Sterktes | Zwaktes |
+ Goed onderstel | – Iets te tam in normale rijmodus |
+ Prachtige motor/bak combinatie | – Afleesbaarheid scherm |
+ Speciaal | – Enigszins ouderwets dashboard |
Introductie en specificaties
Voor mij staat de Toyota GR Supra mark 5, waarbij ‘GR’ staat voor Gazoo Racing. De mark 5 is oorspronkelijk ontstaan uit frustratie van Akio Toyoda, de president van Toyota. Hij racete op de Nürburgring in een sterk verouderde mark 4, terwijl all other car brands in modellen reden die twee, drie jaar later zouden uitkomen. Toen besloot hij dat er een nieuwe GR Supra moest komen. En zo geschiedde.
Motor | 2.0 liter benzine |
Vermogen | 258 pk |
Transmissie | ZF 8-traps automaat |
0-100 km/u | 5,3 seconden |
Topsnelheid | 250 km/u |
Opgegeven verbruik | 1 : 13,3 |
Leeggewicht | 1395 kg |
Prijs | €63.695 (2021 prijs) |
Prijs testauto | €62.093 |
Eerste indruk en hoe rijdt de GR Supra
Collega Freek reed 10 maanden geleden al met de 3.0 6 cilinder Supra. Dat was het introductiemodel. Nu rijden we in een GR Supra die in veel opzichten meer bescheiden is. De prijs (de 3.0 gaat vanaf €84.495, dus de 2.0 is €21.000 euro goedkoper), gewicht (100 kg lichter) en cilinders (twee minder).
Een GR Supra koop je niet toevallig. Je kiest niet tussen een Octavia, Golf Variant of Renault Megane. Je bent blijkbaar op zoek naar een onpraktische Japanse tweezitter met een ontzettend hoge plezierfactor. En stel nu dat je keuze op de GR Supra valt. Koop je dan de 2.0 of de 3.0?
Sterke punten
De GR Supra is door een joint venture met BMW tot stand gekomen. Net als de BMW Z4. Echte (GR Supra-)puristen hebben daar misschien moeite mee. Dat de auto niet volledig Japans ontwikkeld is. Het is echter zo dat de mark 5 er zonder deze cost sharing waarschijnlijk helemaal niet geweest zou zijn. Daarvoor is de ontwikkeling simpelweg te duur en zijn de verkoopaantallen te laag. Van buiten is het onmiskenbaar een Japanse straatracer. Van binnen valt inderdaad vrij direct op dat BMW meegetekend heeft. Is dat erg? Nee. Zowel Japanse als Duitse auto’s staan bekend om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid. Als dit huwelijk tussen Japan en Duitsland ervoor heeft gezorgd dat we een Z4 en een mark 5 GR Supra hebben gekregen, dan is dat toch mooi?
De GR Supra ziet er ontzettend goed uit. Hij heeft behoorlijk agressieve lijnen. Hij laat een indruk achter, waardoor je nog een keer omkijkt als je van de auto wegloopt. Het is een eyecather. Soms denk je even naast een Alfa Romeo 4c te staan. Zowel bij de parkeerplaats bij de Albert Heijn als op de A44 word je regelmatig op de gevoelige plaat vastgelegd. Mensen zien iets bijzonders rijden, en ze hebben gelijk.
In sportmodus is de GR Supra ontzettend alert. Hij schakelt waanzinnig snel en heeft meer dan voldoende vermogen aan boord. Het mag dan ‘slechts’ een 4-cilinder zijn, de prestaties zijn behoorlijk. Het geluid uit de dubbele uitlaat is verslavend en boven verwachting lekker. Je merkt dat je met een lichte auto onderweg bent. Het stuurgedrag is messcherp en vrijwel nooit zenuwachtig. Wat een machine! Dit is hoe het hoort te zijn! Onze testauto is zeer basis uitgevoerd. Dit betekent dat hij van vrijwel geen extra opties is voorzien. Maakt dit het een stakker? Allerminst. De (deels) elektrische, met leer/alcantara beklede stoelen geven een chique indruk en zitten goed. Hij staat op forse wielen, heeft een 8,8″ multimediascherm, navigatie en een achteruitrijcamera. Ik kan zo 1-2-3 niet opnoemen wat ik mis.
Zwakke(re) punten
Laten we de GR Supra beoordelen naar wat het is. Geen praktische familiewagen. De in- en uitstap is inderdaad weinig gracieus en een kerstboom kun je, anders dan op het dak, niet vervoeren. Als je meer dan een kind en/of een partner hebt dan zul je nog een tweede auto moeten hebben en als je naar de supermarkt moet kun je net zo goed met de fiets gaan. Maar daar gaat het allemaal niet om. Zijn er zaken aan deze onpraktische, maar magisch leuke auto, die beter kunnen? Niet veel, maar een paar punten van (lichte) kritiek zijn er wel. Het digitale scherm is onder een dergelijke hoek (namelijk: geen) geplaatst zodat het aflezen niet zo prettig gaat, althans prettiger zou kunnen. Je moet je hoofd veel draaien. In de reguliere rijmodus vind ik de GR Supra aan de tamme kant. Het ‘gat’ met de sportmodus is wat groot. In die laatste modus is het overig wel echt feest. Het dashboard oogt wat ouderwets, maar dat kan ook gewoon smaak zijn.
Conclusie
De Toyota GR Supra mark 5 is en blijft een zeer geslaagde auto. Deze 2.0 is ten opzichte van de 3.0 ruim 100kg lichter en €21.000 goedkoper. Vooral dat laatste is fors. De 3.0 zal de puristen meer aanspreken. Maar biedt deze voldoende extra om het prijsverschil te verantwoorden? De 2.0 biedt (meer dan) voldoende vermogen. Zeker in combinatie met de razendsnelle ZF-automaat heb je nooit het idee dat je vermogen tekort komt. Dat wordt een hele lastige keuze.