Autobelasting 2021: wat verander er? Wat zijn de wijzigingen? In 2021 is de bijtelling weer gestegen ten opzichte van 2020. Lees er hier alles over.
12% bijtelling voor een elektrische auto
In 2021 wijzigt het bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s van 8% naar 12%. Voor auto’s met een fossiele brandstof (benzine, diesel en aardgas) blijft het bijtellingspercentage ongewijzigd in 2021: 22% over de gehele fiscale waarde van het voertuig. Voor alle volledig elektrische auto’s zal de bijtelling omhoog gaan. In 2020 was dit nog 8% voor een elektrische auto, maar vanaf 1 januari 2021 is dit 12%. Voor 2021 elektrische auto’s duurder dan 40.000 euro betaal je over de eerste 40.000 euro 12% bijtelling en 22% over het deel boven de 40.000 euro.
Hoogte van de bijtelling hangt af van:
De fiscale waarde van de auto. Dit is de autoprijs plus fabrieksopties, inclusief btw en bpm, maar zonder de rijklaarmaakkosten,
Het bijtellingspercentage. Deze wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot en datum eerste tenaamstelling van de auto. Dit percentage geldt voor nieuwe auto’s voor een periode van maximaal 60 maanden,
De hoogte van je inkomen (belastingschijf). De bijtelling wordt opgeteld bij je inkomen. Je betaalt belasting over de belastingschijven, die van toepassing zijn op je inkomen.
Bijtelling berekenen?
Behalve de CO2-uitstoot, de cataloguswaarde en de registratiedatum van uw kenteken, is ook de belastingschijf waarin uw inkomen valt van invloed op de hoogte van de bijtelling die u (eventueel) moet betalen. Met een handige bijtellingcalculator berekent u hoeveel bijtelling u ongeveer moet betalen als u meer dan 500 privékilometer per kalenderjaar rijdt.
BPM, Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen
De BPM wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot van je auto. Auto’s zonder CO2-uitstoot (elektrische- en waterstofauto’s) blijven ook in 2021 vrijgesteld van BPM. De BPM-vrijstelling in Nederland voor emissievrije auto’s geldt tot en met 2024.
Motorrijtuigenbelasting (MRB )
De motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) wordt vastgesteld op basis van de C02-uitstoot. Auto’s zonder CO2-uitstoot blijven ook aankomend jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). De vrijstelling in Nederland op motorrijtuigenbelasting geldt tot en met 2024.
Zonnecelauto’s krijgen bijtellingskorting
Een elektrische auto met zonnepanelen heet een zonnecelauto, denk aan de Nederlandse Lightyear. Een accu slaat de opgewekte elektriciteit op die nodig is voor de aandrijving. De zonnepanelen moeten een vermogen hebben van minstens 1 kilowattpiek. Voor elektrische auto’s met zonnepanelen met minimaal 1 kWp geldt vanaf 2021 het verlaagde bijtellingstarief over de gehele fiscale waarde van de autoprijs. Het maakt daarbij dus niet uit hoe hoog de autoprijs van de zonnecelauto is. Hiermee wil het kabinet milieuvriendelijk rijden stimuleren.
Dit is een bijdrage van Leaseherder. Heeft u verder nog vragen over autobelastingen? Laat het ons weten in een reactie onder dit bericht.