Rijtest-Fiat-500e header foto
SterktesZwaktes
+ Elektrische prestaties– Ruimte
+ Herkenbaar Fiat 500 uiterlijk– Hij is opvallend
+ Prijs– Dikke en lange laadkabel

De Fiat 500, wie kent het Italiaanse ‘rugzakje’ uit 1957 niet? Het was een tijd waarin meerdere kleine auto’s hun entree maakte. De eerste MINI kwam bijvoorbeeld twee jaar later. Die twee jaar voorsprong heeft Fiat destijds geen windeieren gelegd! Van het eerste model zijn er ruim vier miljoen van gemaakt. Die tijd is wel voorbij. Nu is het tijd voor een rijtest met de elektrische Fiat 500e.

Fiat 500 haven van Amsterdam

Fiat 500 wagen voor het volk

Andere bekende automerken gebruiken de term ook, maar Fiat’s 500 was de eerste Italiaanse “een wagen voor het volk”. Om die uitspraak eer aan te doen, moest een auto volgens Fiat wel aan een aantal voorwaarden voldoen zoals, goedkoop, makkelijk in onderhoud, makkelijk rijdend en wendbaar. Bij de eerste Fiat 500 zorgde daar een tweecilindermotor achterin de auto voor. Deze nieuwste Fiat 500 is voor het eerst een volledig elektrische.

Fiat 500e Renault Twingo Electric
Renault Twingo Electric. Één van zijn concurrenten.

Wat is de Fiat 500e?

Bij de huidige Fiat 500e zorgt een accupakket in combinatie met een elektromotor voor lage onderhouds- en verbruikskosten. Daarnaast zorgt het 400 kilo zware accupakket voor een stabiele wegligging. Het gewicht van het accupakket ligt laag in de auto en zit tussen de voor- en achterwielen. Je zit als het ware óp de accu.

stuurwiel Fiat 500e
mooie interieurafwerking

Naast deze nieuwe Fiat 500e is er nog wel een brandstofversie beschikbaar. Op basis van de huidige Fiat 500 is nog steeds een hybride versie te verkrijgen. De nieuwe Fiat 500 is er (nu) enkel als volledig elektrische versie. Toekomst zal uitwijzen wat er met de hybride Fiat 500 (rijtest) gebeurt.

test Fiat 500e oud en nieuw
Zoek de verschillen

De Fiat 500e, zo noemt iedereen hem (terwijl Fiat het enkel heeft over de nieuwe 500) is dus enkel volledig elektrisch te verkrijgen. Je kunt kiezen uit een 24 kWh accu of een 42 kWh accu. De 24 kWh accuvariant met 180 range (enkel beschikbaar als Action) lijkt voornamelijk een marketingactie te zijn. Financieel gezien is het verstandig om een kleine 4.000 euro extra uit te geven en te kiezen voor de 42 kWh Passion. Je krijgt dan:

  • een groter accupakket met 320 km actieradius in plaats van 180,
  • een 118 pk sterke elektromotor in plaats van 95,
  • een sneller oplaadsnelheid van 85 kW DC in plaats van 50 kW DC (AC is altijd 3-fase 11 kW),
  • én een rijke uitrusting onder andere: cruise control, digitale readio DAB+, infotainment op 7 inch touchscreen en Keyless go (starten zonder sleutel).
interieur Fiat 500e
mooi Italiaans interieur

Naast het verhoogde dagelijkse rijplezier, zal je Fiat 500e ook een hogere restwaarde hebben op het moment dat je de auto na een aantal jaar weer verkoopt.

Hoe rijdt de Fiat 500e?

Als een stadsauto! Zijn compact afmetingen van slechts 3,6 meter lengte (+6 cm ten opzichte van de huidige 500), 1,7 meter breedte (+6 cm versus de huidige 500) geven hem de ideale afmetingen om stadsmanouvres uit te voeren. De draaicirkel van nog geen 10 meter (9,7 meter) doet ook een duit in het zakje.

Fiat 500 Fiat 500 buitenspiegel
Een 500 in de 500 buitenspiegel

Tel daarbij op dat het accugewicht van 400 kilo laag in de auto tussen de voor- en achterwielen is geplaatst en je begrijpt dat het een uiterst wendbaar autootje is. Maar ook op de snelweg staat hij zijn mannetje, al zal een grotere EV zich daar meer op zijn gemak voelen.

Laden en laten laden

De oplaadsnelheid is goed. Met 3-fase 11 kW AC laden ben je helemaal bij de tijd! Binnen no-time zit je accu vol! De 50 kW (bij 24 kWh accu) of 85 kW (bij 42 kWh accu) zou normaal aan de krappe kant zijn, maar gezien de kleinere accugroottes is de accu volgeladen voordat je er erg in hebt. Alleen die laadkabel…

laden Fiat 500e 11kW AC en 50 tot 85 kW DC
11 kW 3-fase AC laden en 50 tot 85 kW DC laden

Jammer genoeg heeft de 500e geen frunk (front trunk) om de laadkabel in op te bergen. Daarom neemt de relatief dikke en lange laadkabel veel ruimte in beslag van de slechts 185 liter grote/kleine kofferbak. Terwijl er ruimte over leek te zijn onder de ‘motorkap’.

