Michelin gaat samenwerken met Enviro om banden efficiënter te recyclen. Enviro is een Zweeds bedrijf dat patenten heeft bemachtigd voor technologie waarmee ze roet, petroleum, staal en gas terug kunnen winnen uit versleten banden. De samenwerking tussen Michelin en Enviro is vorig jaar al bekendgemaakt. Nu zijn de plannen een stuk concreter: Michelin start dit jaar met de bouw van een fabriek in Antofagasta in Chili, waar ze jaarlijks 30.000 ton grondverzetbanden gaan recyclen. De verwachting is dat de fabriekswerkzaamheden in 2023 van start kunnen gaan.
Hoe kun je banden recyclen?
Tot nu toe waren er een paar mogelijkheden voor het recyclen van versleten autobanden. In de eerste plaats kan een afgedankte band goed dienen als stootkussen: dat zie je bijvoorbeeld terug in de scheepvaart, maar denk ook aan de bandenstapel die je langs racecircuits vindt. Boeren gebruiken het gewicht van gebruikte banden om kuilvoer onder het afdekkingszeil te houden. Maar er zijn meer manieren waarop je een autoband kunt hergebruiken.
Door banden tot kleine stukken te vermalen, kun je ze ook voor andere dingen gebruiken. Na het vermalen blijven er rubberkorrels over, ook wel rubbergranulaat genoemd. Deze korrels belanden voornamelijk in de productie van kunstgrasvelden en veiligheidsmatten voor speeltuinen. Daarnaast is rubbergranulaat ook geschikt voor het maken van asfalt, isolatie, vangrails en golfbrekers. Er zijn dus veel manieren waarop gebruikte autobanden een nieuw leven kunnen gaan leiden. Autobanden zijn hiermee echter niet voor 100% gerecycled. Maar er is nog een andere methode!
Zo werkt banden recyclen bij Michelin
Michelin gaat banden efficiënter recyclen. Dat werkt zo: klanten kunnen hun versleten banden laten ophalen. De banden gaan dan op transport naar de fabriek, waar een machine ze in stukken snijdt. Vervolgens gaan de banden een speciaal recyclingtraject in. Door verhitting komen de grondstoffen van de band weer vrij: roet, pyrolyse-olie, staal en gas. Volgens Michelin is de autoband nu voor het eerst 100% recycleerbaar. 10% van de teruggewonnen materialen blijft dichtbij: met teruggewonnen energiedragers kan de fabriek zichzelf van warmte voorzien. De overige 90% gaat terug naar de productie van nieuwe rubber artikelen.
Samenwerking Michelin en Enviro
In 2020 maakten Michelin en Enviro bekend een samenwerking aan te gaan. Michelin is de grootste aandeelhouder van Enviro: 20% van Enviro’s kapitaal komt uit de aandelen die Michelin kocht. Michelin bemachtigde daarmee ook een zetel in de Board van Enviro en wordt daarmee medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van Enviro. Enviro krijgt dankzij deze samenwerking de kans om haar pyrolysetechnologie op grote schaal toe te passen.
Waarom een recyclefabriek in Chili?
Sander Vermeulen, Vice President, Marketing & Business Development, vertelt waarom Chili een strategische locatie is voor een recyclefabriek: “We zijn met meerdere Chileense mijnbouwklanten in gesprek over contracten voor een langere termijn. Door de technologie van Enviro op te schalen, bieden we hen een oplossing waarmee zij hun milieudoelstellingen kunnen halen en de ontwikkeling van een circulaire economie wordt bevorderd.”
Wat betekent dit voor de bandenindustrie?
Tot nu toe staan alleen banden van grote mijnbouwmachines op het programma van Michelin’s bandenrecycling. Maar in de toekomst is het wellicht mogelijk om onze eigen autobanden op een efficiëntere manier te gaan recyclen. Michelin en Enviro zetten in ieder geval een dappere stap in de verduurzaming van de bandenindustrie. Dit is overigens niet de eerste keer dat Michelin met een duurzaam idee op de proppen komt.