De GTI is niet meer, leve de PSE! Dat zijn bijna letterlijk de woorden van Peugeot Nederland. De GTI blijft een iconische en zeer belangrijke aanduiding in de geschiedenis van Peugeot, maar in deze tijd van elektrische aandrijflijnen is het tijd voor een nieuwe naam. Te weten: PSE. Dit staat voor Peugeot Sport Engineered. Zelf praat Peugeot ook nog over neo-performance als ze het hebben over de prestaties van de PSE. Het klinkt allemaal mooi, maar simpel gezegd is de gebruikte techniek bij deze 508 SW PSE een 1.6 liter brandstofmotor met 200 pk en elektromotoren op de voor- en achteras die gezamenlijk goed zijn voor maximaal 360 pk en 520 Nm. Zorgt dat nu voor sportieve of zakelijke prestaties?
Sterktes | Zwaktes |
+ Alle opties zitten er standaard op | – Duur, omdat hij niet kaler uitgerust kan worden |
+ Sportief én praktisch | – Achterkant heeft te weinig geel/groen |
+ Diverse financiële voordelen | – Hij is vlees én vis. Daardoor niet uitgesproken |
Wat is de 508 PSE?
Zoals hierboven gezegd is PSE het nieuwe sportlabel van Peugeot. Bij de 508 PSE maakt men gebruik van Plug-in Hybride techniek (PHEV) én een brandstofmotor. Met een 11,8 kWh accu kan deze Peug 42 kilometer volledig elektrisch rijden, maar als je het gas- cq. stroompedaal volledig intrapt, dan maakt hij gebruik van de stroom uit het accupakket, dat de energie naar de voorste en achterste elektromotor stuurt én de brandstofmotor die de voorwielen aandrijft. Een brandstofmotor heeft een ander piekvermogen dan een elektromotor, maar gezamenlijk perst deze 508 er 360 pk uit. Het mooie is, is dat je het gevoel hebt dat er meer paardenkrachten geleverd worden dan die 360. Je accelereert in 5,2 seconden naar de 100 km/u, wat knap is voor 1850 kilo zware auto.
De PSE-behandeling wordt bij deze 508 uitgevoerd in een combinatie waarbij er niet alleen serieus hard gereden kan worden of serieus snel ingestuurd kan worden. Deze 508 PSE, in ons geval een stationwagen uitvoering, is ook nog eens comfortabel. Op de snelweg stuiter je niet op het wegdek omdat hij spijkerhard afgeveerd is. Op het moment dat je een bocht instuurt, voel je uiteraard wel dat de 508 PSE met standaard 20 inch velgen een sportievere vering heeft dan de 508-broertjes met kleinere velgen, maar het gaat niet ten koste van het comfort.
Toekomstige PSE’s?
Overigens zal de 508 niet de enige PSE van Peugeot zijn. Dit nieuwe Peugeot Sport Engineered label zal ook op andere modellen toegepast worden; ook op volledig elektrische modellen. Misschien kunnen we in de toekomst wel een e-208 PSE verwachten die de symbolische opvolger wordt van de Peugeot 205 GTI. Tussen neus en lippen door werd ons wel nog gezegd dat er te zijner tijd een coupé aankomt. Wij kunnen niet wachten.
Hoe rijdt de Peugeot 508 SW PSE?
Een Franse auto moet natuurlijk wel comfortabel zijn. Dat is deze ook wel, maar dan wel met de gedachte dat het ook een sportieve auto is. Bij verkeersdrempels valt de hardere vering het meest op, maar weet wel dat hij dan nog steeds niet oncomfortabel is. Hij ligt ook niet zo laag op het wegdek dat verkeersdrempels nemen een probleem vormt. Hij ligt vóór namelijk 1 cm lager en achter slechts 1 mm lager op de weg, ten opzichte van de reguliere 508.
Doordat hij ‘ouderwetse’ brandstofpk’s combineert met elektrische pk’s heb je ten aller tijden voldoende kracht. Vooral bij tussensprintjes, bijvoorbeeld bij het inhalen, merk je de elektropower. En doordat dit gecombineerd wordt met het sportieve uitlaatgeluid van de brandstofmotor heb je met deze auto misschien wel het beste van twee werelden in handen.
Zakelijk en laden?
Om meerdere redenen is deze sportieve 508 interessant. Hij ziet er sportief uit met zijn aangepaste voor- en achterbumper, geel/groene accenten (Peugeot noemt deze kleur Kryptonite) en een andere grille. De 20 inch grote velgen, 19 inch is bij andere versies optioneel de grootste maat, vallen ook zeker op. Achter de voorvelgen zien we Kryptonite-gekleurde remklauwen. De remklauwen bij de achterwielen zijn over het hoofd gezien bij de ontwikkeling. Deze lijken wel onafgewerkt en ongespoten.