Video test Fiat 500e

Sterke punten

Fiat laat zien dat een kleine auto grootse elektrische prestaties kan hebben. Ondanks dat hij kleiner is dan elektrische icoon-genoten uit Duitsland en Japan, heeft hij wel het grootst accupakket. Althans, als je kiest voor de 42 kWh accu. Dan krijg je 118 pk, 85 kW DC laadsnelheid (voor onderweg) én een WLTP actieradius van 321 km. Als je kiest voor de 500 met 24 kWh, dan krijg je 95 pk, 50 kW DC laadsnelheid en 180 km actieradius. Maar die 42 kWh heeft wel een paar grote pluspunten!

De elektrische aandrijving en een stadsauto passen perfect bij elkaar. Het regelmatig afremmen zorgt voor extra rijbereik, omdat je dan remenergie weer in de accu terug stopt. Zijn lichte besturing werkt prettig in een urban omgeving. Op de snelweg mag de besturing steviger zijn, maar het valt niet tegen.

fiat 500 onderweg
Stuurt ook goed buiten de stad

ADAS wat de klok slaat! De Fiat 500 wordt als eerste in zijn segment geleverd met Level 2 autonoom autorijden. Level 2 wordt ook wel Level HANDS OFF genoemd. De auto kan dan zelf remmen, gas geven en sturen. Afhankelijk van je uitvoering heb je (adaptieve) cruise control, dode hoek en groot licht assistent. Elke uitvoering heeft in ieder geval lane assist (binnen de lijnen blijven), verkeersbordherkenning, keyless start (keyless entry vanaf de Icon uitvoering).

test Fiat 500e ADAS
Veel ADAS op de Fiat 500e. Wel druk…

Vergeten we bijna het belangrijkste te melden, zijn uiterlijk! Van welke kant je hem ook bekijkt, het blijft een vrolijke, aaibare, maar toch ook moderne auto. Zijn motorkap valt half over zijn koplampen. De koplampen lopen optische, via een led-strip, weer door in de motorkap. Zijn dichte grille is typisch voor een elektrische auto en staat hem niet verkeerd. De achterlichten bestaan uit een aantal LED-strips, wat zijn 2021 uitstraling vergroot.

koplampen Fiat 500e
De ‘wenkbrauw’ van de koplamp
LED achterlichten Fiat 500e
LED achterlichten

Zwakke punten

Fiat’s kleinste is niet Fiat’s goedkoopste, maar eerder de duurste Fiat. Dan moet je wel de Ducato Combinato (personenbus) en Fullback (pick-up) buiten beschouwing laten. Al is 24.900 euro wel een scherpe prijs voor zo’n leuk uitziende en goed rijdende elektrische auto. Houdt wel nog 4.000 euro achter de hand om te kiezen voor de aantrekkelijkere 42 kWh variant.

De ruimte is ook een minpunt. Dit ligt voor de hand, maar je zult het elke dag ervaren indien je meer ruimte in beslag wilt nemen dan de twee voorstoelen. De achterbank is voor kleine Italianen gemaakt en niet voor uit de kluiten gegroeide Nederlanders. De kofferbak is met 185 liter van stadsformaat, maar dan met het verschil dat er ook nog plaats moet zijn voor de laadkabel.

Conclusie rijtest Fiat 500e

Deze elektrische 500 is een aanwinst! Waar elektrische auto’s in den beginnen vooral functioneel moesten zijn, heeft Fiat een elektrische auto aantrekkelijk gemaakt. Niet alleen aantrekkelijk voor wat betreft zijn uiterlijk, prijs en uitrusting, maar zijn elektrische prestaties. Kies wel altijd voor de 42 kWh accu. Dan krijg je niet alleen een grotere range (320 km), meer pk’s (118) en een hogere DC laadsnelheid, maar ook meer veiligheidheidsvoorzieningen (ADAS) én een hogere restwaarde. Natuurlijk moet je niet zeuren over de kleinere bagageruimte en ruimte voor de achterbankpassagiers. Het is net als je toilettas, daar kun je ook geen föhn in kwijt.

verschillende varianten Fiat 500e 2 deurs cabrio en 3+1
3 deurs, cabrio en 3+1 uitvoering

Tel daarbij op dat de Fiat 500e leverbaar is als 3 deurs, cabrio en 3 + 1 (aan de rechterkant een klein extra deurtje) en dan kan het niet anders dan dit ook weer een succesnummer voor Fiat wordt.

zijaanzicht fiat 500e 3+1 roze
zijaanzicht fiat 500e 3+1 roze geopende voordeur
zijaanzicht fiat 500e 3+1 roze geopende voorportier en achterportier
inkijk in Fiat 500 geopende deuren

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *