Dinsdagochtend 23 februari vond de virtuele wereldpremière van de IONIQ 5 plaats. De nieuwste EV van Hyundai is geïntroduceerd onder het submerk IONIQ. In dit artikel lees alle details over de IONIQ 5.
Wat is de IONIQ 5?
De naam IONIQ kenden we al van de Hyundai Ioniq (zie rijtest). Maar Hyundai heeft de naam IONIQ losgekoppeld en gaat deze alleen nog gebruiken voor elektrische modellen.
De IONIQ 5 is de eerste Crossover Utility Vehicle (CUV) op het speciale EV-platform van Hyundai en Kia. Dankzij dit platform heeft Hyundai een auto met flinke proporties kunnen bouwen: hij heeft een wielbasis van precies 3 meter. Hij is 4,6 meter lang, 1,6 meter hoog en 1,9 meter breed. Om de wielen niet uit de toon te laten vallen, heeft Hyundai 20 inch velgen op de IONIQ 5 gemonteerd. Dat zijn de grootste ooit op een Elektrische Hyundai.
Er komen vier verschillende aandrijvingsconfiguraties beschikbaar voor de IONIQ 5. Je kunt kiezen tussen twee accupakketten: 58 kWh en 73 kWh. Daarbij kun je kiezen voor twee elektromotoren, één voor en één achter, in combinatie met vierwielaandrijving. Of één elektromotor die alleen de achterwielen aandrijft. De topversie met twee motoren (gecombineerd 307 pk) en een accupakket van 73 kWh, kan een sprint van 0-100 km/u afleggen in 5,2 seconden. Kies je voor de variant met één elektromotor, dan doe je daar 7,4 seconden over.
Over de actieradius-cijfers kunnen we nog niet veel zeggen. De IONIQ 5 zou (onder voorbehoud) een actieradius van 470-480 km (WLTP) hebben.
Koning van de camping
Je kunt de IONIQ 5 bestellen met een 1-fase of een 3-fase lader. Om mee te kunnen praten met de grote jongens, beschikt de IONIQ 5 over 800 volt-systeem. Hiermee laad je de accu van 10% naar 80% in 18 minuten. Een andere handigheid van de IONIQ 5 is de V2L-functie. V2L is een afkorting voor Vehicle-to-load; het betekent simpelweg dat er stopcontacten in zitten. Zo kun je de batterij van de auto gebruiken als elektriciteitsbron. Hiermee ben je natuurlijk dé koning van de camping. Stel je voor: terwijl anderen moeilijk doen in een smoezelig sanitairgebouw, borrelt jouw waterkoker er lustig op los in je nieuwe IONIQ 5.
Interieur: ruim en duurzaam
Hyundai is supertrots op het interieur van de IONIQ 5. Het ziet er minimalistisch uit, maar zeker niet kaal. Dankzij de lage plaatsing van het accupakket, is het interieur erg ruim. Op het dashboard zien we twee grote schermen, met onder het centrale scherm een paneel met fysieke knoppen. De middentunnel is verschuifbaar: dat maakt het makkelijk om aan de andere kant van de auto in en uit te stappen, mocht je bijvoorbeeld last krijgen van asoparkeerders. We vragen ons nog wel af hoe handig het is als je beker cola ineens tussen de voorstoelen verdwijnt, wanneer de kids achterin het ‘Universal Island’ naar zich toetrekken om hun telefoons op te laden. Hyundai heeft er ongetwijfeld goed over nagedacht wat er gebeurt als de verschuifbare middentunnel plotseling in beweging komt. Niemand zit immers te wachten op een plens cola over zijn/haar eco-friendly bekleding.
IONIQ 5 Project 45
Tegelijk met de ‘gewone’ IONIQ 5, introduceert Hyundai ook de IONIQ Project 45. Deze speciale uitvoering is gelimiteerd tot 3.000 stuks in Europa. Hij dankt zijn naam aan de concept car waar de IONIQ 5 op gebaseerd is: die heette Hyundai 45 Concept. Het getal ’45’ is een verwijzing naar 45 jaar geleden: toen introduceerde Hyundai de Pony Coupé. Wie een beetje heeft opgelet, ziet dat het design van de IONIQ en de klassieke Pony Coupé gelijkenissen vertonen. Zo grijpt dus ook Hyundai terug naar het verleden om een nieuw volledig elektrisch model te introduceren. Dat is iets wat meer merken doen, denk aan de Ford Mustang Mach-E en de Honda E. De Project 45 krijgt een prijskaartje van € 58.995,-.