Doordat deze sportieve Peug gebruik maakt van PHEV-techniek, kun je 42 km ver rijden op zijn 11,8 kWh accupakket. Deze kun je optioneel opladen met maximaal 7,4 kW 1-fase. Echter, bij praktisch alle Nederlandse huishoudens kun je maximaal 1-fase laden met 3,7 kW. Bij bedrijven of publieke 22 kW palen, haal je wel die 7,4 kW. Dus mijn eerste reactie was: laat die optie maar zitten. Maar als je dan hoort dat de upgrade van maximaal 3,7 kW laden naar 7,4 kW laden slechts 200 euro kost, dan zou je gek zijn als je daar niet voor kiest. Je verkleint daardoor je maximale laadtijd van 3,6 uur naar 1,8 uur.
Naast het feit dat elektrische kilometers goedkoper zijn (de Total Cost of Ownership (TCO) ligt lager), wordt de brandstofmotor ook minder belast en scheelt dat dus (iets) aan onderhoudskosten. Weet ook dat je de aanschaf van een laadpaal voor 36% als milieu-investeringsaftrek kunt aftrekken (mits de investering hoger is dan 2.500 euro) en dat je t/m 2024 de helft aan wegenbelasting betaalt. Dat komt doordat je uitstoot onder de 50 gram CO2 ligt. Hiermee kun je de keuze voor deze snelle stationwagon ook richting je boekhouders verantwoorden. Hij is er overigens ook als Berline (sedan) uitvoering.
Sterke punten
Deze stationwagon met sportwagenprestaties biedt het beste van twee werelden. Hij is comfortabel, ruim en sportief. De interieurafwerking is bijna gelijk aan zijn minder gespierde broers, maar met het verschil dat alle stiksels groen/geel zijn. Hij heeft goed zittende sportstoelen en bijna alle opties zijn standaard. Alleen een panoramadak is optioneel. Evenals de verhoging van de AC laadsnelheid natuurlijk.
Met zijn gewijzigde neus en kont ziet hij er sportief uit, maar doordat hij bijna niet verlaagd is, is hij niet vervelend in het dagelijks verkeer geworden. Verkeersdrempels neem je nog steeds met het grootste gemak.
Naast sportiviteit op afroep, is deze 508 ook nog eens zuinig. Je kunt er 42 km WLTP elektrisch mee rijden. En mocht de accu leeg zijn, dan helpt de hybride techniek altijd nog voor een zuinig brandstofverbruik. Daar bovenop betaal je voor deze 360 pk sterke Peugeot maar de helft aan wegenbelasting t/m 2024, juist omdat hij zo zuinig is.
Zwakke punten
Hij ziet er sportief uit, maar ook weet niet té. Dat geldt zeker voor de achterkant. Daar is het Kryptonite kleurtje niet verwerkt, jammer. Ook de remklauwen van de achterwielen zijn ongewijzigd gelaten. Ze lijken onafgewerkt op de auto te zijn gezet. De achterkant had ook nog wel een Kryptonite kleurtje kunnen gebruiken. In SW uitmonstering én in het zwart maakt de kont anoniem.
Doordat hij alleen leverbaar is met alle opties, is hij niet goedkoop. De 508 PSE kost 70.700 euro voor de Berline (sedan) uitvoering en 72.300 euro voor de SW (stationwagon) versie. Hij is niet leverbaar in een minder rijk uitgeruste uitvoering, net als dat deze sportieve uitmonstering leverbaar is op zwakker gemotoriseerde broeders.
Doordat hij sportief, comfortabel én zakelijk verantwoord is, is het moeilijk om hem in een hokje te plaatsen. Aan de andere kant spreekt hij daardoor een grote groep aan. De auto verdient in ieder geval wel een grote kopersgroep. We zouden hem graag veelvuldig op de weg zien.
Conclusie rijtest Peugeot 508 PSE
De Peugeot 508 SW PSE is niet uitgesproken. Hij ziet er sportief uit, maar is niet oncomfortabel. Daarnaast blijft hij zakelijk representatief en ziet hij er niet zo duur uit als hij is. Een Peugeot van 70.000 euro kun je je niet snel voorstellen. Dat geeft hem een underdogpositie, maar met een opvallend uiterlijk. Persoonlijk houd ik er wel van. Niet té schreeuwerig of te sportief, hij is daarnaast ook comfortabel en enigszins gedistingeerd. Gemaakt voor de zakelijke rijder die af en toe zijn sportieve inborst wil aanspreken.
Fotocredits: Frank van Hoof van FH00