Ioniq modellen

Afgelopen zomer maakte Hyundai bekend dat IONIQ doorgaat als zelfstandig elektrisch merk. Wij zijn al enthousiast over de drie aangekondigde modellen van IONIQ. Op het gebied van ontwerp laten ze de concurrentie namelijk ver achter zich, en ook de gelekte specificaties stemmen ons positief. Pas op, wereld, IONIQ komt eraan!

Ioniq vol ambitie

In 2016 presenteerde Hyundai een vierdeurs hatchback die zowel als hybride als volledig elektrisch te krijgen is. Deze auto is de Hyundai IONIQ, die overal positief ontvangen is. Voor Hyundai is deze auto slechts het begin. Niet alleen is het de eerste van een reeks elektrische auto’s, maar ook maakte Hyundai van IONIQ een apart automerk.

De Hyundai Ioniq die nu te koop is

IONIQ zal zich volledig richten op elektrische auto’s. Het merk wil de kennis van Hyundai combineren met uniek design en de nieuwste technologie. Ambitie heeft IONIQ genoeg: in 2025 wil het merk de op twee na grootste fabrikant van elektrische auto’s zijn. Om dit te bereiken, onthult IONIQ de komende vier jaar drie nieuwe modellen.

E-GMP platform

De basis van die modellen vormt het E-GMP platform van Hyundai. Dit modulaire platform voor elektrische voertuigen combineert snel opladen met een groot rijbereik. Door het platform kan de auto opgebouwd worden als “slimme leefruimte”, waarbij in het interieur ontwerpen worden toegepast die tot nu toe niet in auto’s mogelijk waren. Komende vijf jaar moeten maar liefst 23 verschillende auto’s van Hyundai, IONIQ, Genesis en dochterbedrijf Kia het E-GMP platform als basis hebben.

Ioniq 5
IONIQ 5

Het platform, in de vorm van een skateboard, heeft genoeg accucapaciteit met een geschat bereik van 500 kilometer. Het helpt hierbij dat de elektromotoren ultra-efficiënt zijn. De motoren draaien sneller, waardoor ze theoretisch tot 600 pk kunnen leveren. Zowel single als dual motor set-up is mogelijk, dus aandrijving op één of twee assen.

De accucapaciteit is volgens Hyundai maar liefst 800 volt. Het opladen tot 80% capaciteit zou hiermee slechts 18 minuten duren – veel korter dan bij de concurrentie. Met vijf minuten laden kun je weer 100 kilometer rijden. Hyundai zegt dat zijn accu’s ook stroom kunnen leveren, aan bijvoorbeeld apparaten of andere elektrische auto’s.

Hyundai 45 prototype
Het Hyundai 45 prototype, dat de basis vormt van de IONIQ 5

IONIQ 5

Begin februari wordt het eerste model onthuld: de IONIQ 5. De IONIQ 5is een crossover op basis van het ’45’ prototype dat Hyundai in 2019 liet zien op de IAA in Hannover. Het retro ontwerp lijkt te stammen uit de jaren ’80, maar dan in een modern jasje. De typische vierkante koplampen en achterlichten zijn opgebouwd uit pixels. Uniek zijn ook de grote 20-inch velgen, de schelpvormige motorkap en de apart gevormde wielkasten.

Als eerste auto is de IONIQ 5 gebouwd op het E-GMP platform. Dit betekent dat de auto in slechts 5 minuten laden weer 100 kilometer kan rijden, of 80% opgeladen is in 18 minuten. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met achterwiel- en vierwielaandrijving. Officiële cijfers zijn er nog niet, maar hij zou 310 pk produceren en een bereik hebben van 510 kilometer (WLTP).

Ioniq 5
IONIQ 5

De wielbasis van zo’n drie meter maakt hem tot een ruime auto: in het interieur kunnen de stoelen geheel plat en de kofferruimte zou ongeveer 600 liter meten. In de middenconsole zit een 12,3-inch touchscreen. De IONIQ 5 zou ook voorzien zijn van een head-up display van maar liefst 112 centimeter met augmented reality (AR).

Zeker gezien het ontwerp zijn we erg nieuwsgierig naar de IONIQ 5. Net zoals de aangekondigde elektrische Renault 5 gaat het verkeer er met dit soort elektrische auto’s er zeker beter uitzien. Ook de capaciteit van de accu klinkt als een flinke stap voorwaarts in de bruikbaarheid van elektrische auto’s, iets dat wij met veel belangstelling tegemoet zien.

Hyundai Prophecy
Hyundai Prophecy prototype

IONIQ 6

Waar de IONIQ 5 al een bijzonder ontwerp heeft, steelt de IONIQ 6 helemaal de show. Autofabrikanten laten tegenwoordig al hun modellen op elkaar lijken, maar IONIQ wil helemaal afstappen van dit idee. Niet meer overal dezelfde vormen in de grille en koplampen, maar allemaal uniek. Volgens Hyundai moet het een schaakspel worden: allemaal modellen met een eigen uiterlijk en functie, die samenwerken als een team.

Het afstappen van de eenheidsworst kunnen wij alleen maar toejuichen, zeker als het gebeurt in de vorm van de IONIQ 6. Deze elektrische sedan (de even getallen staan voor sedans, de oneven voor SUVs en crossovers) is gebaseerd op het Prophecy prototype, dat Hyundai in maart van vorig jaar presenteerde. En dat is me toch een schitterend stukje automobiel!

De Hyundai Prophecy zou de IONIQ 6 worden

Volgens Hyundai is de Prophecy, en daarmee de IONIQ 6, gebaseerd op de nieuwe designtaal, Sensuous Sportiness. Het kenmerkt zich door duidelijke lijnen en minimalisme. Het ontwerp heeft al enkele belangrijke prijzen gewonnen en wij snappen waarom. Wij hopen dan ook dat de IONIQ 6 niet teveel afwijkt van het Prophecy prototype.

Pas volgend jaar zal Hyundai de doeken van de IONIQ 6 aftrekken. Over de specificaties is nog weinig bekend, behalve dat deze auto uiteraard ook op het E-GMP platform staat. Aangezien dit platform een vermogen van 600 pk en optrekken van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden mogelijk maakt, hopen we dat de prestaties van de IONIQ 6 overeenkomen met het sportieve uiterlijk.

De drie aangekondigde Ioniq modellen

IONIQ 7

Als derde wordt de IONIQ 7 gepresenteerd, begin 2024. Deze grote SUV krijgt weer een heel eigen uiterlijk. Over deze auto is nog bijna niks bekend, uitgezonderd enkele donkere foto’s van Hyundai. Als het ontwerp van deze auto net zo bijzonder is als van de IONIQ 5 en IONIQ 6, dan gaan we er zeker blij van worden.

Veel automerken maken spectaculaire prototypes om daar vervolgens slechts enkele details van te gebruiken in hun productieauto’s, liefhebbers kwijlend en teleurgesteld achterlatend. Hyundai lijkt er echter werk van te maken zijn prototypes daadwerkelijk om te zetten naar auto’s die bij de dealer komen te staan. Daarbij is de elektrische techniek van Hyundai ook nog eens baanbrekend. Wij kunnen niet wachten tot we de modellen van IONIQ op de weg zien!

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *