In 2019 reden we al met de Range Rover Sport PHEV, waarbij de conclusie was dat het ontspannen besparen is met de grote Brit. Nu is het tijd om de kleinste Range met hybride technologie te testen, de Range Rover Evoque P300e.
Sterktes | Zwaktes |
+ Comfortabel | – Geen thuislaadkabel |
+ Zuinig | – Lane assist |
+ Hadden we al comfortabel gezegd? | – Verbruik bij lege accu |
Wat is de Range Rover Evoque P300e
Met een druk op de startknop komen alle drie(!) de schermen in de auto tot leven. Bij het indrukken van het gaspedaal komt de Range Rover geruisloos in beweging. De Evoque P300e is namelijk een plug-in hybride, zoals we al eerder zeiden. Met behulp van het 15 kWh accupakket kan er tot 55 kilometer volledig elektrisch gereden worden. In de praktijk komt dit neer op ongeveer 30 snelwegkilometers, tot 120 km/u. Daarna springt de benzinemotor aan, wat eigenlijk alleen verraden wordt doordat de toerenteller in beweging komt. Thuis aangekomen kun je de Evoque opladen met je eigen wallbox óf moet je noodgedwongen op zoek naar een laadpaal. De laadpaalkabel (mode 3-kabel) voor een laadpaal is wél standaard aanwezig. Een kabel voor thuisladen via het stopcontact (mode 2-kabel) behoort niet tot de standaarduitrusting. In Nederland hoef je gelukkig nooit lang te zoeken. Maar als het oplaadpuntje bij het paaltje komt, lopen we wel vanaf de laadpaal door de regen naar huis.
Het opladen gaat thuis en bij publieke laadpalen met maximaal 7,4 kW, waarbij het bijna altijd 3,7 kW is, in verband met ons Nederlandse elektriciteitsnetwerk. DC snelladen gaat met maximaal 32 kW. Voor een 15 kWh accu is een DC- oplaadmogelijkheid redelijk overdreven. Je hebt het namelijk niet perse nodig en wij hebben het ook niet gemist tijdens onze testperiode.
Hoe rijdt het?
Alles is er op gericht het de bestuurder zo ontspannen mogelijk te maken. De stoelen zitten zoals het goede zetels betaamt. Je zakt er precies diep genoeg in weg, zonder dat je er in hangt. In steviger genomen bochten bieden ze voldoende steun. Het leer is hierbij stroef genoeg dat er niet overheen gegleden wordt. De rust aan boord werkt ook zeer ontspannend, er dringt nauwelijks iets van de omgevingsgeluiden door tot het interieur. Ondanks het gewicht van de Evoque P300e van meer dan 2.200 kilo, worden hobbels, drempels of andere onvolkomenheden zeer comfortabel weggewerkt. Zonder echt na te deinen vervolgt de Range Rover onverstoorbaar zijn weg, ook hobbels in klaverbladen of fly-overs brengen geen onbalans in de ingezette koers.
Met een systeemvermogen van meer dan 300 pk is er voldoende vermogen om vlot tot zeer vlot te rijden. De sprint naar 100 km/u wordt in 6,4 seconden afgeraffeld. De topsnelheid bedraagt een acceptabele 213 km/u. Wanneer er voldoende capaciteit is, wordt de brandstofmotor altijd ondersteund door de elektromotor bij accelereren. Hierdoor zijn schakelmomenten nauwelijks waarneembaar. Ondanks dat een 3 cilinder misschien wat Range Rover onwaardig klinkt, doet het motorblokje in alle rust wat je er van verwacht. Aan boord zijn geen hinderlijke trillingen waarneembaar die een 3-cilinder normaal kenmerken. Ook de geluidsproductie is minimaal, mede geholpen door de 8 versnellingen die bij 120 km/u zorgen voor toerental van net boven de 2.000 toeren. Enkel wanneer er volledig elektrisch gereden wordt en een snelle inhaalactie gewenst is, lijkt er wat vertraging in de respons te zitten. Het motorblok klimt dan eerst flink in de toeren alvorens de versnelling merkbaar wordt. Toch is de combinatie van elektromotor en verbrandingsmotor in de praktijk krachtig genoeg.
De automaat kent ook nog een sportstand. In deze stand draait de benzinemotor altijd mee. Pas in de sportstand wordt merkbaar wat de 309 pk’s kunnen met de ruim twee ton zware Ranger Rover Evoque P300e. De versnelling is gewoonweg verbluffend, ook al begint bij 160 km/u de klad er toch een beetje in te komen en trekt de Evoque merkbaar minder gewillig door.
De versnelling in de sportstand mag dan zeer verslavend werken, toch komt de Evoque het best tot zijn recht wanneer deze gewoon in ‘D’ staat. De rust en onverstoorbaarheid achter het stuur zijn de sterkste kanten. Daarnaast is het gewicht simpelweg te hoog om echt sportief te kunnen rijden.
Sterke punten
De Evoque P300e is de kleinste Range Rover. Alhoewel klein in deze een relatief begrip is, met een lengte van meer dan 4 meter en een breedte van iets meer dan 2 meter. Ook de kleinste Range Rover is nog een flinke auto! De zwarte kleurstelling (Santorini Black) in combinatie met de kenmerkende dagrijverlichting zorgt ervoor dat de Evoque imponerend overkomt. Het is knap hoe Range Rover door het lijnenspel een auto neer weet te zetten die er vrij gedrongen uit ziet, maar in werkelijkheid toch flink wat ruimte biedt.
