Iedere petrolhead droomt er wel van, de ultieme garage. Wat als de jackpot valt op mijn lot en geld geen rol meer speelt? Onze redactie mocht even weg dromen en kwam met hun keuze voor de ultieme garage voor €100.000,-
Joeri
Wat is je ideale autocollectie voor ‘slechts’ 100.000 euro. Dat is een leuke en lastige vraag tegelijk. Je begint met je droomauto’s, zoals de AC Cobra voor € 43.500,-. Dat wordt dan wel een DAX AC Cobra en niet een originele, die zit al op een kleine miljoen… Vroeger hing er ook een Honda NSX in het rood met 5-spaaks velgen in de slaapkamer, vraagprijs nu € 69.900,- en kaboem. We zitten al over de 100.000 euro. Dus dan toch maar voor een middenweg kiezen. De Honda S2000 (16,5K). Aangevuld met een prettige gezinsauto, de Ford C-Max (16K). Wel in de 150 pk versie, want die heeft een trekgewicht van 1.500 kg voor de burgerlijke caravan. Voor de vrouw een kleinere auto semi-elektrische de BMW i3 Range-Extender (15K).
En als we dan de Honda S2000 ruilen voor de Honda NSX, dan komen we toch nog op 100.000 euro uit.
Arjan
Waarom niet gelijk de auto waar je als kind van droomde, een Ferrari Mondial? Niet de meest begeerlijke Ferrari, wel de meest begeerlijke badge. Zorg er goed voor en binnen 10 jaar inruilen op een fraaier model van Ferrari. Een Citroën C6 voor ultiem comfort als je geen haast meer nodig hebt. Daarnaast is de C6 ook nog eens een design statement. Ik ga voor de V6 diesel. In tegenstelling tot de Duitse snelle traktormotoren, weten de Franse wel hoe je een beschaafde diesel maakt.
Voor snelheidsgevoel kies ik de Peugeot 106 Rallye. In combinatie met het lage gewicht is een grijns gegarandeerd. Tip: Koop een witte (met racestrepen!) 1.3 8-klepper. Minder snel dan de 1.6. Wel een blokje dat sneller toeren maakt en hierdoor sneller voelt. Echt snel wordt het in beide versies toch nooit… Daarnaast een Alfa Romeo 147 3.2 V6 GTA. Waarom? Het is een Alfa! Voor de lange afstanden kan een mooie GT niet ontbreken. Een Jaguar XK 4.2 V8 met dik leer, meters hout en een dikke V8 maken het feestje compleet, nu nog een doosje sigaren erbij onderhandelen. Als laatste nog een Ducati 748. Volgens vele de mooiste motorfiets ooit gemaakt, klinkt ook nog eens fantastisch. Graag een gele om als kunstwerk te staan naast de Alfa.
Okke
In mijn ultieme garage voor €100.000 moet er ten eerste een klassieker in. Ik denk dat ik snel gewaagd ben om een mustang te kopen. Een mooi opgeknapte mustang vind je op marktplaats al snel voor zo’n 24 duizend euro. Naast dat het een klassieker is, heb je meteen ook een v8! Ook komt er een iets nieuwere auto natuurlijk! Een Audi RS6 staat ook op marktplaats voor zo’n 75 duizend euro. Deze auto kies ik puur om het vermogen dat hij heeft, de snelheid die hij kan maken en het strakke uiterlijk. Dit zou dan ook mijn daily driver worden!
Nu nog even kijken of er nog wat geld over blijft voor een Ford Mustang uit ’68…
Robert
Voor elke dag graag een BMW 320i High Executive Luxury Line. Naar mijn idee de mooiste 3-Serie die BMW heeft gemaakt. Dit exemplaar uit 2019 biedt de ideale mix tussen design, luxe en vermogen. 184 pk is meer dan je nodig hebt, zonder te overdrijven. Een comfortabele en mooie auto voor elke dag. Voor weekendjes weg en de Europese roadtrips een Jaguar F-Type V6. De F-type is zo’n zeldzame auto waarbij alles klopt. Vanuit welke hoek je ‘m ook bekijkt, het is een plaatje (totdat Jaguar dat in 2019 verpestte met de facelift).
Mede door de mooiste carrosserievorm van allemaal: de coupé. Desondanks biedt de auto genoeg ruimte voor meerdere rolkoffertjes. De V6 onder de lange motorkap maakt de beleving compleet. Voor de zonnige weekenden ga ik voor een BMW 330CI. Een BMW met een 6-in-lijn onder de kap. Moet ik nog meer zeggen? Waarschijnlijk biedt deze auto het meeste plezier per euro. Dakje omlaag en genieten van het weer én de roffel van een zijdezachte 6-cilinder.
Maarten
Gelukkig heb ik geen ton te besteden aan auto’s, want ik kan absoluut niet kiezen. Hoewel ik allerlei klassiekers en youngtimers geweldig vind, heb ik te weinig tijd voor sleutelen en hobbyritjes. Ik kan dus beter mijn dagelijkse auto’s leuk maken. Mijn eerste gedachte gaat toch naar een Ford Mustang. Een nieuwe is te duur, maar een Mustang GT van de meest recente update, dus vanaf 2018, in een leuke uitvoering met een 5.0 V8 valt binnen budget. Ik vond een mooie blauwe voor €70.000,-.
Met een gezin is deze echter niet praktisch. Daarom spendeer ik de overige 30.000 maar aan een gezinsauto die alles kan, een gebruikte Subaru Forester bijvoorbeeld. Ik was immers erg te spreken over de Forester die ik vorig jaar reed voor een rijtest. Dus mijn keuze: een gebruikte Mustang GT en een gebruikte Forester. Daar kan ik alles mee.
Sven
Als fanatiek wintersporter is een winter proef auto een must om te hebben. De ultieme keuze is natuurlijk een Audi Q8. Hoog zitten, fantastische rijeigenschappen en met winterbanden een superveilige en ruime auto. Even een vignet scoren en immer gerade aus op de autobahn… En buitenom al dat ‘witte’ geweld staat naast de Audi een VW e-Up High Line voor woon- werkverkeer. Elektrisch, wendbaar, zuinig, ideaal voor de kleine stukjes en een snelle boodschap. En erg handig inparkeer technisch…
Danny
Praktisch, fun, bijzonder en cabrio zijn de hoofdtermen van mijn ultieme garage voor €100.000,-. Voor iedere gelegenheid moet er immers een geschikte auto zijn. Daarom beginnen we met de ’19 Smart EQ Cabrio. Compact elektrische en een cabrio, ideaal om de werkweek mee te beginnen. Voel ik mij iets flamboyanter, dan ga ik voor de ’01 Renault Avantime. De bijzondere ‘coupé’ met een interieur waar oneindig veel zonlicht en Franse klasse elkaar vinden. Aan de andere kant van het spectrum vinden wij de ’72 Lincoln Continental Mark 4. Nog steeds een coupé, maar meer geschikt als ik een stukje wil landzeilen.
Als ik de volgende dag op zoek ben naar een kleiner bootje, dan vind ik mijn ’95 Fiat Barchetta. De ideaale auto om op een zomerse dag een mooi stuk door het landschap te toeren. Blijk het weer toch iets Hollandser te zijn? Dan heb ik gelukkig nog de ’01 Daihatsu Copen met het stalen klapdak. Nu maar hopen dat ik daar in pas. Toch te krap? Dan maar de ’04 Caddilac XLR. Nu nog iets praktisch, misschien een ’04 Maserati Quattroporte? Die is praktisch, toch?
En wat is jouw ultieme garage voor €100.000,-? Laat het ons weten in de comments!