BMW levert vanaf 2014 al elektrische auto’s in grote getalen. Het begon met de BMW i3, die naarmate hij ouder werd, alleen maar beter ging verkopen. De opgedane EV-kennis heeft BMW nu in een ‘tussenmodel’ de BMW iX3 gestopt. Deze geëlektrificeerde versie van de BMW X3 kan de EV-behoefte van BMW-rijders vervullen, maar rolt ook alvast de rode loper uit voor toekomstige elektrische BMW-modellen, die vanaf de tekentafel als EV ontwikkeld zijn. Hoe goed draagt deze BMW iX3 het EV-vaandel? We zochten het uit in een rijtest.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ ‘Premium’ afwerking | – Frunk ontbreekt |
+ EV-eigenschappen | – Trekgewicht |
+ One-pedal-drive | – Geen laadadviezen |
Wat is de BMW iX3?
Op basis van de brandstof BMW X3, die in 2017 voor het laatst gewijzigd is, is deze volledig elektrische iX3 ontworpen. De X3 past wel volledig bij het credo van BMW ‘the power of choice’. Je kunt namelijk verschillende aandrijfvormen kiezen. In het geval van de X3 is het benzine (eventueel als Plug-In Hybride), diesel of nu ook volledig elektrisch.
Qua prijs is de BMW iX3 de duurste van de X3-familie (vanaf 67.000 euro). Een benzine of diesel kun je al vanaf 60.000 euro krijgen. Maar voor 7.000 euro meer krijg je wel flink wat meer pk’s, namelijk 286 pk bij de iX3. Maar ook een riantere uitrusting. Én als je dan meeweegt dat de rij- en onderhoudskosten een stuk lager liggen, dan is de BMW iX3 het beste aanbod als je de ‘choice’ hebt.
Hoe rijdt de iX3?
Hij rijdt zo sportief als je kunt verwachten van een BMW SUV. Dat betekent: stevig, maar met een goede mix qua comfort. Het is merkbaar dat je met bijna 500 kilogram meer onderweg bent dan de brandstof X3 én dat het accugewicht van ongeveer 800 kg tussen de wielen zit. Het gewicht in het midden van de auto drukt de auto naar beneden, maar je voelt het wel. Vooral bij het remmen.
De aanwezige veiligheidssystemen (ADAS) werken erg goed. Adaptive Cruise Control (afstand houden tot voorganger) en Lane Departure Assist geven je veel rijcomfort. Bij dit BMW-model werken de ADAS systemen goed, maar zetten ze niet de norm. Ze zouden hoger op de ranglijsten kunnen eindigen als de cruise control vaart mindert bij het nemen van een afrit, of wanneer de lane departure assist je de juiste afrit af zou sturen. Bij toekomstige BMW-modellen zal dit vast wel leverbaar zijn.
Laten we opladen
De laadsnelheid is prima in orde bij de BMW iX3. Je kunt thuis (en bij publieke laadpalen) opladen met 3-fasen en maximaal 11 kW. Bij de snelladers langs de snelweg kun je met maximaal 150 kW opladen. Beide waardes zijn gewoon goed. Naast goede snellaad-waardes is het belangrijk hoelang deze waarde vastgehouden kan worden. Van bijna 0% tot 30% houdt de iX3 de 150 kW goed vast (komt er tijdelijk zelfs boven), waarna hij afzakt tot iets onder de 125 kW. Tot 40% wordt een kleine 125 kW goed vastgehouden. Vanaf 40% accucapaciteit daalt de oplaadsnelheid geleidelijk tot 60 kW bij een 80% volle accu. Vanaf 80% is snelladen vaak niet echt interessant meer, maar dan laadt de iX3 nog steeds met een kleine 50 kW tot 95%. BMW laadt 😉 hiermee écht goede waardes zien, waarbij duidelijk is dat ze de opgedane ervaring van de i3 hierbij inzetten.
Het hele verhaal hierboven is samengevat in onderstaande afbeelding.
Aangezien de iX3 zulke goede oplaadeigenschappen heeft, is het jammer dat het navigatiesysteem niet goed genoeg werkt in combinatie met de laadpalen. De laadpalen worden wel goed weergegeven op het navigatiesysteem én er wordt ook nog eens met een kleur aangegeven of ze (vermoedelijk) wel of niet bezet zijn.
Sterke punten
Een BMW rijdt als een BMW. Dus goed! In alles voelt hij degelijk, vanaf het indrukken van de knoppen op de afstandsbediening en het dichtslaan van de deuren, tot de goed afgewerkte afdekklepjes van de AC/DC laadpoorten. Pas als je premium gereden hebt, dan snap je wat ik bedoel.
Als de basis een brandstofauto (ICE) is, dan is dít het beste wat je kunt krijgen als EV. BMW weet met haar ervaring van de i3 echt wel waar een elektrische auto aan moet voldoen. Praktisch inzetbaar, easy to use en met goede EV-eigenschappen, zoals range (459 km), laadsnelheid (11 kW 3-fasen AC en 150 kW DC), preconditioneren etc.
De one-pedal-drive en Drive functie werken erg goed. BMW kiest ervoor om ze onder te brengen in de D van Drive op de automaat of de B van Brake (one-pedal-drive). Bij de D rolt de auto uit en ‘kruipt’ hij bij het loslaten van je rempedaal. In de B-stand heb je gelijk de one-pedal-drive functie te pakken. Er wordt sterk afgeremd op de motor én de auto kruipt niet vooruit bij het stoplicht. One-pedal-drive is minder aan te raden als je onderweg bent met passagiers.
Zwakke punten
Hij heeft de bekende kenmerken die horen bij een elektrische auto die gebaseerd is op een brandstofbroeder. Geen frunk (al is daarvoor wel voldoende plek onder de plastic afdekklep onder de motorkap), een dikke nep-transmissietunnel bij de achterpassagiers en minder binnenruimte als dat mogelijk zou zijn bij een EV die vanaf de tekentafel als zodanig is ontworpen.
Het trekgewicht is keuzebepalend voor een redelijk grote doelgroep. Nederland is nu eenmaal caravanland. Waar de brandstof X3 maar liefst 2.400 kg kan trekken (geremd), is dat bij de iX3 slechts 750 kg. Voor caravanners is deze EV niet geschikt.
Alhoewel range anxienty het meest overdreven onderwerp is bij de aanschaf van een EV (vind ik), ontkom ik er niet aan dat mensen op basis hiervan hun EV-keuze maken. Met een actieradius van 459 km heb je niet snel last van de ‘angst om stil te staan’. Maar mocht je toch in de knel komen, dan zou het prettig zijn als het navigatiesysteem meer met je meedenkt. Dat hij bijvoorbeeld onderweg een laadpaal met een hoge laadsnelheid adviseert met een bijbehorende laadtijd, zodat je met voldoende accucapaciteit aankomt op je bestemming.
Conclusie rijtest BMW iX3
De BMW iX3 combineert de goede bouwkwaliteit en rijeigenschappen van de BMW X3 met de kwaliteiten van een goede elektrische auto. Dat maakt dit ‘pakket’ tot een mooi geheel, maar het had nog iets beter gekund met een frunk (opbergbak onder de motorkap) voor je vieze laadkabel. De ruimte is er namelijk wel. Daarnaast zou een navigatiesysteem met laadadviezen wenselijk zijn, al zou die met de range van 459 km niet vaak nodig zijn. Samengevat is dit de beste elektrische auto van BMW… Vermoedelijk totdat de i4 en iX op de markt verschijnen.