Vroeger was je jaloers als je bij het oud papier een 55” grote kartonnen doos zag staan. En vervolgens zag je bij de buren een TV aan de muur hangen die er gisteren nog niet hing. Tegenwoordig heb je zelfs een scherm van 141 cm (56”) in de nieuwste Mercedes. Dit wordt gemonteerd in diverse toekomstige modellen van Mercedes, maar de EQS krijgt de primeur van dit MBUX scherm.
MBUX
MBUX staat voor Mercedes Benz User Experience. Deze technologie wordt al een tijdje toepast bij Mercedes maar met de komst van EQS kun je optioneel het Hyperscreen van 141 cm bestellen. Prijs is overigens nog onbekend. Het scherm (gemaakt van glas) bestaat uit drie delen en heeft een gebogen display.
Het bestuurders, -midden-en passagiersgedeelte strekt zich met een vloeiende beweging uit over bijna de gehele breedte van de auto. Het centrale display en het voorpassagiersdisplay beschikken over OLED-technologie. Daar waar het beeld echt zwart moet zijn, stralen de OLED-pixels gewoon geen licht uit. Hierdoor zie je zowel in de lichte als de donkere delen van het beeld nog steeds veel details. Dit is een stukje techniek waar OLED, samen met de grotere kijkhoek, zich onderscheid van het lcd-scherm.
Kunstmatige intelligentie?
De MBUX is te bedienen met spraak of met de vingers. Zelfs natuurlijke bewegingen vóór het scherm worden herkend. Het systeem is in staat om zichzelf dingen aan te leren. De route die vaak gereden wordt te optimaliseren of zelfs je verjaardag kun je vanaf nu niet meer vergeten. De MBUX toont het telefoonnummer of adres van de dichtstbijzijnde bakker.
Dankzij de 8 CPU processoren, 24 GB ram geheugen en Zero layer (niet door allerlei submappen heen hoeven scrollen) is de Hyperscreen makkelijk te bedienen. Er kan gekozen worden uit 4 weergave stijlen te weten; Klassiek, Progressief, Smaakvol en Sportief. Aan de bijrijderskant kunnen er 7 verschillende profielen worden opgeslagen. Gedacht moet worden aan stoelhoogte, massagestand, climatronic en stoelverwarming. De keuze voor een PS5 profiel behoort echter (nog) niet tot de mogelijkheden. Net als de Netflix app. Zou wel wat zijn met zo’n dergelijk scherm… Mocht de passagiersstoel niet bezet zijn dan wordt op het scherm animated sterren weergegeven, het zogeheten Mercedes-Benz patroon.
Conclusie
Visueel een indrukwekkend mooi dashboard, eenvoudig te bedienen en zal vooralsnog alleen bij de elektrische modellen uit de hogere klasse worden toegepast. Een nadeel is de kleine kans op inbranden van de OLED-technologie en mocht je kleine vingers hebben zal de bediening in het begin even wennen zijn. De optieprijs van het Hyperscreen is bij het schrijven van dit artikel, nog niet bekend. Net zoals de regels met betrekking tot het verkeer, want de kritische noot blijft de bediening ansich. Het is namelijk te hopen dat je niet wordt aangehouden tijdens het bedienen van het Hyperscherm. Met een telefoon aan je oor is de boete toch al snel € 250,-.