar hier wen je snel genoeg aan.

Zet je de C 300 e op scherp, dan wordt het vermogen van zowel benzine- als elektromotor gecombineerd en word je voortgestuwd door een koppel van liefst 700 Nm en 315 pk vermogen. Ruim voldoende om in 5,4 seconden naar de honderd kilometer per uur te sprinten. Het maakt de C 300 e daarmee snel, maar niet sportief. Daarvoor is de besturing te afstandelijk en de auto begrijpelijk te zwaar. Het leeggewicht nadert namelijk de twee ton al, en dat wil nooit lekker de bocht om.

Sterke punten

Kijkend naar de sterke punten, dan springt de aandrijflijn in het oog. Het werkelijke bereik van ongeveer 50 kilometer is ruim voldoende, terwijl de viercilinder zelf zuinig genoeg is om ook daarop economisch te rijden. Een ritje Den Haag – Uden ( 131 km) leverde zodoende een gemiddeld verbruik op van 3,5 liter op 100 kilometer (anders gezegd 1:28,6). Andere zaken waarmee je verwend wordt zijn het infotainment systeem en de rijassistenten.

Hiermee staat Mercedes-Benz duidelijk een stukje voor op de rest, want het Distronic Plus (de adaptieve cruise control) kijkt mee met de navigatie om te snappen wat voor bocht of rotonde eraan komt en remt hier zelfstandig voor af.

De digitale cockpit zelf is nog niet in lijn met de rest van het gamma van Mercedes-Benz en dus hou je de tablet op het dashboard al is de klokkenwinkel nu wel volledig digitaal geworden. Een fraaie middenweg, maar de horizontale schermen uit bijvoorbeeld de A-, E- en S-Klasse zijn toch van een ander niveau.

Zwakke punten

Zwakke punten treffen we helaas ook bij de C 300 e aan en die hebben te maken met de ruimte achterin, het hoge verbruik als je vergeet op te laden tijdens rijden en het afstandelijke weggedrag. De kofferbak is namelijk geslonken van 450 liter naar zo’n 300 liter omdat het accupakket deels in de kofferbak verwerkt is en een flinke bult oplevert waar je normaliter een vlakke vloer zou hebben.

Wil je daarnaast opladen tijdens het rijden, dan schiet het verbruik al gauw omhoog naar 1:10 en dat is niet direct waarvoor je elektrisch bent gaan rijden. Opladen doe je dus met de stekker, maar ook deze is vooral thuis erg aan de trage kant (maximaal 7,4 kW bij een 2-fase huisaansluiting). Als laatste is het verdwijnen van het instelbare Airmatic – de luchtvering – een zonde, want de C 300 e is daarmee zowel comfort als sportiviteit verloren en probeert nu in het midden van deze uitersten uit te komen.

Echter, als je met veel vermogen onderweg bent zou je een sportiever onderstel wensen, terwijl je op de snelweg het gevoel van de Airmatic mist. Een compromis dus, en deze zijn zelden het beste.

Conclusie rijtest Mercedes C-Klasse 300 e

De C 300 e zou met een gunstiger belastingklimaat een argument zijn voor de leaserijder die wel groen wil doen, maar niet een Tesla wil rijden. Echter, met 22% bijtelling is dit een dure auto om te rijden, zeker ook omdat de C300e in de basis een dure auto is. Vanaf 52.000 euro heb je al een C-Klasse 300 e Estate. Onze testauto kost 59.703 euro. Particulieren lopen hier dus waarschijnlijk aan voorbij en gaan voor een klassiek gemotoriseerde uitvoering. Het is zonde, want met een gunstiger prijskaartje zouden meer mensen genieten van het elektrisch rijden in de stad en de overdaad aan koppel op de snelweg. En dat alles tegen een onwaarschijnlijk laag werkelijk verbruik voor een auto van dit formaat. Daar zit je winst én het feit dat je de aankomende jaren maar de helft aan wegenbelasting betaalt, omdat deze Mercedes minder dan 50 gram CO2 uitstoot.

Categorieën