Sterktes | Zwaktes |
+ vermogen / koppel | – kleine kofferbak |
+ geluidsysteem | – stevige prijs |
+ veiligheid | – ruimte in de auto |
Is het een kantoor, een vergaderzaal of toch een (multimedia) auto? Wat we wel weten is dat de Mercedes 300de Business Editie een lengte heeft van 5 meter en een 4-cilinder die bij elkaar een inhoud heeft van 2000 cc. Hoe zit het met het verbruik van deze 2 tonner en hoe zit dat fiscaal? Wat is het verbruik tijdens de proefrit van een hybride diesel? We kwamen erachter tijdens een test 4-daagse…
Wat is de Mercedes 300de Business Editie?
We testen een Mercedes E-klasse die een gecombineerd vermogen heeft van 316 pk en een koppel van 440 newtonmeter. Ik haal de auto op in Den Haag waar ik nog even twijfel om wat ‘business’ foto’s te maken nabij het Forepark voetbalstadion. Het stadion van ADO Den Haag ligt er zo goed als naast. De geteste versie kost €75.000 en de wegenbelasting ligt rond de €300 per kwartaal.
Hoe rijdt ie?
Wat opvalt is dat er goed nagedacht is over de veiligheid tijdens het rijden. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen of je road assistentie wilt, maar er is helaas geen optie tot adaptieve cruise controle. Het blijkt een extra te zijn wat gezien zijn prijskaartje er wel op had gemogen. Wel is er een rood knipperend driehoekje die sneller gaat knipperen als je op een tegenligger komt.
Tijdens het achteruit rijden komen de camera’s rondom de auto in actie. Een mooi realtime beeld volgt op het grote scherm en dat is prettig. Sterker nog. De buitenspiegels kantelen automatisch naar beneden om de stoepranden goed te kunnen zien. Vervolgens gaan bij het wegrijden kortstondig de voorcamera’s nog even aan zodat je veilig weg kan rijden. De navigatie is redelijk up-to-date maar het snelheid icoontje wil regelmatig de verkeerde snelheid aanwijzen. Maar op de A7 richting Purmerend geeft het scherm twee iconen weer wat dan weer netjes is. Overdag 100 en na 19:00 120. Maar op de A5 mag je echt geen 130 meer. Nog even nagevraagd bij het terugbrengen, maar gedurende het schrijven van dit testverslag is het mij niet bekend. Misschien kunnen ze even Peugeot bellen want in de Peugeot 5008 zit het bijvoorbeeld wel.
Uitrusting
De Mercedes die ik getest heb, is AMG uitgevoerd. Wat wil zeggen dat er het nodige leer is uitgevoerd en optisch het er allemaal zeer gelikt uitziet. Het MBUX-systeem is een genot op zich en heeft veel weg van een iPad XXL. Met het systeem is heel veel mogelijk tot aan het instellen van de luchtverfrisser. Een niet overheerst Mercedes luchtje zit ingebouwd in het dashboardkastje. Benieuwd wat zo’n flesje kost…
De onboard fit coach vertelt me na X tijd dat ik mijn oefeningen mag doen. Oefeningen? We zijn toch niet in een sportschool? Ook hier zie je weer dat fitheid onderweg belangrijk is en bijdraagt aan de veiligheid onderweg. De stoelverwarming kun je, ter hoogte van de elektrische stoelafstelling, in de deur aan zetten. Maar na ongeveer een half uur gaat deze zonder dat ik het wil uit. En net als het niet kunnen koppelen van de NFC, is dat raar.
De Mercedes-me app is goed te installeren. (foto). De is zeer makkelijk te installeren. Bij de Ford Explorer ST Line PHEV was dit een stuk lastiger maar bij deze is alles na een paar minuten werkend. Prima app die doet wat ie moet doen.
Het stuur is heel fijn om vast te houden. De knopjes op het stuur zijn er precies genoeg alleen is er een vervelend glimmend deel aan de onderkant. Tijdens het rijden weerspiegeld de zon hierin en dat is erg lastig rijden.
En ik vraag me nog steeds af wat flippers doen in een personenauto. Persoonlijk vind ik ze nutteloos. De kosten hiervan hadden uitgespaard kunnen worden. Waaraan? Aan het mat maken van het glimmende gedeelte of aan stuurverwarming. Die knop kon ik in ieder geval nergens vinden.
Sound experience optima forma
En dan nu een stukje over het geluid in de auto. Dat verdient een waardevolle vermelding. Ik had zelf nog nooit gehoord van Burmester maar wat een FAN-TAS-TISCH geluid komt er uit de speakers. De DAB+ radio is al goed, maar als je een nummer uit je Spotify lijst afspeelt weet je helemaal niet wat er gebeurt. En dat gezegd hebbende gaan de gedachte naar vroeger. Uren lang aan het klooien met versterkers, boom box aansluiten en draden trekken door de auto. Een hoop herrie was het resultaat en de hele straat kon mee genieten.
Genieten doen we nu dus ook in deze Mercedes. Het is by-far het mooiste geluid wat ik ooit gehoord heb in een auto. Zet daarbij de verlichting op de juiste ‘mood’ EN het wereld beroemde nummer van Janis Joplin (#prijsvraag) uit de speakers; dan weet u wel hoe laat het is.
Sterke punten
De geluidsinstallatie is fenomenaal. Het is een complete auto waar erg goed gekeken is naar de veiligheid. De accu’s doen prima hun werk en in de juiste stand kunnen de accu’s goed benut worden. En samen met de pittige diesel motor is het een auto die rap weg is van zijn plek.
Mindere punten
Het grootste minpunt is toch wel de kofferbak. Of tenminste de ruimte daarin. Die is namelijk erg klein en dat komt voornamelijk door de accu’s. Het missen van de adaptieve cruise controle is erg jammer, net als de stuurverwarming. Voor een dergelijke (stevige) prijs had dat er allemaal wel op gemogen.
Conclusie
In dit kantoor op wielen kan bijna alles. Alleen nog de optie mailen en whatsappen en dan heb je een ideaal kantoorpandje. Maar of dit ‘Business suite supplies everybody’ (lees: aardig aan de prijs) dat moet ik nog zien. Helemaal voor wat betreft de oudere generatie. De wagen zit namelijk boordevol moderne snufjes. Maar mocht je het ervoor over hebben; dit maatpak is te koop vanaf €70.000. Just another day @ the office…