In de kofferbak kun je 472 liter kwijt. Met de achterbank ingeklapt is dit ruim 1.300 liter! De laadkabel kan opgeborgen worden in een speciaal vak onder de vloer. Hij is dan mooi weggewerkt, maar niet toegankelijk als er spullen in de bagageruimte liggen.
Voorin heeft de bestuurder ook voldoende ruimte. Met behulp van de elektrisch verstelbare stoelen is een goede zit snel gevonden. Ondanks dat de stoelen er wat vlak uitzien, is de zit daarentegen zeer comfortabel, met voldoende zijdelingse steun.
De passagiers op de achterbank hebben ook voldoende hoofd- en beenruimte. Er is plaats voor drie, maar door de twee voorgevormde stoelen op de achterbank zitten eigenlijk alleen de mensen aan de buitenkant comfortabel.
Kun je veelvuldig laden, dan heeft dit een zeer gunstig effect. De Evoque noteert tijdens een snelwegrit van 110 kilometer (55 enkele reis, met laadmogelijkheden aan weerszijden) een verbruik van 1 liter op 28 kilometer! De gereden snelheden lagen hierbij tussen de 110 en 140 km/u. Zeker gezien het formaat auto, zijn dit zeer indrukwekkende cijfers. Door regeneratief remmen laadt de accu voldoende bij om, zelfs als deze volledig leeg gereden is, in de stad alsnog grote stukken elektrisch af te leggen.
Zwakke punten
Zijn er dan helemaal geen zaken die beter kunnen? Eerder noemden we al de laadkabel voor thuis die niet standaard meegeleverd wordt. Dit is echt een gemis. Juist wanneer er gebruik gemaakt wordt van een relatief klein accupakket als deze, loont het om thuis te laden. Ondanks dat de laadsnelheid dan niet heel hoog is, is de accu in een nacht toch volledig gevuld. Nu is de praktijk dat je vaak op zoek gaat naar een publieke laadpaal óf dat je in de buidel moet tasten voor een thuislaadpaal.
De lane departure warning is met een druk op één van de knoppen aan het stuur in te stellen. Deze kan echter nog wel wat verbetering gebruiken. Het systeem houdt je netjes binnen de lijntjes en stuurt zelf mee. Het systeem reageert echter redelijk laat. Hierdoor wordt de Evoque soms als een pingpongbal tussen de lijnen gehouden. Zelf actief meesturen is daarom vereist, andere merken hebben dit toch al beter onder de knie.
Ondanks dat er voldoende ruimte is, snoept het panorama schuifdak wel wat hoofdruimte weg. Hierdoor moet de stoel in de laagste positie gezet worden. Op zijn beurt moet ook het stuur omlaag. En die onttrekt dan weer hinderlijk een deel van de snelheid- en toerentalmeter aan het zicht. Gelukkig is de snelheid ook af te lezen op het digitale display tussen de twee tellers.Voor mijn lengte van 1,85 is alles voldoende, ben je langer of heb je juist een langer bovenlichaam, dan kan dit misschien problemen opleveren. Even proefzitten dus.
Er kan met de Range Rover zeer zuinig gereden worden. Is de accu echter volledig leeg, dan zijn cijfers aan de verkeerde kant van de 1 op 10 ook geen uitzondering. Opmerkelijk, zeker gezien het kleine motorblok. Wat helpt is om de Evoque P300e in ‘Save’ stand te zetten. Hierbij laadt de accu niet bij tijdens het rijden, maar bijvoorbeeld wel tijdens het remmen.
Uitrusting
Het interieur is een verhaal op zich. De persauto die wij mee kregen is nog voorzien van het oude interieur. Officieel is het oude interieur nooit leverbaar geweest op de Evoque P300e, waardoor iedereen die de Range Rover bestelt het nieuwe interieur krijgt, inclusief het nieuwe infotainment systeem. Toch kan er iets verteld worden over het interieur in het door ons geteste exemplaar. Ondanks de update is het in grote lijnen hetzelfde, met twee centraal geplaatste schermen en een scherm tussen de tellers. In het nieuwe interieur heeft het laatste scherm een andere indeling gekregen. De twee centraal geplaatste schermen zijn touchscreens, waarbij Range Rover er gelukkig voor heeft gekozen de meest basale zaken ook bedienbaar te maken met knoppen. Met behulp van twee draaischijven, die in het scherm verwerkt lijken, kan de temperatuur en ingesteld worden. De stoelverwarming activeert bij het indrukken van de draaischijf.
Met behulp van de knoppen aan het stuur kan de radio bediend worden. De Range Rover Evoque P300e is voorzien van Meridian luidsprekers, die niet onder doen voor dure sets die voor in huis te koop zijn. Met het onderste scherm kan naast klimaatinstellingen ook de rijmodus geselecteerd worden (EV, Hybride en Save), maar ook de terreinmodi.
Conclusie rijtest Range Rover Evoque P300e PHEV
Mede door de Nederlandse BPM wetgeving is de Range Rover Evoque P300e de goedkoopste variant van de Evoque en hiermee dus ook de goedkoopste manier om Range Rover te rijden (vanaf €56.380). Wie in de markt is voor een auto uit dit segment, doet zichzelf echt tekort als er geen proefrit aangevraagd wordt bij de Range Rover dealer. De rust en ambiance aan boord is iets wat maar weinig andere merken op deze manier kunnen bieden.
Ook in de Range Rover Evoque P300e is het werkelijk ontspannen besparen, die titel was echter al bezet. Dus voor de Evoque geldt groots besparen zonder beknibbelen. Want ondanks de besparing blijft de luxe overal merkbaar. Wel even een thuislaadkabel erbij onderhandelen.